ضرورت خشکاندن ریشه‌ی دلالان و مافیای تجارت بیماران خارجی ورودی به خوزستان

به قلم:غلامعباس دیناروند، فعال حوزه سلامت

 

خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد،خوزستان زخم خورده‌ی تاریخ پر فراز و فرود هشت سال دفاع مقدس،خوزستان سپری در برابر نفوذ دشمنان به کشور و…

اما هنوز بعد از چند سال از پایان جنگ خوزستان در حال گذراندن فرایند ترمیم است!خوزستان از دیرباز استانی استراتژیک و ثروتمند بوده و یکی از مهمترین منابع درآمدی این استان گردشگری بوده است و حالا هم خیل گردشگران معنوی و گردشگران سلامت علاوه بر سایر انواع گردشگری به این استان سرازیر شده است.

گردشگران عراقی زیادی روزانه از مرزهای خوزستان به استان وارد میشوند و تعداد زیادی از آنان گردشگران سلامت هستند که از طریق خوزستان وارد کشور می شوند تا فرایند تشخیص و درمان بیماری خویش را در کشورمان طی کنند.

خوزستان مستعدترین استان در زمینه گردشگری سلامت است که باید برای جذب مخاطب و رونق گردشگری سلامت در آن اقدام های بنیادین انجام شود.

کشور ایران و بخصوص خوزستان در زمینه گردشگری سلامت دارای توانمندی های ویژه است؛ هزینه پایین درمان، توسعه علم پزشکی، نیاز کشورهای هم مرز استان به توریسم درمانی و … اما متأسفانه نام خوزستان به عنوان قطب گردشگری سلامت در ایران چندان مطرح نیست.

جذب گردشگر سلامت در خوزستان نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های منسجم و بین سازمانی است، ناهماهنگی سازمان‌های مرتبط با گردشگری، نبود نظام جامع جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ورود گردشگران سلامت به خوزستان ، ضعف در اطلاع‌رسانی قابلیت‌ها و کمبود زیرساخت‌های لازم از جمله مشکلات و موانع توسعه مطلوب گردشگری سلامت استان خوزستان محسوب می شود و از همه مهمتر نقش پررنگ دلالان و مافیای تجارت بیماران خارجی در مرزهای استان سبب شده عملا این گردشگران به خارج استان منتقل شوند.

باید دانست که درآمد ناشی از هر گردشگر سلامت سه برابر گردشگر عادی است که می‌تواند در اشتغالزایی پایدارخوزستان نقش اساسی ایفا کند و استان را در این بحران اقتصادی نجات دهد.دیگر نمی‌توان گردشگری را به عنوان یک فعالیت تفننی دانست، چرا که فعالیت‌های گردشگری بسیار تخصصی و با شاخه‌های مختلف هدفگذاری شده و موضوعاتی چون گردشگری سلامت، گردشگری طبیعت، گردشگری تاریخی،گردشگری معنوی،گردشگری بوم گردی و.. زمینه فعالیت متنوع گردشگری را فراهم می‌سازد.

حالا چرا باید سهم خوزستان در این صنعت بسیار کمتر از استانهای دیگر باشد حتی کمتر از استانهای مرکزی کشور که با هیچ کشوری مرز مشترک ندارند؟

مرزهای خوزستان روزانه شاهد ورود گردشگران زیادی از سمت کشورهای عربی می باشند که تعداد زیادی از این گردشگران برای استفاده از خدمات تشخیصی و درمانی وارد خاک خوزستان می شوند ولی متاسفانه بدلیل غفلت نهادهای مسئول، دلالان و مافیا بیماران را به سمت مراکز درمانی خارج خوزستان می برند و در واقع آنان را می ربایند به سان دزدان سر گردنه و در آمد ناشی از این صنعت به جیب افراد دلال و مافیایی قدرتمند و استانهای دیگر می رود و عملا خوزستان نمیتواند از این درآمد بهره ببرد و فقط نظاره گر دلالان و مافیای تجارت گردشگران سلامت می باشد.

حالا چه باید کرد؟ نهاد های مسئول و دست اندر کار؛استانداری خوزستان،سازمان میراث فرهنگی استان،دانشگاه علوم پزشکی اهواز،دانشکده علوم پزشکی آبادان،سازمان منطقه آزاد اروند و … باید با برنامه ریزی های بین سازمانی و نشست های مشترک و دوره ای با خروجی مناسب این جلسات، جلوی خروج این گردشگران به خارج خوزستان بگیرند و سود ناشی از این درآمد را برای حل مشکلات استان و توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی خوزستان جهت استفاده مردم شهید پرور خوزستان،صرف کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *