آیا پنج شنبه آخر دنیاست؟

خورنا: در حالی که تنها ۵ روز به ۲۱ دسامبر باقی مانده ،شایعات پایان یافتن دنیا بیش از پیش قوت گرفته و این سوال را ذهن تداعی می کند که واقعا در این روز چه اتفاقی خواهد افتاد؟

۲۱ دسامبر یا به تعبیری دیگر شب یلدا ما ایرانی ها روزی است که برخی از آن به عنوان پایان دنیا یاد کرده اند ،موضوعی که باید ریشه آن در اعتقادات قوم مایا جست و جو کرد.

برابر اظهارات ناسا سر منشا این شایعات سیاره ای به نام« نییبرو» است که سومری پس از کشف، از برخورد آن به زمین در می ۲۰۳ خبر دادند و بعد از آن که این پدیده رخ نداد، دسامبر ۲۰۱۲ به عنوان جایگزین این تاریخ برگزیده شد.

این در حالی است که این اعتقاد از سوی ناسا کاملا منسوخ است و امکان بروز این پدیده «به خط شدن گیتی» وجود ندارد و حداقل تا چند دهه آینده چنین هم‌ راستایی رخ نمی‌دهد و حتی اگر هم چنین پدیده‌ای اتفاق افتد، تأثیر آن بر زمین بسیار ناچیز است.

برخی کارشناسان معتقد هستند در واقع این فیلم های هالیودی است که به این باور دامن زده است و سبب بسط آن در عامه مردم شده است و برداشت ها از این پیش بینی اشتباه بوده است. گفته می شود این حرف مایا به معنای پایان جهان نبوده است بلکه به معنای پایان تقویم مایان ها و آغاز یک عصر جدید است. حتی کارشناسان بومی نیز تقویم مایان ها را مسخره می کنند.

در حالی در حال حاضر بسیاری با اعتقاد بر این باور خود را برای پایان جهان آمده می کنند و به نقل از خبرگزاری های مختلف هر روز شاهد بروز یک اتفاق و یا اختراع برای رویایی با این پدیده در گوشه و کناری از جهان هستیم ،برخی دیگر از این اتفاق بهره برداری تجاری می کنند.

به طوری که پیش بینی می شود ،میلیون ها توریست از سراسر جهان در این روز برای برگزاری جشن که شامل مراسم آتش بازی، کنسرت و چند برنامه دیگر است،در مکزیک گرد هم بیایند. مکزیک یکی از ۴ کشوری است که در انتظار رسیدن این روز به سر می برد، روزی که طبق پیش بینی مایاها در ۳۱۱۴ سال قبل از میلاد، دوره ۵هزار ساله ای قرار است تمام شود.

گفته می شود روز ۲۱ دسامبر کار و کاسبی دفاتر گردشگری را در این منطقه و در کمتر از ۵ کشور که به شدت به این تاریخ معتقدند، رواج داده است. علاوه بر مکزیک، در روز ۲۱ دسامبر، در کشورهای بیلیز، گواتمالا، السالوادور یا هندوراس نیز جشن برپا خواهد شد. همچنین رئیس جمهورهای کشورهای هندوراس و گواتمالا تایید کرده اند که در این جشن شرکت خواهند کرد.

به گزارش شفاف،اگرچه در شایعه بودن این پیش بینی ها شکی نیست و بنابر آیات و روایات قرآنی ،پایان دنیا و« پیچیده شدن کوه ها و آسمان ها در هم » برای هیچ کس معین نیست و تنها خالق جهان که آگاه و دانا است ؛باید منتظر ماند و دراین روز چه روی خواهد داد ودر آغاز دوره جدید تقویم مایا چه روز جدیدی به عنوان پایان دنیا شناخته خواهد شد.