طرح تهیه سند تحول شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب کلید خورد

خورنا|باقر گل فر:طرح ایجاد سند تحول با مشارکت همه کارکنان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از طریق تغییر در باورها، نگرش‌ها و بهینه کردن فرآیندها، ساختار و روش‌های انجام کار با رویکردی جامع و یکپارچه و با هدف بهبود عملکرد سازمانی و افزایش کارایی و اثربخشی آغاز شد.

بنابه گزارش سرویس نفت و پتروشیمی به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، نخستین نشست بررسی تهیه سند تحول شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب دیروز (دوشنبه، ۲۵ شهریورماه) با حضور مدیرعامل، مدیران و رؤسای اداره‌ها ستادی این شرکت برگزار شد.

احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ابتدای این نشست با اشاره به ضرورت بازنگری در رویه‌ها و فرآیندهای سازمانی اظهار کرد: با توجه به تغییرات مستمر و سریع در صنعت نفت و ظهور سامانه‌های اطلاعات و فناوری‌های نو، ایجاد تغییر و تحول در سازمان به منظور بهینه‌سازی روش‌ها و فرآیندهای انجام کار، بازنگری رویه‌ها، دستورعمل‌ها و افزایش کارایی و بهبود عملکرد سازمان موضوعی اجتناب‌ناپذیر است.

وی گفت:‌ بر این اساس تهیه سند تحول بر اساس اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت همراه با برنامه‌های اجرایی و عملیاتی امسال در دستور کار قرار گرفت و طی برنامه زمان‌بندی با برگزاری نشست‌های تخصصی و بهره‌گیری از نظرات ارزشمند مدیران و کارشناسان نسبت به تهیه آن اقدام خواهد شد.

وی افزود: مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی در سه بعد کسب‌وکار، سازمانی و وظیفه‌ای، تعیین اهداف و برنامه‌های تولیدی، بازنگری سناریوهای توسعه مخازن، تدوین روش‌های عملیاتی برای طرح کلان ۲۸ مخزن، تدوین اهداف و برنامه‌های بازسازی و نوسازی تاسیسات، ماشین‌آلات و خطوط لوله و چالش‌های گازسوزی از جمله محورهای سند تحول است.

محمدی، بازنگری ساختار سازمانی، ساماندهی طرح‌ها و پروژه‌ها، پیاده‌سازی سامانه مدیریت اطلاعات، ‌مستندسازی و مدیریت دانش و بازآرایی نیروی انسانی را از دیگر محورهای سند تحول شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب عنوان کرد.

وی تصریح کرد: این سند مطابق با راهبردهای سازمان و بر اساس اسناد بالادستی تهیه و برای دستیابی به اهداف و چشم‌انداز سازمانی و افزایش بهره‌وری پیاده‌سازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از همه مدیران، روسای ادارات ستادی و مدیران عامل شرکت‌های تابع خواست در اجرای این طرح مشارکت حداکثری داشته باشند.

 گام‌های ده‌گانه برای ایجاد تحول سازمانی

همچنین در این نشست باقر پورقاسم، مجری طرح تهیه سند تحول شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گزارشی از مبانی تئوری طرح تحول، اجرای طرح تحول در شرکت‌های پیشرو بین‌المللی و مبانی راهبردی تحول در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ارائه داد.

وی در حوزه مبانی تئوری طرح تحول، به بیان مسائلی از جمله تعریف تحول سازمانی، مراحل تحول، رویکردهای مدیریت تحول، سنجش عملکرد در مدیریت تحول، شرایط ضروری برای شکل‌گیری احساس نیاز تحول در سازمان، ماهیت تغییر سازمانی، گام‌های ده‌گانه برای ایجاد تحول سازمانی و علت‌های اصلی شکست برنامه‌های تحول سازمان پرداخت.

وی اظهار کرد: رویکردهای مختلفی برای تحول سازمانی وجود دارد که راهبردی برای تهیه سند تحول در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بر مبنای رویکرد تکاملی، شیوه مشورتی و تحول پیوسته خواهد بود.

پورقاسم گفت: ارکان اجرایی مدیریت تحول در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب شامل مدیرعامل، مجری طرح، کارگروه‌های تخصصی، کمیته راهبری و کمیته ارزیابی است.

وی افزود: مدیریت‌ها و واحدهای ستادی در قالب برنامه زمانی تعریف‌شده باید چالش‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی، راهکارها و پیشنهادهای سازنده خود را برای مجری طرح ارسال و نماینده خود را برای حضور در کارگروه‌های تخصصی معرفی کنند.

مجری طرح تهیه سند تحول شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: در نشست‌های آتی، اجرای این طرح در شرکت‌های تابع مناطق نفت‌خیز جنوب با حضور مدیران این شرکت‌ها بررسی خواهد شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *