جزییات حذف کنکور دانشگاه آزاد/رقابت کنکوری‌ها تنها برای ۵ درصد ظرفیت‌ها

خورنا: دکتر ناصر اقبالی با اعلام این خبر گفت: در راستای قانون مصوب سال ۸۶ مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف آزمون سراسری، پس از بررسی‌های به عمل آمده بر روی رشته محل‌های موجود در دانشگاه آزاد در کمیته‌ای تخصصی مقرر شد در ۵۰۰۰ رشته محل مقطع کارشناسی این دانشگاه از نیمسال دوم سال جاری پذیرش دانشجو به صورت بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی داوطلب صورت می‌گیرد.

وی ابا اشاره به طرح حذف آزمون در نیمسال اول و در مقطع کاردانی، گفت: با توجه به اینکه در مهرماه امسال آزمون ۳۴۶۶ رشته محل در مقطع کاردانی حذف شد، لذا دانشگاه آزاد توانسته از مجموع قریب به ۹۰۰۰ رشته محل خود در آزمون سراسری در بیش از ۸۴۰۰ رشته محل معادل ۹۵ درصد پذیرش بدون کنکور داشته باشد. لذا در مقطع کارشناسی پذیرش دانشجو در ۲۵۰ هزار نفر ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی از مجموع ۲۷۰ هزار نفر به صورت بدون آزمون خواهد بود.

جزییات پذیرش بدون آزمون دانشجو

اقبالی در ادامه خاطر نشان کرد: این اقدام آگاهی مثبت در راستای ورود آسان‌تر و راحت‌تر داوطلبان تحصیل به دانشگاه‌های کشور خواهد بود. ضمن اینکه به نظر می‌رسد با پذیرش بدون آزمون می‌توان داوطلبان را در راستای علایق و استعدادهایشان سوق داد.

اقبالی در خصوص روش پذیرش دانشجو گفت: در این روش سوابق تحصیلی داوطلبان ملاک قرار می‌گیرد و هر فرد می‌تواند در هر رشته محلی که می‌خواهد ثبت‌نام کرده و ادامه تحصیل دهد.

وی در مورد زمان آغاز ثبت‌نام بدون آزمون، اعلام کرد: ما آمادگی داریم که از نیمسال دوم سال تحصیلی جاری به پذیرش دانشجو در این سیستم جدید بپردازیم. ضمن اینکه در این روش داوطلبان می‌توانند دو بار در سال و در دو نیمسال برای ثبت‌نام اقدام کنند.

رییس مرکز آزمون در ادامه افزود: متقاضیان می‌توانند از نیمه دوم دی ماه با مراجعه به پایگاه ثبت‌نام الکترونیکی مرکز آزمون به آدرس www.azmoon.org نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

نحوه پذیرش در رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد

به گزارش ایسنا، وی در پایان با بیان اینکه پذیرش بدون آزمون، شامل حال رشته‌های علوم پزشکی، دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری نخواهد شد، گفت: لذا علاقه‌مندان تحصیل در گروه پزشکی و رشته‌های با آزمون غیر پزشکی باید در آزمون سال ۹۲ که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، شرکت کنند. لذا دانشگاه آزاد در این مورد هیچ آزمون مستقل و جدایی برگزار نخواهد کرد و شیوه پذیرش دانشجو در رشته‌های مذکور متعاقبا اعلام خواهد شد.