پالایشگاه گاز ایلام دروازه طلایی توسعه استان ایلام

خورنا|باقر گل فر:چشم ها به آن دوخته شده،به دروازه‌ای که می‌تواند پای ایلامیان را به وادی تازه‌ای باز کند و دریچه‌ای به سوی توسعه باشد. با وجود آن می‌شود گفت، امید هنوز هست.پالایشگاه گاز ایلام سالهاست که امیدبخش جوانان تحصیلکرده این دیار شده است. این واحد صنعتی، روشنی بخش امیدی که خاموش نمی‌شود. چشم های مردم این دیار به آن دوخته شده،به هیبت عظیم تجهیزاتش و شعله‌ فروزانش.تا این شعله هست،امید به توسعه پایدار هم هست. به یقین می توان گفت پالایشگاه گاز،دروازه طلایی توسعه استان ایلام است.سال گذشته بود که این پالایشگاه با تولید ۱٫۵ میلیارد متر مکعب گاز شیرین، ۱٫۵ میلیون بشکه میعانات گازی،۴۰ هزارتن IPGو ۶۰ هزار تن گوگرد توانست رکورد چشمگیری را در زمینه تولید پایدار ثبت کند.پالایشگاه گاز ایلام همچون نگینی در میان کوه‌های سربه فلک کشیده و جنگل‌های بلوط ایلام می‌درخشد،که با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی دانشگاهی استان و با بکارگیری و تقویت پیمانکاران بومی،نقش بسزایی در توسعه استان ایلام داشته است. وجود پالایشگاه گاز ایلام، زمینه احداث پتروشیمی را فراهم آورده که به تبع آن صنایع پایین دستی نیز بوجود خواهد آمد که خود زنجیره ایی از ایجاد فرصت‌های اشتغال را بهمراه خواهد داشت.موقعیت مکانی این پالایشگاه بعنوان تنها پالایشگاه گاز غرب کشور به گونه‌ای است که شرایط استراتژیکی و خاصی را پدید می‌آورد که محصول گاز شهری به آسانی در اختیار مردم استان ایلام و استان های همجوار قرار می گیرد و از مزایای آن بهره‌مند می شوند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه ایجاد صنایع بزرگ در هر منطقه می تواند تاثیر بسزایی بر جنبه های مختلف اقتصاد داشته باشد که وجود این پالایشگاه از این قاعده مستثنی نیست، گفت: پالایشگاه گاز ایلام از معدود صنایع بزرگ فعال در استان است که تاثیر بسزایی بر اقتصاد این دیار مرزی دارد.

شهریار داری پور افزود: اشتغال حدود یک هزار نفر نیروی کار و ایجاد فرصت های اشتغال غیر مستقیم، کمک به رشد و توسعه پیمانکاران بومی، افزایش درآمدهای مالیاتی و تامین اجتماعی استان، خرید بخش قابل توجهی از تجهیزات عمومی مورد نیاز پالایشگاه در استان و منطقه و حمایت از شرکت های دانش بنیان و مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی استان در زمینه های پژوهش، بخشی از تاثیرات این واحد صنعتی در اقتصاد استان است.

وی با اشاره به اینکه موقعیت مکانی پالایشگاه ایلام به عنوان تنها پالایشگاه غرب کشور شرایط استراتژیک و خاصی را برای این شرکت به وجود آورده، تصریح کرد:عمده مصرف کنندگان گاز این پالایشگاه مربوط به بخش خانگی است که در فصل سرما و افزایش مصرف گاز، وجود این پالایشگاه در این منطقه از کشور بسیار با اهمیت تر می‌شود، به نحوی که علاوه بر استان ایلام، استان‌های همجوار همچون کرمانشاه، همدان و لرستان از محصول گاز شهری این شرکت بهره مند می شوند و از زمان راه اندازی پالایشگاه از سال ۸۶ تاکنون مصرف کنندگان این استان ها با کمترین افت فشار مواجه بوده‌اند.

مدیر عامل شرکت پالایش گاز ایلام خاطرنشان کرد: از زمان راه‌اندازی این پالایشگاه تاکنون، پنج محصول متان، اتان، گاز مایع خام، میعانات گازی و گوگرد تولید می‌کند که از این تعداد سه محصول میعانات گازی، گاز مایع خام و اتان خوراک مجتمع پتروشیمی ایلام می باشد و گوگرد تولیدی نیز به مصرف داخل کشور و بخشی هم به خارج کشور صادر می شود، گاز متان هم به عنوان گز شهری به مصرف می رسد.

تولیدات پالایشگاه

داری پور افزود: گوگرد تولیدی این شرکت علاوه بر مصرف در بازارهای داخلی از جمله مصرف در شرکت های تولید اسید سولفوریک و غیره، بخش‌هایی از آن به کشورهای چین و هند صادر می شود که با توجه به میزان تولید ۶۰ هزار تن در سال و صادرات نیمی از آن بیش از ۲٫۵ میلیون دلار درآمد خواهد داشت. در سال گذشته بیش از ۳۸ هزار تن گازمایع خام تولیدی این شرکت به مجتمع گاز پارس جنوبی ارسال شده است .

وی ادامه داد: پالایشگاه ایلام به عنوان یکی از پالایشگاه‌های جوان کشور تعداد قابل توجهی از جوانان تحصیلکرده مشغول به کار کرده و با فراهم شدن بستر لازم برای کمک به رشد و توسعه پیمانکاران بومی و تقویت شرکت‌های پیمانکاری منطقه در سالیان اخیر نقش بسزایی در اشتغال جوانان و تقویت شرکت های پیمانکاری منطقه داشته است. انتظار مردم استان از این پالایشگاه رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال، رفاه و آسایش و صیانت از محیط زیست است که خوشبختانه این شرکت با اشتغال حدود یک هزار نفر مستقیم و همچنین تعداد زیادی اشتغال غیر مستقیم، در این حوزه نقش خود را بخوبی ایفاء کرده است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر اینها به واسطه وجود پالایشگاه ایلام، پتروشیمی ایلام نیز احداث شده و با توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی قطع و می‌تواند رونق قابل توجهی را برای اقتصاد استان به ارمغان بیاورد، تصریح کرد: درحوزه رفاه و آرامش زندگی با توجه به اینکه در سال‌های قبل مردم این استان برای گرمایش خانه های خود به سختی مواد نفتی را تهیه می‌کردند که امروزه به لطف حضور این پالایشگاه و تولید سوخت پاک، کیفیت و رفاه زندگی مردم استان و منطقه بهتر از گذشته شده است.

ایجاد اشتغال برای جوانان

احسان دارابی شهروند ایلامی گفت: استان ایلام دومین استان از لحاظ منابع گازی و سومین استان از نظر منابع نفتی کشور است که مزیت قابل توجهی برای ایجاد اشتغال جوانان تحصیلکرده است. وجود پالایشگاه گاز ایلام ، پتروشیمی، نفت و گاز، پخش فرآورده های نفتی و دیگر شرکت های تابعه وزارت نفت، برای تعدادی از جوانان این مرز و بوم ایجاد اشتغال نموده که جای امیدواری است.

میلاد امیدیان پور شهروند دیگر ایلامی گفت: این استان با داشتن منابع نفت و گاز، بیشترین آمار بیکاری به نسبت جمعیت در سطح کشور دارد که می طلبد مسئولان در سطح وزارت نفت،اولویت استخدام را به افراد بومی دهند. بیکاری در استان بیداد می کند و بجز کارخانه سیمان، پتروشیمی و پالایشگاه گاز هیچگونه واحد صنعتی وجود ندارد، مردم انتظار دارند که دولت برنامه های مدونی برای ایجاد اشتغال جوانان ترسیم کند تا به آینده امیدوار باشند.

وی اظهارداشت: پالایشگاه ایلام در حد توان اشتغالزایی کرده و اگر فاز دوم آن نیز افتتاح شود به یقین تعدادی از جوانان جویای کار را مشغول به کار خواهد کرد.

رفعت حیدری یک شهروند دیگر ایلامی گفت: شرکت های تابعه وزارت نفت در استان بیشتر استخدام خود را در خارج از استان انجام داده اند و فقط تعداد کمی که بیشتر آنها خدماتی است از این استان بکار گیری شده اند. پالایشگاه گاز ایلام در بکار گیری افراد بومی موفق عملکرده و انتظار داریم که در استخدام های آتی خود نیز این رویه را انجام دهد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *