“مجموعه بردگوری‎های برد پاره” در ایذه ثبت ملی شد

«مجموعه بردگوری‎های بردپاره» به عنوان پنجاهمین اثر ملی ایذه در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری خورنا سرپرست اداره میراث فرهنگی ایذه با اعلام این خبر افزود: با تلاش‎های سیدحکمت‎الله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی استان، اعضای معاونت این اداره‎کل و مجموعه میراث فرهنگی ایذه، این مجموعه ارزشمند تاریخی متعلق به دوره الیمایی (همزمان با دوره سلوکی ـ اشکانی) با شماره ۳۲۱۹۴ در سیاهه آثار ملی به ثبت رسید و توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به استاندار خوزستان ابلاغ شد.

مهدی فرجی در توضیح این اثر تاریخی عنوان کرد: بردگوری‎ها، دخمه‎های صخره‎ای هستند که در دل سنگ‎ها ایجاد می‎شوند و براساس آموزه‎های دینی ایرانیان مردگان خود را در این دخمه‎ها گذاشته و پس از متلاشی شدن و از بین رفتن گوشت و پوست بدن، استخوان‎ها را در محل مناسب دفن می‎کردند.

او با بیان این‎که بردگوری‎ها در واقع همان استخوان‎دان یا استودان می‎باشند افزود: روستای بردپاره از توابع دهستان پیان در پیرامون خود دارای بردگوری‎های متعدد است که این بردگوری‎ها به درازای ۱۲۰ ، پهنای ۸۰ و بلندای بین ۷۰ سانتیمتر تا یک متر هستند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی ایذه اضافه کرد: جدا از این گونه بردگوری‎ها، دخمه‎های صخره‎ای بزرگتر با بیش از سه متر درازا، پهنای دو متر و بلندای بیش از دو متر نیز دیده شده‎اند.

وی خاطرنشان کرد: به محض اختصاص بودجه، کاوش‌ تاریخی در منطقه‌ای که این بردگوری‌ها واقع شده‌اند آغاز خواهد شد.

گفتنی است؛ شهرستان ایذه به دلیل وجود آثار باستانی همچون سنگ‎نوشته‌های اشکفت‎سلمان، کول‎فرح، خنگ‎اژدر، خنگ یارعلی‌وند، منطقه شمی و چندین آثار فاخر تاریخی دیگر به بهشت باستان‎شناسان و بزرگترین موزه سنگی‌ روباز جهان معروف است.

منبع؛ روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان