من آغازگر نهضت سمن ها در خرمشهر بودم!

عباس مدحجی: بیست و دوم مرداد ماه  نام روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی نام‌گذاری شده است. یک روز ملی برای  فعالیت ها و فعالین اجتماعی در هر رده وتخصصی. سازمان‌های مردم‌نهاد که از بارزترین فعالیت های اجتماعی در دنیای مدرن امروز است در نقاط مختلف کشور و جهان مبدا حرکات مثبت مهمی در جامعه خود بودند هستند.

نیاز به توسعه همه‌جانبه مدنی و انسانی و رشد حس مسولیت پذیری بدون چشم داشتی مادی از بارزترین ضروریات وجود تشکل های اجتماعی و مدنی ست . در کنار آن توجه به اخلاق و هنجارهای اجتماعی نیز که یکی از مهمترین ستون‌های ساختار جامعه و انسجام آن است نیز اهمیت خاص خود را دارد.

نام‌گذاری یک روز به نام روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، گامی کوچک در جهت قدردانی از همراهی افرادی است که با ایده ها و اعمالشان قرار است  دنیا را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل کنند. حسین موتورچی مدیرعامل سازمان مردم نهاد جمعیت پرسشگران جوان استان خوزستان و فعالین NGO در شهرستان خرمشهر و استان خوزستان است. وی عضو شورای مشورتی استاندار در حوزه سمنها بوده و عضو هیئت موسس جمعیت پرسشگران جوان و مدیر عامل مجمع فعالان اجتماعی استان خوزستان است
بمناسبت همین روز پای صحبتهایش نشستیم:

در ابتدا سمن یا سمنهای خود را  معرفی کنید. چند عضو دارند ‌، از چه زمانی آغاز بکار کردند و زمینه های فعالیت و تخصصشان چیست ؟

موتورچی: اولین سمن را در سال ۸۶ با گروهی از جوانان دانشجو تحت عنوان جمعیت پرسشگران جوان با هدف علمی و پژوهشی در محدوده جغرافیایی استان خوزستان در سازمان ملی جوانان وقت به ثبت رسانده و اقدامات علمی و پژوهشی و مبارزه با آسیبهای اجتماعی را با مرکزیت شهرستان خرمشهر آغاز کردم.

چون بنده آغازگر نهضت سمنها در خرمشهر بودم و در آن زمان حساسیت بسیار بالایی نسبت به فعالیت سمنها در نهادهای مهم حاکمیتی و حتی دولتی وجود داشت مشکلات بسیاری را برای اینجانب به همراه داشت . با عبارتی ما هم راه ساختیم و هم حرکت کردیم. صدها جوان در جمعیت پرسشگران جوان طی کارگاههای متعددی همکاری داشته اند و در حال حاضر نیز مرتبطند . این سمن جوان در مسجد امام جعفر الصادق(ع) کوی سوم خرداد بصورت هفتگی طی نشستی موصوف به نشست جوانان، میزبان جوانان خرمشهری است و در این نشست برنامه های خاص اجتماعی از جمله پیشگیری از آسیب های جوانان مطرح میشود. صدور “جوان کارت” و ارائه خدمات مختلف با محاسبه تخفیفات ویژه یا رایگان به اعضای جوان این سمن نیز بزودی آغاز می شود.

ضمنا” جمعیت پرسشگران جوان توسعه محدوده منطقه آزاد به تمامی اراضی خرمشهر و آبادان و پیشگیری از ایجاد فاصله طبقاتی را در کارنامه خود دارد.

سمن دوم ما نامش مجمع فعالان اجتماعی است که با هدف توسعه اجتماعی در محدوده استانی تحت نظارت استانداری خوزستان به ثبت رسیده است .
این مجمع با بهره از فن تسهیلگری اجتماعی تا کنون موفق به تاسیس حدودا” ۱۰ گروه اجتماع محور در استان خوزستان گردیده که ۵ گروه از آن در شهرستان خرمشهر راه اندازی شده اند . مجمع فعالان اجتماعی دارای مجمع عمومی،هیئت مدیره ،بازرس و مدیر عامل است و کلیه اعضای آن میتوانند پس از طی مراحل ثبت نام کارت رسمی عضویت دریافت نمایند .

آمار مبسوطی از سمنهای موجود در خرمشهر ارائه دهید.

موتورچی: با وجود استانی بودن سمنهای تحت اختیار بیشترین خدمات اجتماعی خود را در شهرستان خرمشهر متمرکز نموده و شاید علت اصلی سکونت بنده در خرمشهر است. آمار دقیقی از سمنهای شهرستان در اختیار ما نیست و می بایست از فرمانداری شهرستان بعنوان دستگاه صادر کننده مجوز استعلام کرد.

فعالیت های تاثیر گذار و شاخص سمن های خود را شرح دهید.
اصولا ضرورت وجود سمن ها چیست و اساسا چه نقش و تاثیری در جامعه دارند؟

موتورچی: در سمنهای تخصصی ما فعالیت های متعددی در حوزه های مطالبه گری ، آموزش،اقتدار افزایی،رفع و کاهش و مبارزه با معضلات و آسیب های اجتماعی،اجرای پروژه های بارش فکری و ارائه راهکارهای موثر در جهت برون رفت از معضلات و آسیبها صورت پذیرفته است.

سمنها چشمان بینا و حساس جامعه هستند و در کنار دولت و شرکتهای سود آور خصوصی بعنوان مجموعه های غیر انتفاعی دیدبان منافع عمومی هستند و همواره تلاش میکنند تا بعنوان حلقه واسط دردها و آلام جامعه را به گوش دولت و بلکه فراتر از آن حاکمیت برسانند.

آینده فعالیت سمنها رو چطور میبینید و اصولا موانع کار سمنها در کجاست؟

موتورچی: پس از گذر از نامهریها و برخوردهای سلیقه ای و ۱دهه تاوان دهی ، آینده فعالیت سمنها را روشن و امیدوارکننده می بینم لیکن یکی از موانع کار سمنها خلاء قانونی موجود در حمایت از فعالان مدنی و اجتماعی است که می بایست از طریق دستگاههای مرتبط با فعالیت سمنها و بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی بصورت ویژه در کمیسیون اجتماعی مجلس مورد توجه قرار گیرد .

دومین مانع مهم موجود، تفسیر به رای ماده قانونی تشویش اذهان عمومی و بکارگیری ابزاری آن توسط برخی افراد حکومتی و دولتی است که میتواند موجبات رعب و وحشت و بعضا”  خفقان عمومی مطالبه گران و خاموش شدن شعله مطالبه گری را در کشور به همراه داشته باشد.