ارتباط گروهک تروریستی «حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز» با سعودی در گزارش روزنامه هلندی

خورنا_ جنگ نابرابر ۸ ساله عراق علیه ایران غیر از کمک‌های ۱۸۰ کشور دنیا به صدام، مملو از اقدامات ضد بشری‌ بود که دیکتاتور عراق برای پیروزی به آنها چنگ می‌انداخت، از سلاح‌های شیمیایی، بمب‌باران شهرها و کشتار غیر نظامیان تا حمله به مراکز اقتصادی و پالایشگاه‌ها و کشتی‌های نفتی مجموعه‌ای از اقدامات رژیم بعثی عراق به ریاست صدام را تشکیل می‌داد.

صدام غیر از این‌گونه اقدامات برای برتری در صحنه جنگ به ابزارهایی برای خرابکاری و ناامن‌سازی داخل ایران نیز توسل می جست که شامل حمایت، تجهیز و راه‌اندازی گروهک‌های تروریستی تجزیه طلب برای جاسوسی، خرابکاری و ترور در شهرهای مرزی و حتی عمقی ایران بود.

غیر از گروهک منافقین که طی همکاری نزدیک با صدام پادگانی در خاک عراق را در اختیار گرفت و در طول ۸ سال جنگ به ارتش خصوصی دیکتاتور عراق علیه ایران مبدل گشت، گروهک‌ دیگری نیز بود که اقدام به همکاری با صدام کرد.

بدون شک مردم عرب خوزستان، خط مقدم نبرد با دشمن متجاوز بودند و جنگ ایران و عراق صحنه دلیری این ایرانیان وطن پرست بود، اما در این میان تعداد معدودی فریب تبلیغات تجزیه طلبانه و وعده‌های مالی دشمن را خوردند و به خیانت علیه کشورشان دست زدند. دستگاه اطلاعات و امنیت رژیم بعثی عراق با گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب عربی همکاری گسترده‌ای داشت.

بعد از پایان جنگ و سال‌ها بعد از سقوط دیکتاتور عراق، باقی مانده‌های این جریان برای جلب حمایت دیگر رژیم‌های ارتجاعی و فاسد عرب اعلام آمادگی برای وطن‌فروشی شد. عربستان سعودی از این جریان بدون هویت و فرصت‌طلب حمایت و کمک کرد تا گروهکی با نام «حرکه النضال العربی لتحریر الحواز» شکل گیرد، گروهکی تروریستی و سفاک که برای کسب حمایت مالی و اقامت خارجی حاضر به جنایت بر علیه مردم اصیل خوزستان بود.

سرکردگان گروهک تروریستی حرکه النضال با چندین اقدام تروریستی در سال ۱۳۸۴ که منجر به شهادت و مجروح شدن ۳۲۰ نفر از هموطنانمان در اهواز شد اعلام موجودیت و اعضای گروهک با حمایت‌های لجستیکی و مالی رژیم سعودی در کشورهای اروپایی اقامت دارند.

کپنهاگ دانمارک جدی‌ترین پایگاه استقرار تروریست‌های متواری بعد از حوادث تروریستی سال ۱۳۸۴ در اهواز بود. استقرار این تروریست‌ها در خاک اروپا در شرایطی صورت گرفت که برای تمامی سرکردگان آنها به واسطه سوابق شرکت در اقدامات تروریستی و با پیگیری ایران از سوی پلیس بین‌الملل (اینترپل) حکم وانتد قرمز صادر شده بود؛ ولی کشورهای حاضر به اجرای حکم بین‌المللی درباره مجرمین تروریست شدند.

گروهک حرکه النضال به سرکردگی حبیب نبگان که اکنون در کشور دانمارک و در سایه حمایت سرویس اطلاعاتی این کشور فعالیت می‌کند، با فریب جوانان خوزستانی و استفاده از شبکه های ماهواره‌ای و اینترنتی اقدام به آموزش از راه دور و وعده‌های مالی و پناهندگی در اروپا می‌نماید و به دنبال ناامن‌سازی استان خوزستان می‌باشد و در سال‌های اخیر ده‌ها اقدام تروریستی و خرابکارانه در خوزستان از جمله حادثه تروریستی ۳۱ شهریور ۹۷ اهواز را از این کشور مدیریت و رهبری کرده است.

هرچند این گروهک تروریستی مدعی است که بدون هیچ‌گونه حمایت دولتی فعالیت می‌کند، اما واقعیت آن است که عربستان سعودی در پروسه فعالیت‌های گروهک حرکه النضال نقش اصلی را ایفا می‌کند.

یک روزنامه‌نگار هلندی به نام سباستین استرین جتوف در گزارشی به تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۸ با عنوان «دیدار گروهک الاحوازی با شاه سعودی» در روزنامه پولتیکن به نقد این دیدار و نتایج آن پرداخت.

این گزارشگر درواقع به ارتباط گروهک تروریستی حرکه النضال با حکام سعودی پرداخته است: «مردی که عینک بر چشم دارد، یعقوب نیسی، سخنگوی گروه در دانمارک است. دولت ایران گروهک حرکه النضال را به عنوان گروهکی تروریستی که توسط عربستان سعودی حمایت می­شود، اعلام کرده است. یعقوب نیسی درمیان برخی از مدعوین ویژه به کاخ سلطنتی عربستان در سال ۲۰۱۶ دعوت شده است.

یعقوب نیسی، مکرراً ارتباط با عربستان سعودی را تکذیب کرده است. اما در عکس های موجود، وی به پادشاه عربستان ملک سلمان دست داده است. این تصاویر از تلویزیون دولتی عربستان که مراسم مربوط به ملک سلمان را در کاخ سلطنتی مینا ضبط کرده است، استخراج شده است…

روزنامه پولتیکن بر این باور است که این گروه منافع ویژه‌ای در ارتباط با عربستان سعودی دارد. به گفته متخصصان اطلاعات جدیدی از این گروه به دست آمده است که به دنبال ایجاد بحران دیپلماتیک میان ایران و دانمارک بوده‌اند.

به نظر می رسد گروهک الاحوازی ارتباط خاصی با عربستان سعودی دارند، که در چند پروژه پیچیده در ایران و برخی مناطق خاورمیانه فعالیت مشترک دارند. ویدئو ضبط شده از کاخ مینا متعلق به سال ۲۰۱۶ است، درست زمانی که میلیون ها مسلمان برای انجام اعمال حج در مکه بودند، ملک سلمان برای شمار زیادی از میهمانان ویژه، میهمانی برگزار کرده بود. در لیست میهمانان ویژه سال ۲۰۱۶، نام یعقوب نیسی نیز به چشم می خورد.

به سختی می توان گفت که همزمانی دعوت دولت عربستان سعودی از گروهک الاحوازی و دیگر گروهک‌های کُرد و بلوچ در آن سال اتفاقی است. دقیقاً در سال ۲۰۱۶ ولیعهد پادشاه سعودی محمد‌بن‌سلمان، استراتژی جدیدی را برای مبارزه علیه مرزهای ایران و تقویت مناقشات قومی و مذهبی شکل داد. پس از مدتی کوتاه، شماری از گروه های مقاومت ایران به منابع مالی بی سابقه ای دسترسی پیدا کردند که از جمله آنها گروهک الاحوازی در دانمارک بود. این گروه در همان سال موفق به ایجاد تلویزیون حرفه‌ای در دانمارک شد.

فنی مارگسن، پروفسور دانشگاه کپنهاگ و معلم اسبق آموزش زبان به ماموران آکادمی دفاع در عربستان سعودی معتقد است، برگزاری این جلسه شک و تردیدها را در مورد ادعای یعقوب برای عدم ارتباط گروهک الاحوازی با عربستان سعودی ایجاد کرده است.

دعوت شدن در کاخ ملک سلمان در زمان حج بسیار باشکوه و مهم است و از دیدگاه سیاسی مشخص است که پادشاه سعودی به صورت اتفاقی و رندوم سخنگوی گروهک های مستقر در دانمارک را دعوت نکرده است. به گفته مارگسن این امر نشانگر اهمیت استراتژیک گروهک الاحوازی برای عربستان سعودی است.

یعقوب منکر این است که گروه الاحوازی ارتباط خوبی با عربستان سعودی دارد. وی می گوید ما با همه افرادی که از ما و اهدافمان حمایت کنند، ارتباط داریم. وی می‌گوید ما سکولار هستیم و تنها در مورد مسائل خودمان صحبت می‌کنیم.

به گفته سخنگو، گروهک الاحوازی به دنبال حمایت سیاسی از همه کشورها است. هرچند حضور در ضیافت شاهانه در سال ۲۰۱۶ نه تنها نمونه ای از وجود ارتباط ویژه میان گروه و عربستان سعودی است بلکه نشان از حمایت سیاسی عربستان از این گروهک می باشد.

رئیس گروهک الاحوازی حبیب نبگان است و فعالیت رسانه ای وی در توئیتر نشان از داشتن منافع زیادی در عربستان سعودی دارد. حبیب نبگان از سال ۲۰۱۲، ۱۰۷ مورد عکس و ویدئو در تویتر منتشر کرده که در ۲۱ مورد به نفع عربستان مطلب نوشته است. علاوه بر آن، ۵ توییت در مورد مصاحبه رسانه های سعودی با وی در مورد فعالیت گروه بوده است.

از هر چهار توییت، یکی به بحث عربستان می پردازد. در توییت روز ۱۳ اکتبر، حبیب نبگان از عربستان سعودی در برابر تبلیغات رسانه ای دروغ دفاع کرده است. در توییت های دیگر، حبیب بمباران یمن توسط عربستان را جشن می گیرد که عربستان و ایران در یمن با هم در جنگ هستند.

به نظر می رسد منافع این گروه با عربستان سعودی گره خورده است. تلویزیون دولتی العربیه منتسب به عربستان سعودی مستمراً فعالیت گروه را در دانمارک پوشش خبری می دهد. در برنامه اکتبر، از حبیب نبگان به عنوان رزمنده ای یاد شده که رهبر انقلابی است، رهبر مبارزه اعراب برای آزاد سازی اهواز.

همچنین در توییتر نیز منافعی برای عربستان وجود دارد. گروهک الاحوازی در توییتر توسط دو محقق به نام‌های احمد الراوی از دانشگاه سیمون فراسر و یعقوب گروشت از دانشگاه بوستن مورد ارزیابی قرار گرفته است. آنها توسط برنامه‌های ویژه تحلیل کردند که از چه ملیت‌هایی در مورد این گروه توییت کرده اند. از ۱۵۱۹۱ توییت صورت گرفته، کاربران عربستان سعودی و اعضای گروهک منافقین هفتاد درصد افرادی را تشکیل می دادند که پروفایل این گروهک را به اشتراک گذاشته اند.

در یک بخش شیک دیگر، این گروهک ویدئویی را در یوتیوب منتشر کرد که در آن یعقوب نیسی کیک گروه را که با پرچم عربستان سعودی و منطقه اهواز تزیین شده بود، به نمایش گذاشته است. اما وی می گوید این دلیلی بر وجود ارتباط میان گروه و عربستان نیست و در ادامه افزود: آن روز، عربستان سعودی بیانیه قوی صادر کرد و در زمره اولین کشورهایی بود که مستقیماً ازگروهک الاحوازی حمایت کرد.

به گفته کلاوس والی، استادیار مطالعات ایران در دانشگاه کپنهاگ به نظر می رسد این گروهک (حرکه النضال) ارتباط ویژه‌ای با عربستان سعودی دارد که پیچیده است. این گروه با همکاری عربستان در جنگ با ایران قرار دارد و این مناقشه ای برای سلطه و بی‌ثباتی در منطقه محسوب می‌شود.

میشا زند که به شرکت های دانمارکی در مورد ارتباط ایران مشاوره می­‌دهد، نیز موافق این مسئله است. وی می‌­گوید مجاهدین خلق ایران، به گفته اعضای سابقش، از عربستان سعودی حمایت های مالی دریافت می‌کنند. طی تحقیقات اخیر در انگلستان علاوه بر این، تلویزیون ایران اینترنشنال نیز توسط عربستان سعودی تاسیس شده است.

همانطور که درگزارش این روزنامه هلندی مشاهده شد، ارتباط حرکه النضال باعربستان سعودی آنچنان نزدیک است که تکذیب‌های سخنگوی این گروهک تروریستی نیز نمی‌تواند عاملی برای انکار آن باشد. سعودی‌ها همچنین با حمایت‌های مالی خود رقابت شدیدی میان گروهک‌های مختلف تروریستی و ضدانقلاب براه انداخته‌اند.

پرواضع است که گروه های تروریستی ابزار ارزان سعودی‌ها برای پروژه ناامن‌سازی و عملیات‌های تروریستی در ایران هستند؛ عاملیتی که به قیمت جان هموطنان‌ بی‌گناه و عزادار شدن خانواده‌های زیادی از مردم شریف خوزستان منجر شده است.

منبع: قلم ماندگار

انتهای پیام/