رئیس هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری خوزستان خبر داد:

اعلام آمادگی کانون وکلای دادگستری خوزستان برای حمایت از مشکلات قانونی خبرنگاران

رئیس هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری خوزستان بیان کرد: گاهی مواقع خبرنگاران دچار مشکل کیفری یا حقوقی می شوند که کانون وکلای دادگستری خوزستان برای حمایت از این قشر اعلام آمادگی می کنند.

احمدرضارستمی: به گزارش خبرگزاری خورنا در نشست خبری امروز یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸ که در محل ساختمان کانون وکلای داداگستری استان خوزستان برگزار شد ﺳﯿﺪ ﯾﺰﺩ ﺍﻟﻪ ﻃﺎﻫﺮﯼ ﻧﺴﺐ اظهار کرد: کانون وکلای دادگستری در سال ۱۳۰۹ شمسی به عنوان زیر مجموعه وزارت دادگستری در ایران تأسیس شد.

رئیس هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری خوزستان اضافه کرد: البته از بدو انقلاب مشروطیت وکالت دادگستری در ایران وجود داشت ولی نهاد کانون وکلا هنوز تشکیل نشده بود.

وی با بیام اینکه ۲۵ کانون وکلای مستقل در کشور وجود دارد اظهار کرد: قانون استقلال کانون وکلا در سال ۱۳۳۱ تصویب شد که در این قانون نیز شرط تشکیل کانون وکلای مستقل استان ها نیز فعالیت ۶۰ وکیل در این کانون است که براین اساس امروزه ۲۵ کانون وکلای مستقل در کشور وجود دارد.

طاهری نسب بیان کرد: کانون وکلا خوزستان از سال ۱۳۸۱ به استقلال رسیده است که در حال حاضر از یک هزار و ۱۰۰ نفر وکیل تحصیلکرده که بعضی از آنها نیز مدرک دکترای تخصصی دارند تشکیل شده است.

وی عنوان کرد: اگر وکیلی مرتکب تخلف انتظامی شود یا کسی از وی شکایت کند، رئیس کانون آن را به دادسرای انتظامی ارجاع می دهد که این دادسرا دارای یک دادستان، سه معاون دادستان و تعدادی دادیار است.

رئیس هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری خوزستان در ادامه با اشاره به اینکه شکایت ارجاع شده ابتدا رسیدگی و بعد کیفرخواست برای آن صادر می شود، عنوان کرد: پنج شعبه دادسرای انتظامی داریم و آرای از یک درجه خاص به بالا نیز در دادگاه انتظامی قضات قابل تجدید نظر است.

طاهری نسب از تعلیق دو وکیل در هفته گذشته خبر داد و گفت: در سال ۹۴ تعداد ۱۸۳ پرونده انتظامی وارده داشتیم که ۲۳ فقره کیفر خواست برای آنها صادر شد و در سال ۹۵ نیز تعداد پرونده وارده ۳۷۶ بود که ۲۷ کیفرخواست نیز برای آنها صادر شد.

وی ادامه داد: همچنین در سال ۹۶ تعداد ۲۹ کیفرخواست و سال گذشته ۲۶ فقره کیفرخواست و امسال نیز تاکنون هفت فقره کیفرخواست داشته‌ایم.

رئیس هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری خوزستان با اشاره به اینکه هر وکیل در سال مؤظف شده است که وکالت سه پرونده را به صورت تسخیری برعهده بگیرد، عنوان کرد: کمیسیون تسخیری در پرونده های جنایی و مهم کیفری وکیل رایگان به افراد بی بضاعت می دهد.

طاهری نسب بیان کرد: در سال گذشته تعداد ۶۶۴ پرونده در خوزستان به صورت تسخیری توسط کانون وکلای دادگستری مورد رسیدگی قرار گرفت ظهار کرد که در سال جاری این تعداد تاکنون به ۳۵۲ پرونده رسیده است.

وی عنوان کرد: در پرونده های غیرکیفری حقوقی هر گاه شخصی دارای هر مشکلی اعم از ملکی، قراردادی، تخلیه، مطالبه تلف، خانوادگی و وراثت باشد ولی تمکن مالی نداشته باشد، یک وکیل رایگان از سوی کمیسیون معاضدت برای او به صورت رایگان تعیین می شود.

رئیس هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری خوزستان در پایان بیان کرد: گاهی مواقع خبرنگاران دچار مشکل کیفری یا حقوقی می شوند که کانون وکلای دادگستری خوزستان برای حمایت از این قشر اعلام آمادگی می کند.