محیط‌ زیست به آلایندگی تأسیسات نفتی ورود کند

خورنا – فرزاد شعبانی

وجود ده‌ها حلقه چاه و تولیدات عظیم نفت و گاز در بخش مشراگه و مرکزی رامشیر ضرورت توجه بیشتر واحدهای بهره‌برداری مارون و آغاجاری را می‌طلبد و محرومیت رامشیر ناشی از عدم توجه وزارت نفت به این منطقه است.

حدود ۳۷ روستای این شهرستان در کنار چاه‌ها و تأسیسات نفت، گاز و خطوط لوله قرار دارند اما بالغ‌بر ۱۰ روستای این منطقه فاقد آب لوله‌کشی هستند و دانش‌آموزان ۱۰ روستای این شهرستان در کانکس درس می‌خوانند که با هیچ معیاری قابل پذیرش نیست.

مردم در این شهر با حداقل‌هایی از استانداردهای رفاهی، درمانی، بهداشتی و فرهنگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما در شهرهای همجوار که تولیدات کمتری از نفت وجود دارد خدمات قابل‌توجهی ارائه می‌شود.

نگاه نامتوازن و جانبدارانه و برخی انگیزه‌های سیاسی سبب تضییع حقوق عمومی و ایجاد نارضایتیی می‌شود؛ همانطور که در رامشیر نیز این اتفاق روی داده و صدای اعتراض مردم و مسئولان را درآورده است.

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز در حوزه ورزش، مسائل فرهنگی و آموزشی و زیست‌محیطی به این شهرستان توجه نمی‌کند و روستاهای فرهه و غدیرسبع در کنار تأسیسات حفاری آب شرب ندارند، و انتظار می‌رود اداره کل محیط‌ زیست خوزستان به موضوع آلایندگی شدید تأسیسات نفتی در منطقه ورود کند و چاره ای بیاندیشد.

شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری یکی از بزرگترین شرکت های تابعه مناطق نفتخیز جنوب است. بخشی از تاسیسات و چاه های این شرکت در میدان نفتی شهرستان رامشیر واقع شده است. ازجمله‌ی این تاسیسات می توان به مجتمع مارون ۲، واحدبهره برداری نفت و گاز رامشیر(۱۹ مایل)، مجتمع یونیت ۵ و واحد NGL500 اشاره کرد که در برگیرنده سرمایه‌های عظیم و پتانسیل‌های بالای این منطقه است.

متاسفانه مدیریت این شرکت توجه لازم جهت محرومیت‌زدایی از منطقه رامشیر که گرفتارمشکلات ومعضلات عمده‌ای درحوزه ی زیرساخت های شهری و رفاهی است انجام نمی‌دهد.

معمولا شرکت‌ها و کارخانجات در هر شهری به دنبال جلب رضایت پیرامونی و ایفای مسئولیت ها و تعهدات اجتماعی هستند و در ازای آسیب های اجتماعی، مشکلات زیست محیطی و تخریب اکوسیستم منطقه ای دست به اقدامات ترمیمی زده و با ارائه خدمات عام المنفعه در پی ایجاد توازن بر می‌آیند.

درخلال سال‌های گذشته و بویژه از زمان روی کار آمدن مدیرعامل نفت و گاز آغاجاری که غیربومی هیچ اقدام چشم‌گیری در جهت ایفای تعهدات و مسئولیت های اجتماعی مجموعه تحت مدیریت ایشان در قبال شهرستان رامشیر صورت نگرفته است.

این موضوع ناراحتی و خشم مردم منطقه را برانگیخته و در هفته‌های اخیر حجت الاسلام والمسلمین معرف امام جمعه شهرستان بارها وزارت نفت را بدلیل کم‌توجهی به شهرستان رامشیر مورد خطاب قرار داده است.

امام جمعه رامشیر:مسئولان نفت برای رضای خدا کار کنند

امام جمعه شهرستان رامشیر اظهار داشت: بالغ بر ۴۰۰ حلقه چاه نفت در روستاهای رامشیر وجود دارد از خود روستاییان پرسند آیا چه خدمتی برای رامشیر در مدت ۴۰ سال انجام دادند ما روستاهایی داریم که مدرسه ندارند و همچنین روستاهایی داریم مسجدشان تکمیل نشده است و حتی برخی از روستاها آب شرب ندارند.

حجت الاسلام و المسلمین معرف با اشاره به کمبود و مشکلات روستاهایی که چاه نفت دارندافزود: برای رضای خدا ما می‌گوییم بیایند خدمت کنند به مردم دلسوزی خرج بدهند، بیایند بیمارستان برای رامشیر و روستاها این شهرستان تکمیل کنند، چقدر روستا داریم مدرسه ندارد و خدمات برای مردم ارائه دهند مردم حق دارند، روستا داریم در حلقه چاه نفت است همین روستا آب شرب و درمانگاه و مدرسه ندارد.

امام جمعه رامشیر تصریح کرد:مسئولان نفت برای رضای خداکار کنند و برای رضای خدا به مردم خدمت کنند همین مردم جوانان خود را به جبهه های جنگ می فرستند همین مردم شهید دارند؛ همین الان آماده هستند برای ایستادن در مقابل دشمن هستند و انتظار میرود عادلانه به رامشیر نگاه کنند، و رامشیر احتیاج به خدمت دارد.

همچنین موج این نارضایتی‌ها تا جایی پیش رفت که سیدمجیدحسینی نژاد فرماندار شهرستان رامشیر در جلسات مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز آشکارا به انتقاد از شرکت نفت و گاز آغاجاری پرداخت و خواهان ورودمدیریت مناطق نفتخیز جنوب به این موضوع شدند.

رامشیر یکی از نفت خیزترین منطقه استان خوزستان و دارای بیش از۴۰۰ حلقه چاه نفت است و سال‌ها است که شهروندان این شهرستان و روستاها از مشکلاتی چون ضعف آنتن‌دهی و همچنین مشکلات آب شرب و قطعی مکرر آب و مشکلات جاده‌ای رنج برده و این شهرستان را به یکی از محروم‌ترین مناطق استان خوزستان تبدیل کرده است.

نبود امکانات تفریحی و رفاهی با وجود ظرفیت‌ها و فرصت‌های شغلی هچنین بیکاری جوانان این شهر نفت خیز استان خوزستان موجب گلایه و سیلی از نارضایتی مردم رامشیر شده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *