چگونه برای فرزندنمان مدرسه ای خوب انتخاب کنیم

خورنا- دانش‌آموزان مهم‌ترین ساعات روز خود را در مدرسه سپری می‌کنند. حتی بعد از اتمام ساعات درسی و بازگشت به منزل نیز بیشترین زمان باقی‌مانده از روز آن‌ها صرف رسیدگی به تکالیف و امور مربوط به مدرسه می‌شود انتخاب مدرسه خوب یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های والدین است . بنابراین حضور آن‌ها در فضایی که از هر نظر مناسب باشد در حال فعلی و صد البته آینده‌ی آن‌ها و دیدگاه همیشگی‌شان در مورد آموزش تأثیر خواهد داشت.
همه‌ی والدین دوست دارند فرزندشان در بهترین مدرسه‌ای که در منطقه وجود دارد تحصیل کند. بنابراین اغلب آن‌ها اولین کاری که می‌کنند جستجو در میان خوش‌نام‌ترین و پیشرفته‌ترین مدارسی است که امکان ثبت‌نام در آن‌ها وجود دارد. اما به‌ هیچ ‌عنوان نباید این نکته را فراموش کرد که مسافت منزل تا مدرسه نقش بسیار مهمی در علاقه‌مندی فرزندان به حضور در محیط آموزشی را دارد.
مدرسه‌ای که آن‌قدر دور است که دانش‌آموز مجبور می‌شود برای به ‌موقع رسیدن به کلاس، صبح خیلی زود از خواب بیدار شده و در سرما و گرمای هوا با سپری کردن زمان زیادی به آن برسد، دیر یا زود او را کلافه و دل‌زده خواهد کرد. ضمن آن‌که اغلب اوقات در زمان بازگشت به منزل با مشکل ترافیک روبه‌رو خواهد بود و همین موضوع کافیست تا وقت و حوصله‌ی کافی برای انجام دقیق تکالیف مدرسه را نداشته باشد.
یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب مدرسه برای یک دانش‌آموز دبستانی فضای وسیع آموزشی است. دانش‌آموزی که هنوز دوران کودکی خود را سپری می‌کند نیاز به جنب‌وجوش و حرکت‌های فیزیکی زیادی دارد و این نیاز باید در زنگ‌های تفریح و ورزش به‌ خوبی ارضا شود. به‌ این ‌ترتیب می‌توان امید داشت که او در ساعاتی که سر کلاس است به‌ اندازه‌ی کافی برای درس خواندن تمرکز داشته باشد. محیط‌های بسته‌ی آموزشی و مدارسی که از نظر وسعت کوچک هستند برای دانش آموزان دوران دبستان اصلاً مناسب نیستند.
مهم‌ترین سال آموزشی برای یک دانش‌آموز کلاس اول دبستان است. وقتی فرزندتان ۷ ساله است و می‌خواهید او را به کلاس اول بفرستید در خصوص بهترین معلمان کلاس اول در مدارسی که در لیست انتخاب خود دارید دقت و حتی وسواس به خرج دهید. اما از کلاس دوم به بعد درجه‌ی اهمیت و نقش معلم تا حدودی کم‌رنگ‌تر می‌شود.
اما وقتی فرزند شما در دوران نوجوانی است میزان حساسیت روی کادر اداری و مهارت معلمان بیشتر می‌شود. در این دوران که وقت بلوغ فرا می‌رسد و مهم‌ترین زمان برای شکل‌گیری شخصیت در افراد است، نوع رفتار کادر اداری یک مدرسه مثل معاونین و مدیر و البته معلمان بسیار تعیین‌کننده است. بنابراین هنگام انتخاب مدرسه برای فرزندتان، بهتر است قبل از هر کاری چندین و چندبار به‌ تنهایی یا با خود او به مدرسه بروید تا عملاً شاهد رفتار مسئولین مدرسه و معلمان بادانش آموزان باشید.
آنچه بعنوان آموزش امروزه در مدارس اتفاق می‌افتد با یک یا دو دهه‌ی پیش کاملاً متفاوت است. چندین سال پیش مدار آموزش حول محور معلم و توانایی‌های او می‌چرخید و دانش‌آموزان ابزار کمک‌ آموزشی خاصی در اختیار نداشتند. اما امروزه موارد بسیاری وجود دارد که معلمان از آن‌ها برای درک و تفهیم آنچه به دانش‌آموزان یاد می‌دهند، استفاده می‌کنند. بنابراین لازم است وقتی می‌خواهید برای فرزندتان مدرسه انتخاب کنید، فارغ از این‌که او در چه مقطعی تحصیل می‌کند، امکانات آموزش و کمک ‌آموزشی آن را نیز بسنجید و در مورد آن از مسئولان مدرسه سؤال کنید. حتی می‌توانید از آن‌ها بخواهید به شما اجازه‌ی بازدید حضوری از کلاس‌ها، کتابخانه، آزمایشگاه یا سالن ورزش را بدهند.
آموزش در کنار پرورش است که مؤثر واقع می‌شود. مدارسی که در آن‌ها به فعالیت‌های جمعی و خارج از درس بچه‌ها مثل کلاس‌های آموزش تئاتر، نقاشی، زبان انگلیسی، کاردستی، احکام و مواردی از این‌ دست اهمیت داده می‌شود، بدون شک محیط‌های بهتر و بالنده‌تری برای حضور و آموزش دیدن بچه‌ها هستند. در محیط چنین مدارسی است که دانش‌آموزان مهارت‌های اجتماعی را فرامی‌گیرند و برای ورود به جامعه آماده‌تر می‌شوند.
یکی از مسائل مهم امنیتی در مدارس ویژگی کلاس‌ها، راهروها، ساختمان و محل قرارگیری آن است. کلاس‌های یک مدرسه علاوه بر آن‌که باید نور و تهویه مناسب داشته باشند باید از سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسبی هم برخوردار باشند. این‌که کلاس‌ها و راهروهای یک مدرسه چطور گرم می‌شوند یکی از مهم‌ترین نکاتی است که وقتی در حال جستجو برای یک مدرسه خوب هستید باید در مورد آن حساس باشید. این مسئله مستقیماً به موضوع امنیت جانی دانش‌آموزان مربوط می‌شود و به‌ هیچ ‌عنوان در مورد آن نباید آسان‌گیر و سهل‌انگار بود.
موضوع مهم دیگری که در خصوص امنیت باید در نظر گرفت محیط اطراف مدرسه است. این‌که در حوالی مدرسه چطور افرادی رفت ‌و آمد می‌کنند بسیار مهم است. برای پاسخ به این پرسش خود باید از اهالی محل و کسبه سؤال کنید و حتماً چند روزی را در محیط اطراف مدرسه رفت ‌و آمد کنید.
و در پایان شکل نظارت ناظمان مدرسه به رفت ‌و آمد بچه‌ها در ساعاتی که مدرسه باز یا در حال تعطیل شدن است در میزان امنیت آن نقش بسیار مهمی دارد. توجه کنید که آیا کسی در آغاز روز و پایان آن دم در مدرسه به استقبال یا بدرقه‌ی دانش‌آموزان می‌آید یا خیر. به‌ این ‌ترتیب می‌توانید با خیالی راحت از انتخاب یک مدرسه خوب فرزندتان را در آن ثبت‌نام کنید.
مریم اسلامی دبیر مدارس خرمشهر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *