جلسه بررسی روند خدمات رسانی و ساماندهی در مرز چذابه برگزار شد

جلسه بررسی روند خدمات رسانی و ساماندهی در مرز چذابه با حضور اعضای فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس امروز پنجشنبه ۱۰ مرداد ماه ۹۸ در این منطقه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خورنا در این جلسه حسین قادری مشاور فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس به لزوم چاره اندیشی برای تقویت زیرساخت های مرز چذابه و تخصیص اعتبارات لازم به این امر اشاره می کند و می گوید: متأسفانه برخی از قوانین موجود در اداره مرزها به دلیل عدم وجود زیرساخت کافی در پایانه مرزی چذابه به خوبی اجرا نمی شود.

اقبال منصوری مشاور نماینده عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز به عنوان سخنران بخش بعدی این نشست عنوان کرد: حفظ منافع مردم و امنیت ملی برای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در اولویت است.

وی بیان کرد: در حوزه ساماندهی مرز چذابه متاسفانه برخی با مخفی شدن در پشت سر منافع شهدا و منافع کارگران در این مسیر سنگ اندازی می کنند ولی از آنجایی که ما دیگر زمانی برای از دست دادن در اختیار نداریم باید هرچه سریعتر شاهد ساماندهی این منطقه باشیم.

منصوری اضافه کرد: البته در مقابل این ساماندهی مرزی هر کسی در هر جایگاه و مسئولیتی هم بخواهد ایستادگی و مقاومت کند، قطعا با او برخورد می‌شود.

وی در ادامه به لزوم بومی گزینی در این منطقه نیز اشاره کرد و گفت: بکارگیری نیروهای بومی همواره باید در اولویت قرار داشته باشد مگر اینکه در بین نیروهای موجود بومی، تخصص مورد نیاز وجود نداشته باشد که در آن صورت استفاده از نیروهای غیر بومی غیر قابل اجتناب است.

منصوری با بیان اینکه تمامی امورات قانونی گمرک باید عملیاتی و اجرایی شود اظهار کرد: پروژه هایی که در اختیار شهرداری است و به هر دلیلی تاکنون اجرایی نشده‌اند باید به گمرک واگذار شوند تا گمرک بتواند این پروژه را هر چه سریعتر تکمیل کند.

در پایان این جلسه نیز علی قبادی معاون امور گمرکی ستاد نظارت بر گمرکات خوزستان گفت: در گذشته به علت عدم استقرار گمرک در منطقه چذابه ما شاهد بودیم که نفرات اعزامی گمرک با حداقل امکانات در این منطقه خدمات‌رسانی می‌کردند.

وی ادامه داد: در این دوران با توجه به شرایطی که وجود داشت بخشی از فعالیت و پروژه‌های گمرکی در منطقه چذابه از سوی شهرداری بستان انجام می‌گرفت ولی در ادامه پس از اینکه مرز چذابه از سوی وزارت کشور و هیئت وزیران به عنوان مرز رسمی کشور معرفی شد بالطبع کلیه فعالیتهای گمرکی نیز در این منطقه حالت رسمی تری به خود پیدا کرد.

قبادی با بیان اینکه در چذابه خدمات دهی به مسافران نسبت به گذشته شرایط خیلی بهتری دارد اظهار کرد: در حوزه تجارت خارجی و صادرات در مرز چذابه یک باراندازی وجود دارد که خارج از محدوده رسمی پایانه قرار دارد و در اختیار گمرک نیست و اگر چه از این برانداز برای ارائه خدمات به صادرکنندگان و جلوگیری از معطل ماندن صادرات استفاده می شود اما نیاز است که برای کنترل بیشتر ساماندهی نیز شود.

وی گمرک را مجری تجارت خارجی دانست و توضیح داد: برطبق قانون امور گمرکی و دستورالعمل شورای امنیت کشور نه تنها مدیریت تجارت خارجی در مرزهای رسمی بلکه اعمال حاکمیت اقتصادی نیز با گمرک است.

قبادی گفت: اکنون با توجه به بحث اختلاف ارزی که در خصوص کالاهای اساسی در داخل و خارج کشور وجود دارد ما انتظار داریم که کمیسیون اصل ۹۰ با ابزار قانونی که در اختیار دارد به این مسئله ورود کرده و با توان بازخواستی خود از سه قوه، به صورت قاطع این مشکلات را برطرف کند.

وی اضافه کرد: البته ما نمی گوییم که مدیریت بارانداز به گمرک داده شود اما انتظار ساماندهی در این زمینه را داریم. یعنی علاوه بر ساماندهی محوطه تخلیه و بارگیری پایانه چذابه، لازم است که آمار ورودی و خروجی کامیون‌ها و همچنین وضعیت کارگران در زمینه بیمه و حق و حقوق آن ها نیز مشخص شود.

قبادی با بیان اینکه کلیه بخش های دولتی و خصوصی و شهرداری‌ها باید تابع قانون و مقررات کشوری باشند اظهار کرد: از آنجایی که تمامی تفاهم‌نامه های لازم در زمینه ساماندهی محوطه پایانه مرزی چذابه انجام شده است لذا انتظار داریم که کار ساماندهی این محوطه هرچه سریع تر روند اجرایی به خود بگیرد.

وی در پایان ضمن بیان این مطلب که گمرک به دنبال ضایع کردن حق هیچ کسی نیست عنوان کرد: از تمامی مسئولانی که در منطقه دشت آزادگان فعالیت می‌کنند تقاضا داریم که منافع شهرستانی، استانی و ملی را با هم در نظر بگیرند و تنها به منافع مقطعی و محلی نگاه نکنند.