عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در یادداشتی مطرح کرد:

ضرورت واکاوی عملکرد «کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید» استان خوزستان

مصوبه ایجاد «کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید» استانها در تاریخ ۱۹/۲/۱۳۹۴ برای اجرا به وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ابلاغ شد. با تصویب هیئت وزیران، به‌منظور بررسی و تبادل‌نظر و هماهنگی برای حل‌وفصل مشکلات و موانع فراروی واحدهای تولیدی، «کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید» در همه استان‌های کشور تشکیل شده است.

به‌منظور بررسی و تبادل‌نظر و هماهنگی برای حل‌وفصل مشکلات و موانع فراروی واحدهای تولیدی، کارگروه «تسهیل و رفع موانع تولید» در همه استان‌های کشور و با عضویت استاندار (رئیس)، رئیس واحد استانی وزارت صنعت، معدن و تجارت (دبیر)، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، رئیس واحد استانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس واحد استانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل امور مالیاتی استان، مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان و رئیس خانه‌ صنعت، معدن و تجارت استان تشکیل می‌شود:

اکنون بعد از گذشت بیش از ۴ سال از ایجاد این کارگروه و جلسات و تصمیم‌گیری‌های مهمی که این کارگروه در استان خوزستان داشته ضرورت دارد واکاوی جدیدی از عملکرد آن در حوزه‌های اصلی زیر توسط بخش دولتی و خصوصی استان خوزستان صورت پذیرد:

  1. کمیت جلسات برگزارشده از زمان ایجاد کارگروه و تعداد مصوبات و میزان اجزایی شدن مصوبات آن
  2. میزان عملکرد استانی و ملی کارگروه در بررسی علل رکود یا توقف واحدهای تولیدی و هماهنگی برای حل مشکل استان خوزستان
  3. میزان بررسی و پیگیری رفع موانع مربوط به اشتغال با هماهنگی سازمان‌های مرتبط ازجمله سازمان تأمین اجتماعی استان خوزستان.
  4. چگونگی و میزان بررسی و ارائه راه‌کار در خصوص اختلافات و یا مشکلات اجتماعی نیروی کار استان خوزستان.
  5. عملکرد کارگروه در بررسی اختلافات واحدهای تولیدی با دستگاه‌های اجرایی استانی ازجمله سازمان امور مالیاتی و ارائه راه‌کارهای مناسب استان خوزستان
  6. نقش و موفقیت کارگروه در کمک به تسریع، تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام تولیدی استان خوزستان
  7. بررسی میزان حمایت و کمک به توسعه صادرات محصولات تولیدی استان خوزستان

بدیهی است شفاف‌سازی عملکرد کارگروه از دیدگاه مدیران استان و به‌طور ویژه مدیران بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی و اتاق‌های بازرگانی و اصناف و خانه صنعت و معدن برای ارزیابی قوت و ضعف‌های کارگروه استانی (درزمینهٔ نوع مشکلات طرح‌شده، نوع تصمیمات، میزان اجرایی شدن مصوبات و میزان تأثیرگذاری مصوبات بر عملکرد بنگاه‌ها و …) اهمیت دارد زیرا از این رهگذر  راهکارهایی برای افزایش تأثیرگذاری این کارگروه در تسهیل امور تولیدی و رفع موانع کسب‌وکار استان به دنبال خواهد داشت.

دکتر یداله مهرعلی زاده، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز