برچیدن مدارس کانکسی؛ شاید زمانی دیگر

استاندار خوزستان در آیین نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی/مدارس کانکسی تا یک سال آینده در خوزستان برچیده می شوند – وزارت کشور
مهرماه ۱۳۹۵

⛔ ⛔ ⛔ ⛔ ⛔ ⛔

مدارس کانکسی در خوزستان جمع می شود
همه مدارس کانکسی خوزستان براساس تصمیم شورای آموزش و پرورش تا پایان سال ۹۶ جمع‌آوری می‌شوند
بهمن ۱۳۹۵

⛔⛔⛔⛔⛔⛔⛔
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با ارایه این پیشنهاد که زنگ آغاز مهر امسال در یک مدرسه کانکسی نواخته شود٬ گفت: با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه استانداری با وزارت آموزش و پرورش٬ ۶۰۰ کلاس کانکسی در استان برای اولین بار جمع‌آوری خواهند شد. شهریور ۹۶

⛔⛔⛔⛔⛔⛔⛔

با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش عملیات اجرایی ساخت ۳۰۰ کلاس درس در خوزستان آغاز شد تا زنگ برچیده شدن مدارس کانکسی استان به صدا در آید.
مهر ۱۳۹۶

⛔⛔⛔⛔⛔⛔

به این تیترها نگاه کنید همه یک موضوع را نشانه گرفته اند. برچیدن مدارس کانکسی.  جدیدا سرپرست وزارت آموزش و پرورش کشور هم در اجلاس خیرین مدرسه ساز نیز همین مطلب را گفت و تاکید کرد که مدارس کانکسی برچیده خواهند شد.

یعنی در عرض سه سال چندین مسئول عالی رتبه کشوری و استانی اعلام می‌کنند که مدارس کانکسی باید برچیده شوند و عملا هیچ اتفاقی نمی افتد. بگذریم از اینکه بیش از ۴۰ سال از انقلاب گذشته و خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده و بگذریم از اینکه خوزستان ثروتمندترین استان کشور است.
براستی علت وجود مدارس کانکسی در خوزستان چیست و چرا همچنان باقی ماندند آیا صرفا مشکلات مالی عامل این رخداد است یا سو تدبیر مدیریت استان
برای اثبات آنکه این موضوع صرفا به سو مدیریت ربط دارد کافی است نقش نفوذ و لابیگری در جذب اعتبار را بررسی کنید.
سال ۹۶ مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان در مراسمی گفت که کل سرانه دانش آموزی جذب شده یک میلیارد و چهار صد میلیون تومان است و در همان سال یک نماینده مجلس که رئیس کمیسیون پر پول است توانست از طریق وزارت نفت ۲۴ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه انتخابیه خودش جذب کند. این جز آنکه ثابت می‌کند هیچ چیز بر مبنای قاعده و قانون نیست چه معنی می‌تواند داشته باشد.
اینکه هر کس لابیگر تر باشد قوی‌تر است و پول بیشتری جذب می‌کند. همان نماینده تمام معلم‌های بومی که در شهر خود علیرغم مازاد نیرو و نیاز در شهرهای مبدا را با فشار و نفوذ منتقل کرد و کل موازنه نیروی استانی را بهم ریخت.
اینها بخش کوچکی هستند از نقش نیروی انسانی در وضعیت فلاکت بار مدارس استان اگر وزارت نفت بجای تخصیص اعتبار ویژه به یک شهر این اعتبار را به کل استان میداد مطمینا الان بجای ۶۰۰ مدرسه کانکسی شاهد مدارسی با استاندارد بودیم و نگران شرایط بد درسی نبودیم.

امیدواریم اینبار برچیده شدن مدارس کانکسی در حد شعار باقی نماند و سال ۹۹ مدارس کانکسی کلا جمع آوری شوند.

سید جلال نژادفاضل فعال اجتماعی و فرهنگی