مدیر پایگاه میراث جهانی هفت‎تپه و چغازنبیل:

چغازنبیل از لحاظ زیر ساختهای گردشگری بسیار محروم است

مدیر پایگاه میراث جهانی هفت‎تپه و چغازنبیل یادآوری کرد: زیگورات چغازنبیل علیرغم اینکه در چهل سال پیش همزمان با تخت جمشید و اهرام مصر به ثبت جهانی رسیده است ولی در مقایسه با آنها از لحاظ زیر ساختهای گردشگری بسیار محروم است.

احمدرضارستمی: به گزارش خبرگزاری خورنا در سومین جلسه شورای برنامه ریزی استان که عصر امروز دوشنبه هفتم مرداد ۹۸ در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد عاطفه رشنویی عنوان کرد: محوطه باستانی چغازنبیل به همراه تخت جمشید در آبان ماه ۱۳۵۸ به عنوان اولین اثر تاریخی ایران در فهرست آثار جهانی ثبت شدند.

مدیر پایگاه میراث جهانی هفت‎تپه و چغازنبیل افزود: البته در حال حاضر بنا به دلالیل مختلف در بین تخت جمشید و معبد چغازنبیل فاصله بسیار زیادی از لحاظ امکانات زیر ساختی وجود دارد که امیدواریم با رفع هرچه سریعتر این فاصله‌ها بتوانیم در آینده نزدیک چغازنبیل را نیز مانند تخت جمشید به استانداردهای واقعی یک سایت جهانی برسانیم.

وی در مورد چالشها و مشکلاتی که میراث جهانی چغازنبیل با آن دست و پنجه نرم می‌کند اظهار کرد: چغارنبیل به علت اینکه یک بنای خشتی و گِلی است در مقابل عوامل جوی خصوصا بارندگی‌ها بسیار حالت آسیب‌پذیری دارد بطوریکه در اثر باراندگی‌های شدید زمستان سال گذشته و بهار امسال آسیب‌های فراوانی به این سازه باستانی وارد شده است.

رشنویی در ادامه از آسیب دیدن کف فرشهای آجری ایلامی، چغازنبیل نیز خبر داد و افزود: این اتفاق یکی از درد‌ناک ترین وقایعی است که طی سالهای اخیر به وقوع پیوسته است و علت آن نیز کمبود اعتبارات عمرانی در این سایت جهانی است.

این مقام مسئول یادآوری کرد: سایت جهانی چغازنبیل علیرغم دارا بودن ۱۳۲ هکتار میراث خشتی ولی اعتباراتی که برای نگهداری آن از بخش ملی به سازمان میراث فرهنگی و استان ابلاغ می‌شود نه تنها بسیار ناچیز بوده بلکه کفاف نگهداری از این سایت را نیز نمی‌دهد.

وی یکی دیگر از چالشهای پیش روی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل را صدور موافقت‌ نامه‌های اصولی بخش خصوصی و صنعت در محدوده و حریم این سایت جهانی دانست و توضیح داد: متاسفانه به علت اینکه در هنگام صدور این موافقت‌ نامه‌ها، استعلام میراث فرهنگی در آخرین مرحله قرار دارد، چه بسیار اتفاق افتاده است که یک سرمایه‌گذاری که تمام استعلامهای خود را گرفته و حتی سند ثبتی پروژه آن نیز صادر شده است پس از مراجعت به میراث فرهنگی برای اخد آخرین استعلام به علت عدم رعایت فاصله مناسب از ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﻋﺮﺻﻪ و ﻣﺤﻮﻃﻪ چغازنییل با میراث فرهنگی دچار چالشهای فراوانی می‌شود.

رشنویی ضمن اشاره به عرصه‌ی ۱۳۲ هکتاری چغازنبیل و محوطه تاریخی ایلامی ۲۲۷ هکتاری هفت‌تپه گفت: از آنجایی که اکثر این زمینها در چغازنیبل در اختیار منابع طبیعی هستند و‌ در هفت تپه نیز در اختیار منابع طبیعی و شرکت کشت و صنعت قرار دارند و همچنین اقدامات لازم برای گرفتن سند ثبتی این محدوده‌ها و عرصه‌ها نیز به طور کامل انجام شده است لذا از شورای برنامه ریزی استان تقاضا داریم که نسبت به واگذاری این قسمتها به میراث فرهنگی استان دستورات لازم را صادر کند.

مدیر پایگاه میراث جهانی هفت‎تپه و چغازنبیل بیان کرد: چندی پیش به علت فرسایش خندقی و فرسایش شدید خاک در نزدیکی زیگورات و سایت جهانی چغازنبیل یک تفاهم نامه‌‌ مطالعاتی با گروه زمین دانشگاه شهید چمران بسته شد و به صورت جسته و گریخته مطالعاتی نیز در این خصوص انجام گرفت که این مطالعات برای رسیدن به نتیجه لازم به حمایت‌های مالی سازمان آب و برق، دانشگاه شهید چمران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیاز دارند.

وی ادامه داد: همچنین به علت وجود تعدادی گسل در محوطه میراث فرهنگی چغازنبیل ما نیاز داریم که با کمک سازمان آب و برق در مورد این گسلها مطالعات ﺗﮑﺘﻮنیکی و سازه‌ای انجام بدهیم تا بتوانیم ساختمان این بنای باستانی را در برابر آسیب‌های احتمالی در اثر زلزله‌ محافظت کنیم‌.

رشنویی با بیان اینکه چغازنبیل کمترین زیر ساختهای گردشگری را دارد اظهار کرد: از آنجایی که اعتبارات سالیانه چغازنبیل تنها به صورت ابلاغی و ‌ملی می‌باشند و حتی کفاف نگهداری این بنا را نیز نمی‌دهد لذا تقاضا می‌شود که برای توسعه زیر ساختهای گردشگری چغازنبیل اعتبارات ویژه استانی نیز به آن تخصیص پیدا کند.

مدیر پایگاه میراث جهانی هفت‎تپه و چغازنبیل در پایان یادآوری کرد: زیگورات چغازنبیل علیرغم اینکه در چهل سال پیش همزمان با تخت جمشید و اهرام مصر به ثبت جهانی رسیده است ولی در مقایسه با آنها از لحاظ زیر ساختهای گردشگری بسیار محروم است.