استانداز خوزستان:

هدایت دانش آموزان خوزستانی به سمت مهارت های فنی زیر نورم استاندارد است

استاندار خوزستان اظهار کرد: علیرغم اینکه بر طبق نورم استاندارد باید ۴۶ درصد دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای سوق داده شوند ولی در خوزستان با توجه به صنایع عظیم نفت، فولاد و پتروشیمی که وجود دارد این میزان باید به بیش از ۵۰ درصد برسد چیزی که اکنون در حدود ۳۵ درصد است.

احمدرضارستمی: به گزارش خبرگزاری خورنا در حاشیه آیین افتتاحیه پنج پروژه بزرگ در دانشگاه فنی و حرفه ای خوزستان غلامرضا شریعتی در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز ملی مهارت یادآوری کرد: علیرغم اینکه استان خوزستان در سال جاری بیشترین اعتبارات عمرانی کشور را خود اختصاص داده و به یک کارگاه بزرگ فنی و عمرانی تبدیل شده است ولی به علت عدم تناسبی که بین بازار کار و ‌نیروهای فارغ التحصیل آن وجود دارد باز در زمینه اشتغال با مشکلاتی مواجه است.

استاندار خوزستان فنی و حرفه‌ای را یک نیاز برای بازار کار دانست و با تاکید بر فرهنگ سازی در این زمینه تصریح کرد: عدم توجه به بحث مهارت آموزی در دانشگاهها و نیز استقبال ضعیف ساکنین مناطقی که در آنجا کارگاههای فنی و حرفه‌ای تاسیس شده است را می‌توان از جمله عوامل دیگری دانست که بر رشد میزان بیکاری در استان تاثیر می‌گذارد.

استاندار خوزستان یادآوری کرد: در گذشته گفته می‌شد که کسی که اهل درس نیست باید به سراغ رشته‌های فنی و حرفه‌ای برود در صورتی که این رویه اشتباهی است و ما باید برخلاف آن دانش آموزان را به حرکت در مسیر کسب مهارت های فنی و حرفه ای با توجه به نیاز امروز کشور تشویق کنیم.

وی بیان داشت: علیرغم اینکه بر طبق نورم باید ۴۶ درصد دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای سوق داده شوند ولی در خوزستان با توجه به صنایع عظیم نفت، فولاد و پتروشیمی که وجود دارد این میزان باید به بیش از ۵۰ درصد برسد اما این عدد اکنون در حدود ۳۵ درصد است.

شریعتی در ادامه به پروژه‌های نفتی غرب کارون و‌ فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان اشاره می‌کند و می‌گوید: این پروژه‌ها برای شروع به نیروهای ورزیده فنی نیاز دارند و فارغ التحصیلانی که این مهارت‌ها را نداشته باشند حتی اگر با نمره بالا هم فارغ‌التحصیل شده باشند باز برای به کار گیری در این پروژه‌ها مناسب نمی‌باشند‌.

استاندار خوزستان ارتباط کنونی دانشگاه ها را با بخش صنعت ضعیف دانست و افزود: ما باید با ایجاد شرایط و امکانات لازم زمینه این اتصال را فراهم کنیم و در این راستا پارک‌‌های علم و فناوری و آموزشکده های فنی و حرفه‌ای می‌توانند نقش به سزایی را ایفا کنند.

وی عنوان کرد: نیاز جامعه و بازار باید با خروجی دانشگاه‌ها همخوانی پیدا کند و برای رسیدن به این هدف باید به رؤسای دانشگاه‌ها، هیئت امنا و هیئت علمی آنها اختیارات بیشتری داده شود.

وی در پایان به آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای استان توصیه کرد: این آموزشکده‌ها باید پروژه‌های بزرگ استان را پیش از شروع رصد کرده تا برحسب رشته‌های مورد نیاز این پروژه‌ها بتوانند نیروهای متخصص و فنی را برای آنها تربیت کنند.