به پاس رونق گردشگری فرهنگی ‎ورزشی؛

سرمایه‎گذار خوزستانی «هزار و یک ‎شب» در تهران تقدیر شد

در آئین "سپاس رستم" که از سوی باشگاه شاهنامه‎پژوهان در تالار فردوسی خانه اندیشمندان اسلامی تهران برگزار شد از مینا حقانی بانوی خوزستانی به پاس احیای مکان تاریخی زورخانه پوریای ولی مسجدسلیمان و رونق گردشگری فرهنگی ورزشی تقدیر شد.

به گزارش خبرگزاری خورنا مینا حقانی مدرس دانشگاه، مربی ادبیات نمایشی کودک و نوجوان و تنها بانوی ورزشکار در ورزش پهلوانی و زورخانه‎ای به همراه مرشد علی اکبری‎فر در راستای اعتلای فرهنگ ایرانی و ایجاد قطب گردشگری طرحی را به نام « هزار و یک شب » در زادگاه خود مسجدسلیمان سرمایه‎گذاری و اجراء کرد.

حقانی به دعوت کوروش جوادی دبیر باشگاه شاهنامه‎پژوهان ایران و با هماهنگی پیمان نبهانی معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری میراث فرهنگی خوزستان، به منظور ارائه و معرفی طرح گردشگری هزارویکشب و با هدف رونق گردشگری با استفاده از امکانات ورزشی با رویکرد فرهنگی در این آئین شرکت کرد.

این بانوی خوزستانی سخنرانی خود در آئین سپاس را با ادای احترام و رخصت از بزرگان ادب و فرهنگ ایرانی حاضر در مراسم از جمله دکتر میرجلال‎الدین کزازی آغاز و سپس ضمن معرفی هزارویکشب و اهداف آن اظهار داشت: مجموعه تاریخی، فرهنگی، هنری و گردشگری هزارویکشب در راستای حفظ میراث تاریخی، ورزشی و فرهنگی در بین تمام اقشار جامعه ایجاد شده است و امروزه شاهد حضور گردشگران در این مکان هستیم.

او افزود: گردشگری ورزشی، یکی از زیرمجموعه‌های صنعت گردشگری است که طرفداران آن روز به روز در حال افزایش است.

حقانی با بیان این‎که گردشگری ورزشی نوستالژیک، یکی از زیرشاخه‎های گردشگری ورزشی است گفت: باتوجه به این‎که پرونده آئین‌های پهلوانی و زورخانه‎ای با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در یونسکو به عنوان میراث معنوی بشری ثبت جهانی شده است، این اثر معنوی احترام خاصی در بین هموطنان دارد و از سویی باتوجه به قدمت آن در جامعه ایران، زورخانه‎ها پتانسیل بالایی در رونق گردشگری ورزشی ایران دارند.

گفتنی است؛ هزارویکشب با طراحی و سرمایه‎گذاری تنها زوج زورخانه‎ای کشور و همکاری معاونت سرمایه‎گذاری میراث فرهنگی استان خوزستان، به عنوان تنها زورخانه گردشگری کشور راه‎اندازی شده است.
در این مجموعه با حفظ فضای ورزشی در محیطی فرهنگی، علاوه بر برگزاری نشست‎های فرهنگی و ادبی، برترین صنایع دستی استان خوزستان و کشور نیز در معرض نمایش قرار داده شده و براساس برنامه‎ریزی صورت گرفته در آینده‎ای نزدیک کلاس‎های آموزشی صنایع دستی نیز در این مجموعه برگزار خواهد شد.

منبع: روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان