سرپرست وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد:

وجود ۲۵۰۰ خیر مدرسه ساز در خوزستان/ تمامی مدارس کانکسی استان تا مهرماه جمع‌ آوری می‌شوند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به کسب رتبه اول استان خوزستان در بیستمین جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور در سال گذشته گفت: ۲ هزار و ۵۰۰  خیر مدرسه ساز در استان خوزستان وجود دارد که ۵۰۰ نفر از آنها جز فعالین مدرسه ساز کشور هستند.

احمدرضارستمی: به گزارش خبرگزاری خورنا در بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان خوزستان که امروز پنجشنبه سوم مرداد ۹۸ در تالار امام رضا شهرک نفت اهواز برگزار شد سید جواد حسینی گفت: تعلیم و تربیت با کیفیت به سه نوع استاندارد مشخص نیاز دارد که اگر این استانداردها به هر دلیلی محقق نشوند ما به تعلیم و تربیت با کیفیتی که در سند تحول بنیادین نیز به آن اشاره شده است دست نخواهیم یافت.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه، استاندار سازی نیرو و منابع انسانی را اولین شرط رسیدن به تعلیم و تربیت با کیفیت دانست و بیان داشت: رمز موفیقت در آموزش و پرورش هر کشوری را باید در معلمهای آن جستجو کرد زیرا معلم کلید توسعه هر جامعه است.

وی با بیان اینکه استخدام معلم باید از طریق آموزش و پرورش صورت بگیرد اظهار کرد: در نظام جمهوری اسلامی و دولت کنونی به درستی هدفگذاری شده است که تنها راه استخدام از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد یعنی تنها معلمی می‌تواند وارد کلاس درس شود که این معلم پیش تر دوره‌های آموزشی، مهارتی، تربیتی و حرفه‌ای را در دانشگاه فرهنگیان طی کرده باشد.

حسینی استفاده از نیروهای خرید خدمات را تنها در هنگام موارد اضطراری واحب دانست و یادآوری کرد: البته در بکار گیری این نیروها نیز باید شاخصه‌هایی چون بومی بودن، متخصص بودن، متعهد بودن به نظام تعلیم و تربیت و فارغ التحصیلی آنها از دانشگاه فرهنگیان نیز مدنظر قرار بگیرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: برای سال تحصیلی جدید بیش از ۲۰ هزار نیروی فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و نیروهای ماده ۲۸ و ماده یک به نظام تعلیم و تربیت کشور اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین ۲۵ هزار دانش آموز مستعد کشور نیز امسال به دانشگاه فرهنگیان وارد می‌شود.

حسینی دومین استاندارد لازم برای داشتن یک تعلیم و تربیت با کیفیت را داشتن فرآیندها و فراگردهای استاندارد در امر تعلیم و تربیت دانست و توضیح داد: اگر ما مدرسه، تجهیزات آموزشی و معلم خوب داشته باشیم ولی فرآیندها و برنامه‌ریزی‌ها نظام تعلیم و تربیت خود را به سمت کیفی سازی نبریم چه بسا باز هم نظام تعلیم و تربیت ما ارتقاء پیدا نخواهد کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه به لزوم استاندارد سازی در فضاها و تجهیزات آموزشی اشاره می‌کند و می‌گوید: سومین شرط لازم برای داشتن یک تعلیم و تربیت با کیفیت همانا استاندارد سازی در فضاها و تجهیزات آموزشی است و جلسه امروز نیز که با حضور خیرین مدرسه ساز تشکیل شده است گامی برای رسیدن به این هدف است.

وی ضمن اشاره به کسب رتبه اول استان خوزستان در بیستمین جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور در سال گذشته گفت: دو هزار و ۵۰۰  خیر مدرسه ساز در استان خوزستان وجود دارد که ۵۰۰ نفر از آنها جز فعالین مدرسه ساز کشور هستند.

حسینی بیان کرد: ۳۹۳ مدرسه‌ استان خوزستان در حادثه سیل اخیر دچار آسیب و خرابی شدند که این مدارس تا شروع سال تحصیلی جدید با همت اداره کل نوسازی مدارس و خیرین مدرسه ساز به طور کامل بازسازی و نوسازی خواهند شد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: با کمک دولت و خیرین مدرسه‌ساز تاکنون ۷۰ میلیارد تومان از اعتبارات خیرین ملی، ۱۹ میلیارد تومان از اعتبارات خیرین استان خراسان، ۲۰ میلیارد  تومان از اعتبارات نوسازی مدارس و نیز ۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات وزارت نفت برای استاندارد سازی فضاها و تجهیزات آموزشی در استان خوزستان هزینه شده است و‌ بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای سال ۱۳۹۸ در نظر گرفته شده است.

وی یادآوری کرد: در فاصله بین سالهای ۹۵ تا ۹۷ در حدود ۶۱۸ مدرسه با زیربنای بیش از ۴۲۷ متر مربع در استان خوزستان ساخته شده است‌ که ۳۳۷ مدرسه آن تنها در سال ۱۳۹۷ احداث شده است.

حسینی از برگزاری سه جشن در ابتدای سال تحصیلی جدید خبر داد و تصریح کرد: جشن برچیده شدن مدارس خشتی و ‌گلی در کل کشور (به جز در استان سیستان و بلوچستان)، جشن استاندار سازی وسایل حرارتی آموزش و پرورش و نیز جشن برچیده شدن کلاس‌های کانکسی از جمله جشنهایی هستند که ابتدای سال تحصیلی جدید در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پایان خاطر نشان کرد: از آنجایی که مدرسه کانون اصلی تحول در جامعه و معلم نیز کارگزار فکور جامعه است لذا الان هر چقدر بیشتر بتوانیم مدارسی استانداردتر، بزرگتر و کیفی‌تر بسازیم بیشک بیمارستانها، زندانها، کلانتری‌ها و تیمارستانهای کمتر و کوچکتری در آینده خواهیم داشت.