بخشدار چغامیش:

محل پیدایش نخستین خط و کتابت دنیا، فاقد کتابخانه است

بخشدار چغامیش بیان کرد: متاسفانه علیرغم قدمت بالای تاریخی و فرهنگی که بخش چغامیش دارد و اینکه مرکز کشف نخستین خط و کتابت دنیا است اما همچنان از داشتن یک کتابخانه عمومی محروم است.

احمدرضارستمی: به گزارش خبرگزاری خورنا در دومین نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان در سال ۹۸ که امروز شنبه ۲۹ تیرماه در محل سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد بابک عبدالهی گفت: بخش چغامیش با ۳۲ هزار نفر جمعیت در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان دزفول قرار دارد و از دو شهر و ۲۵ روستا تشکیل شده است.

بخشدار چغامیش عنوان کرد: چغامیش یک شهر باستانی است که در آنجا المانهای تاریخی و باستانی فراوانی وجود دارد.

وی اظهار داشت: در چغامیش چهل تپه باستانی وجود دارد که هر کدام از آنها دارای آثار تاریخی فراوانی مربوط به شش تا هشت هزار سال قبل از میلاد مسیح است.

عبدالهی چغامیش را نخستین مرکز ظهور خط و کتابت در دنیا دانست و‌ توضیح داد: در یکی از این تپه‌های باستانی چغامیش لوحی کشف شده است که ثابت می‌کند که خط و کتابت برای نخستین بار در چغامیش به وجود آمده است.

بخشدار چغامیش ادامه داد: همچنین در اثر ﮐﺎﻭﺵﻫﺎی باستانی نیم قرن پیش، در این منطقه یکسری الواح و مهر‌هایی دیگری نیز کشف شده است که به روشنی از وجود اولین ارکستر موسیقی دنیا نیز در منطقه حکایت می‌کند.

وی بیان کرد: ولی متاسفانه علیرغم بالا بودن قدمت تاریخی و فرهنگی چغامیش و اینکه مرکز نخستین خط و کتابت دنیا است اما این بخش همچنان از داشتن یک کتابخانه عمومی محروم است.

عبدالهی در پایان خاطر نشان کرد: اگر در چغامیش دو کتابخانه جدید احداث شود می‌توان از ۲۵ روستای موجود در این بخش، ۲۰ روستا را به خوبی پوشش داد.