ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ:

هفت شهر استان خوزستان فاقد کتابخانه عمومی هستند

ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ با بیان اینکه هفت شهر استان فاقد کتابخانه عمومی هستند اظهار کرد: شهر الهایی از توابع شهرستان اهواز، شهر آبژدان از توابع اندیکا، شهرهای حمزه، چغامیش و سیاه منصور از توابع شهرستان دزفول، شهر سرداران از توابع شوشتر و شهر چم گلک شهرستان اندیمشک از جمله هفت شهری هستند که در خوزستان فاقد کتابخانه عمومی هستند.

احمدرضارستمی: به گزارش خبرگزاری خورنا در دومین نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان در سال ۹۸ که امروز شنبه ۲۹ تیرماه در محل سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد منصور کوهی رستمی ضمن اشاره به نهمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی گفت: این جشنواره به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های جشنواره بین المللی رضوی دارای بخش‌های مختلفی بود که بخش کتاب و کتابخوانی آن را نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برعهده داشت و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان نیز به عنوان دبیرخانه استانی این جشنواره فعالیت خود را از اردیبهشت ماه سالجاری آغاز کرد.

ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ تصریح کرد: در نهمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی هشت کتاب مرتبط با سیره ائمه‌(ع) ﺑﻪ ﻭﯾﮋﻩ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ ‏(ﻉ‏)، حضرت امام جواد(ع)، ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻌﺼﻮﻣﻪ ‏( ﺱ ‏) ﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺣﻤﺪﺑﻦ ﻣﻮﺳﯽ شاهچراغ‏( ﻉ‏) و در دو بخش سنتی و مجازی و در سنین مختلف به مسابقه گذاشته شد.

وی عنوان کرد: در این جشنواره از استان خوزستان در حدود هشت‌هزار و ۲۰۱ نفر در بخش نقاشی کودک و نوجوان و ۱۵ هزار نفر نیز در بخش مکتوب به مسابقه پرداختند‌.

رستمی ادامه داد: بیشترین حجم استقبالی که از این جشنواره صورت گرفت مربوط به بخش مجازی بود بطوریکه در این بخش نزدیک به ۳۹ هزار خوزستانی شرکت کرده بود.

ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ از شرکت نزدیک به سه هزار و ۳۰۰ کودک خوزستانی در قسمت پویش مجازی جشنواره خبر داد و توضیح داد: در این بخش جشنواره از کودکان و نوجوانان خواسته شده بود که هر کتابی را که در مورد موضوع جشنواره خوانده‌اند را به صورت یک کلیپ دو تا سه دقیقه‌ای موبایلی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی میزان استقبال مردم را از این جشنواره بسیار خوب دانست و‌ تصریح کرد: امسال نزدیک به ۶۲ هزار نفر از سراسر استان خوزستان در نهمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی مشارکت کردند.

رستمی در ادامه به خدمات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت: فراخواندن پنج کتابخانه سیار از نقاط مختلف کشور و استقرار آنها در مناطق سیل زده استان خوزستان و نیز اجرای بیش از ۱۳۰ برنامه متنوع در این مناطق از جمله اقداماتی است که در ایام سیل اخیر توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان اجرایی شده است.

ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ اضافه کرد: البته دو برنامه بهار مهربانی و مهربانی در مهر نیز از جمله‌ برنامه‌های دیگر اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوده که به صورت کشوری برای کمک به کودکان و نوجوانان مناطق سیل زده استان خوزستان در نظر گرفته شده است.

وی در مورد طرح ملی بهار مهربانی توضیح داد: در این برنامه مردم کشور تمامی کمکهای خود را در حوزه کودک و نوجوان برای ارسال به مناطق سیل زده استان خوزستان در اختیار کتابخانه‌های عمومی کشور قرار دادند که در نهایت پس از پایان این طرح ۱۲ هزار قلم انواع اسباب بازی، نوشت‌افزار و جوایز مربوط به کودکان و نوجوانان جمع‌آوری شد و به مناطق سیل زده استان خوزستان ارسال گردید.

رستمی ادامه داد: همچنین برای شروع سال تحصیلی جدید نیز طرح مهربانی در مهر هم به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های ملی در زمینه کمک به کودکان و نوجوان محصل مناطق سیل زده و زلزله‌زده استان از ابتدای مهرماه اجرایی خواهد شد.

ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ بیان کرد: از آنجایی که در امر کتابخوانی پتانسیلهای بالایی در حوزه آموزش و پرورش استان وجود دارد و نهاد کتابخانه‌های عمومی استان نیز می‌تواند تا پنج برابر دانش‌آموزان استان ارائه خدمات کند لذا پیشنهاد می‌شود که طرح خوانش کتاب در مدارس استان خوزستان در این جلسه مورد تصویب قرار بگیرد.

وی در ادامه از وجود بخش مستقل نابینایان در چهار کتابخانه استان خوزستان خبر داد و گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برای ارائه خدمات تخصصی به نابینایان اقدام به استخدام سه روشن دل در کتابخانه‌های عمومی استان مانند مرکزی، آغاجاری و آبادان کرده است.

رستمی اظهار کرد: برطبق آمار ارائه شده از سوی بهزیستی استان تقریبا یازده هزار نابینا در استان خوزستان وجود دارد که از این تعداد ۹۷۶ نفر یعنی تنها ۱۰ درصد آنها در کتابخانه‌های عمومی استان عضویت دارند.

ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ گفت: توانایی چاپ کتابهای خط بریل و ضبط کتابهای گویا در کتابخانه مرکزی استان از جمله دو‌ رویداد مهمی است که به تازگی در حوزه نابینایان استان به وقوع پیوسته است.

وی با بیان اینکه تنها هفت شهر استان خوزستان فاقد کتابخانه عمومی هستند اظهار کرد: شهر الهایی از توابع شهرستان اهواز، شهر آبژدان از توابع اندیکا، شهرهای حمزه، چغامیش و سیاه منصور از توابع شهرستان دزفول، شهر سرداران از توابع شوشتر و شهر چم گلک شهرستان اندیمشک از جمله هفت شهری هستند که در خوزستان فاقد کتابخانه عمومی هستند.

رستمی از افتتاح کتابخانه عمومی ابن سکیت ملاشیه در روز یکشنبه ۳۰ تیرماه (فردا) خبر داد و افزود: کتابخانه‌های عمومی برکت در شهرستان کارون، دهکده در حمیدیه، قمربنی‌هاشم در رمیله رامشیر، خروسی ۳ در شادگان و رسالت در شهر سماله گتوند نیز از جمله دیگر کتابخانه‌های عمومی تکمیل شده در استان خوزستان هستند که در هفته دولت افتتاح خواهند شد.

ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ در پایان ضمن اشاره به سهم کتابخانه‌های عمومی از ﻧﯿﻢ ﺩﺭﺻﺪ ﺩﺭﺁﻣﺪ سالیانه ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ‌ها گفت: امسال اتفاقات خوبی در این زمینه به وقوع پیوسته است و برخلاف سالهای قبل که برخی شهرداریها و از جمله شهرداری اهواز به هیچ عنوان زیر بار پرداخت این بدهی نمی‌رفتند اکنون پس از جلسات مختلفی که در این زمینه گرفته شده است این سهم نیم درصدی پذیرفته‌ شده و به زودی به کتابخانه های عمومی استان پرداخت خواهد شد.