مجلس آینده اصولگرا خواهد بود/ بخشی از تیم زنگنه باید تغییر کند

خورنا -فریدون حسنوند نماینده مردم اندیمشک و رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی «چهل ۵۷» در خصوص وضعیت ذخایر آبی استان خوزستان پس از بارش‌ها و سیل امسال، اظهار داشت: در سال‌های گذشته تا سال قبل با دو بحران تنش آبی و تولید برق در استان مواجه بودیم، اما امسال به دلیل بارش‌ها تقریباً تمام سدها استان پر است و وضعیت دیگر سدهای کشور هم همینطور است، اما این به معنای بی رویه مصرف کردن نیست.

حسنوند افزود: در عین حال، به دلیل خسارتی که در نتیجه سیل به ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی خوزستان وارد شده، باید جبران خسارات و تأمین منظم آب دنبال شود.

نماینده مردم اندیمشک درباره وضعیت فعلی سیل‌زدگان خوزستان گفت: با گذشت دو ماه از پایان سیل، هنوز بخشی از مردم زیر چادر زندگی می‌کنند و این بسیار سخت. در حال حاضر، کار بازسازی منازل شروع شده و بخشی از وام‌ها پرداخت شده، اما مردم هنوز نگران هستند و نگرانی انها نیز به حق است.

حسنوند همچنین درباره مسئله ریزگردهای خوزستان نیز تصریح کرد: ۱۸ درصد از منشأ ریزگردهای خوزستان مربوط به داخل کشور و ۸۲ درصد مربوط به خارج از مرز است، اما این ۱۸ درصد داخلی بغرنج‌تر است، چراکه کانون ریزگرد نزدیک‌تر و غلیظ‌تر است و شرایط سخت‌تری را ایجاد می‌کند.

وی افزود: درباره ۸۲ درصد دیگر هم که منشأ خارجی دارد، با شرایطی مواجه هستیم که امکان پیگیری را سخت می‌کند؛ بخش‌هایی از عربستان، اردن، عراق، سوریه و کویت منشأ ریزگرد هستند، اما مسئله مدیریت ریزگردها در آنها عملاً «بی‌صاحب» است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: بودجه‌هایی درباره این بحران مصوب شده و با دستور مقام معظم رهبری نیز بودجه خوبی از صندوق توسعه ملی به این امر اختصاص یافته، اما در روزهای اخیر متوجه شدیم که در سازمان حفاظت محیط زیست تصمیمات نامناسبی درباره نحوه توزیع این اعتبار گرفته شده که ما اعتراض کرده‌ایم.

حسنوند در خصوص وضعیت اشتغال در استان خوزستان نیز گفت: در زمان جنگ، در حالی که زیرساخت‌های استان خوزستان در حال از بین رفتن بود، استان‌های دیگر با ارز ۷ تومانی کارخانه‌هایشان را می‌ساختند؛ پس از جنگ هم توجه کافی به خوزستان نشد، امروز هم بازسازی خوزستان باید مسئله اصلی باشد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر، رفتار برخی مدیران ما فراری‌دهنده سرمایه‌گذار است. لذا برخی قوانین را تصویب کرده‌ایم که امکان سرمایه‌گذاری را در استان خوزستان با حضور بخش خصوصی فراهم کند، از جمله پروژه پتروشیمی کیمیا در اندیمشک که با حضور بخش خصوصی و چینی‌ها در حال انجام است و یا نیروگاه سیکل ترکیبی دوکوهه و پروژه «بندر خشک» که در حال انجام است.

حسنوند تاکید کرد: چشم‌انداز خوبی در این زمینه وجود دارد و اعتبارات نیز از طرف بانک‌های عامل در حال پرداخت است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در خصوص وضعیت فعلی فازهای پارس جنوبی، اظهار داشت: در سال گذشته، سقف پرداخت بودجه به این فازها تمام شده بود ولی ۲۰ درصد پروژه باقی مانده بود، اما با تلاش کمیسیون این مشکل فعلاً برطرف شده است.

نسبت به برخی انتصابات در وزارت نفت انتقاد جدی داریم

حسنوند در بخش دیگری از برنامه، تاکید کرد: امروز نوک پیکان تحریم به سمت نفت است و سعی ما در کمیسیون این بوده که منافع ملی را بر علایق حزبی و شخصی ترجیح بدهیم؛ ما با آقای زنگنه اختلاف‌نظر جدی داریم و در دو خط مختلف هستیم و نسبت به برخی مسائل مدیریتی و انتصابات انتقاد جدی داریم، اما عقل حکومتی ایجاب می‌کند که در انظار عمومی اتحاد و دوستی را نشان داده و امید بدهیم، اما در پشت صحنه مدیریت بدون تعارف حرف‌هایمان را بزنیم.

وی درباره وضعیت فروش نفت کشور تصریح کرد: وضعیت در حال حاضر خوب است، اما پیچیده هم هست، یعنی نمی‌توان انتظار داشت که مانند گذشته به طور کامل از مبادی رسمی و خریداران سنتی و رسمی انجام شود، یعنی ضمن نگاه به خریداران رسمی و سنتی به مشتریان جدید هم توجه داریم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: چون آمریکا در این دوره تحریم‌هایش را به صورت حساب‌شده‌تر و دقیق‌تر دنبال می‌کند، ما نیز یک ساختار چندلایه ایجاد کرده‌ایم که با رعایت برخی اقدامات، فروش نفت را انجام دهیم.

حسنوند خاطرنشان کرد: البته کاهش فروش نفت در این شرایط طبیعی است، اما ترامپ می‌خواست فروش نفت ما را به صفر برساند، ولی در همین شرایط گاهی روزی بیش از یک میلیون بشکه نفت نیز فروخته شده است.

وی افزود: قبل از اینکه آمریکا از برجام خارج شود، کمیسیون انرژی سفر دو روزه‌ای به جزیره خارک داشت و در نتیجه بررسی‌ها تصمیم گرفتیم، کمیته ۵ یا ۷ نفره‌ای بر روی فروش نفت و نحوه وصول پول آن نظارت کند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: همه این ساز و کارها به نحوی دنبال می‌شود که شرکت‌های طرف خرید نفت ما و اشخاص حقیقی آنها مشخص نباشند و مورد تحریم بیشتر آمریکا قرار نگیرند.

حسنوند در عین حال تاکید کرد: ما هم معتقدیم فعالیت وزارت نفت باید بیشتر شود و افراد خُبره بیشتری در این زمینه به کار گرفته شوند؛ آقای رئیس جمهور و شورای عالی هماهنگی قوا اختیارات کافی را به وزیر نفت داده‌اند و وزیر امروز همه اختیارات را دارد.

وی تصریح کرد: برخی افراد در وزارت نفت هنوز اصرار دارند که پروتکل‌های دوران غیر تحریم را دنبال کنند که این برای ما یک آسیب است؛ یعنی ما باید خودمان را با شرایط تحریم تطبیق بدهیم.

برخی مشتریان نفت ایران، به دنبال رصد مسیر فروش ما هستند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس به خطرات موجود در مسیر فروش نفت اشاره کرد و گفت: برخی مراجعان برای خرید نفت ما مشتری واقعی نیستند و کسانی هستند که می‌خواهند مسیر فروش ما را رصد کنند.

حسنوند تاکید کرد: ما انتقاد به وزارت نفت داریم، اما این انتقادات باید به نحوی گفته شود که آن کسی که نماینده ما در اوپک و محل مذاکره ماست، تضعیف نشود و با پشتوانه نظام از جمله مجلس مذاکره کند.

وی گفت: زنگنه باید ساختار نفت را تغییر دهد، بخشی از تیمش را تغییر دهد و از سایر جریانات معتقد به نظام استفاده کند و در شرایط تحریمی، دامنه استفاده از ظرفیت‌ها را بیشتر کند.

مجلس آینده احتمالاً اصولگرا خواهد بود

حسنوند در پایان درباره ترکیب احتمالی مجلس آینده گفت: فکر می‌کنم مردم جریان اصولگرایی را انتخاب خواهند کرد.

انتهای پیام/