استانداز خوزستان:

تأکید استاندار خوزستان به ساماندهی بنای تاریخی دانشکده سه گوش اهواز

استاندار خوزستان با بیان این‎که بهره‎برداری از بنای تاریخی دانشکده سه‎گوش اهواز، در اولویت قرار دارد اظهار کرد: موضوع تکمیل ساماندهی این بنا در حال پیگیری است.

به گزارش خبرگزاری خورنا و نقل از روابط عمومی و امور بین‎الملل اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، غلامرضا شریعتی در دیدار با معاون دانشگاه شهیدچمران اهواز و جمعی از اساتید دانشکده علوم انسانی و ادبیات این دانشگاه در پاسخ به دغدغه‎مندی جمعی از اساتید این دانشکده درخصوص وضعیت بنای تاریخی دانشکده سه‎گوش اهواز اظهار داشت: آنچه در رابطه به این بنای میراثی اولویت دارد موضوع بهره‎برداری از آن است و بحث مالکیت آن در وهله بعدی قرار دارد.

در این دیدار، اساتید و اعضای هیأت علمی دانشکده به بیان دغدغه‎ها و خواسته‎های خود پرداختند که در این میان، مهمترین خواسته‎ای که مطرح شد درخواست توجه بیشتر به بنای تاریخی دانشکده سه گوش اهواز بود که استاندار خوزستان در پاسخ عنوان کرد: جا دارد با توجه به ارزش این بنای تاریخی در ابعاد مختلف، دانشگاه شهیدچمران اهواز نیز در رابطه با ساماندهی وضعیت آن اهتمام بیشتری داشته باشد؛ با این‎حال به سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان برای تکمیل ساماندهی دانشکده سه‎گوش تأکید داشته‎ام و این موضوع درحال پیگیری و انجام است.

گفتنی است؛ ساختمان سه گوش در سال ۱۳۰۸ به عنوان مقر بانک ملی مرکزی اهواز افتتاح شد؛ در سال ۱۳۱۱ مقر اداره حکومتی ولایت (استانداری) بود و در سال ۱۳۲۱ به مقر ارتش متفقین در خوزستان (در زمان اشغال اهواز در جنگ جهانی دوم) تبدیل شد. این ساختمان در سال ۱۳۳۰ مقر سازمان آمریکایی اصل چهار (Point four) ترومن، ستاد استانداری خوزستان، ستاد فرمانداری اهواز و اداره کل دارایی خوزستان بود.

ساختمان سه گوش در سال ۱۳۳۶ به مبلغ دو میلیون و دویست‎هزار تومان از بانک ملی ایران خریداری و به دانشکده پزشکی دانشگاه گندی‎شاپور تبدیل شد. سه گوش از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۰ دانش سرای عالی تربیت دبیر، مرکز علوم پایه دانشگاه جندی‌شاپور، مرکز علمی و سمعی‌ـ‌بصری دانشگاه جندی‌شاپور، دانشکده علوم و سازمان مرکزی این دانشگاه بود. کاربری این ساختمان در سال ۱۳۵۰ به دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه جندی‌ شاپور تبدیل و در سال ۱۳۸۹ تخلیه و به دانشکده ادبیات و علوم انسانی واقع در دانشگاه شهید چمران منتقل شد.

ساختمان «سه‌گوش» اهواز به شماره ۲۴۹۷ در ۲۶ آبان ۱۳۷۸ ثبت ملی شده ‌است و معمار این بنا نیز فردی آلمانی به نام مهندس آندره گدار بوده ‌است.