تشخیص و درمان سریع سکته مغزی در بیمارستان حاجیه نرگس معرفی بندرماهشهر

خورنا|باقر گل فر:مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرماهشهر از اولین اجرای موفقیت آمیز کد ۷۲۴(آمادگی در ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته برای کمک به بیماران سکته مغزی) در بیمارستان حاجیه نرگس معرفی بندرماهشهر خبر داد.

دکتر محمد شنبدی در تشریح جزئیات این خبر به خبرنگار خبرگزاری خورنا گفت: خانم ۶۹ ساله که بعد از علائم بی حسی سمت چپ بدن و اختلالات تکلم پس از تماس با اورژانس ۱۱۵ توسط نیروهای فوریت ها ی پزشکی ، فوری به بیمارستان معرفی منتقل و پس از دریافت اقدامات اولیه در ساعت ۲۳ و ۵۱ دقیقه شب با حضور دکتر رکنی متخصص نورولوژی ، دکتر مظفری پزشک اورژانس و دکتر عامری متخصص داخلی ( رئیس بیمارستان معرفی ) ، با اجرای صحیح کد ۷۲۴ در زمان طلایی و با تزریق دارو در ساعت ۲۵ دقیقه بامداد درمان شد.

وی ادامه داد: اعزام بیمار به مرکز استان با توجه به زمانبر بودن، ممکن بود سبب از دست رفتن زمان طلائی درمان شود که با توجه به فعال بودن کد ۷۲۴ در بیمارستان حاجیه نرگس معرفی بندرماهشهر ، بیمار به این مرکز اعزام شد.

شنبدی افزود: علائم بیمار به صورت فلج کامل اندام فوقانی و ضعف اندام تحتانی یک سمت و اختلال تکلم گزارش شد که در زمان طلایی درمان شد. در صورت عدم رعایت زمان طلائی و روش درمانی ذکر شده عوارضی چون عدم توانایی راه رفتن، عدم توانایی استفاده از دست و…در بیمار پایدار می ماند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرماهشهر در تشریح جزئیات سکته مغزی اظهار کرد: این سکته مغزی ناشی از انسداد عروق مغز بوده و هدف از این روش درمانی باز کردن رگ مسدود شده در سریعترین زمان ممکن است تا از عوارض عصبی پایدار جلوگیری شده و این عوارض به حداقل رسانده شود. شهروندان باید در صورت بروز سکته مغزی چنانچه این سکته را تشخیص دادند بدون فوت وقت با ۱۱۵ تماس بگیرند تا بیمار در زمان طلائی به اورژانس رسیده تا با تزریق دارویی خاص، بتوان علائم سکته را بهبود یا از شدت آن کم کنیم.

وی افزود: زمان طلائی حدود ۳ ساعت از زمان سکته مغزی است چرا که هرچه تزریق دارو سریعتر صورت گیرد، احتمال پاسخ به درمان بیشتر خواهد بود. وجود متخصص مغز و اعصاب و پرسنل مجرب آشنا با روش تزریق داروی حل کننده لخته خون و داشتن بخش استروک و همچنین دسترسی فوری به سی تی اسکن و آزمایشگاه از مهمترین امکانات این روش است.

شنبدی خاطر نشان کرد: این نوع روش درمانی(RTPA) فقط در بیمارستان‌های خاص در مراکز استان ها انجام می گیرد و با تلاش های صورت گرفته و حضور متخصص مغز و اعصاب، در بیمارستان حاجیه نرگس معرفی بندرماهشهر ، شرایط ارائه چنین درمانی به بیماران را فراهم کرده و دیگر لازم نیست بیماران جهت تزریق و مراقبت های ویژه به مرکز استان اعزام شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرماهشهر ضمن قدردانی از کادر درمانی بیمارستان معرفی اعم از نورولوژیست ، طب اورژانس و دیگر پرستاران در بخش های اورژانس و استروک بیمارستان که به این موفقیت مهم دست یافتند تصریح نمود : بیمار در بخش استروک بیمارستان معرفی بستری می باشد و هیچ گونه اختلالات اندام فوقانی،اندام سمت راست و اختلال تکلم نیست و به زودی مرخص خواهد شد.
کد ۷۲۴ یعنی در ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته آماده خدمات به بیماران سکته مغزی هست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *