تلاش برای ثبت ۵ شهر خوزستان به عنوان شهر ملی صنایع دستی

نشست هماهنگی برای برای ثبت پنج شهر خوزستان به عنوان شهر ملی صنایع دستی با حضور مشاور معاون صنایع دستی کشور در اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خورنا جلسه هماهنگی ثبت شهر ملی صنایع دستی با حضور ویدا توحدی مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، سیدحکمت‎اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، شکراله قاسمی معاون صنایع دستی استان، فرمانداران، شهرداران و رؤسای ادارات میراث فرهنگی شهرهای مربوط در محل اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان برگزار شد.

این نشست با هدف هماهنگی درخصوص ثبت شهر اهواز به عنوان شهر ملی مینای صُبی، شهر دزفول به عنوان شهر ملی کپو، شهر شوشتر به عنوان شهر ملی احرامی‎بافی، شهر هویزه به عنوان شهر ملی بوریابافی و شهر شادگان به عنوان شهر ملی حصیربافی برپا شد که در آن پس از ارائه توضیحات توحدی در خصوص شاخص‎های شهرهای ملی صنایع دستی و همچنین ضرورت اقدامات پیش‎بینی‎شده برای رسیدن به جایگاه مورد نظر در شهرستان‎ها، بحث و تبادل نظر در این خصوص صورت گرفت.

همچنین در این جلسه فرمانداران و شهرداران شهرهای مربوط با شرایط ثبت ملی شهرها آشنا شدند و در جریان انتظارات و درخواست‎هایی که اداره‎کل میراث فرهنگی استان خوزستان از آن‎ها در راستای رسیدن به این هدف دارد قرار گرفتند.

این درخواست‎ها شامل نصب تابلوهای ورودی با موضوع صنایع دستی، نصب المان‎های صنایع دستی، مکلف کردن دستگاه‎های اجرائی به خرید محصولات صنایع دستی و چاپ بروشور بود که مدیرکل میراث فرهنگی و معاون صنایع دستی استان از مسئولان شهرها انتظار عملی کردن آن‎ها را داشتند.

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در این جلسه اظهار داشت: اقدامات مطالعاتی درخصوص ثبت این پنج شهر با اعتباری به ارزش ۱۰۵ میلیون تومان انجام و پرونده‎ آن‎ها نیز تشکیل و خلاصه‎ای از آن به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور فرستاده شده است.

شکراله قاسمی با بیان این‎که در استان خوزستان تاکنون هیچ شهری به عنوان شهر ملی صنایع دستی به ثبت نرسیده است افزود: جلسه دفاع از پرونده این پنج شهر، ۳۱ تیرماه جاری با شرکت مسئولان شهرها، نمایندگان شهرها در مجلس، شهرداران، مدیرکل و معاون میراث فرهنگی استان و با حضور داوران در محل سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری برگزار خواهد شد که امیدواریم با حمایت مدیرکل و مسئولان این شهرها و نیز کارشناس صنایع دستی استان دفاع خوبی انجام دهیم.

او تأکید کرد: جمعیت شهر، تعداد کارگاه‌ها، تعداد هنرمند‌ان و صنعتگرانی که در آن رشته می‌خواهد آن شهر انتخاب شود، تعداد مراکز فروش و کیفیتش در آن شهر یا روستا، میزان آن محصول در آن شهر یا روستا، جاذبه‌های طبیعی، بنا‌های تاریخی، جاذبه‌های میراثی، آثار باستانی، میراث طبیعی، تعداد هنرمندان برجسته و برگزیده شهر یا روستا و میزان سابقه فعالیت هنرمندان در رشته مورد نظر برخی از شاخص‌هایی هستند که در انتخاب شهرها به عنوان شهر ملی صنایع دستی تأثیر زیادی دارند و امیدواریم مسئولان ارشد، فرماندار، شهردار یا نمایندگان مجلس شهرهایی که متقاضی ثبت ملی هستند، پس از ارائه گزارش، از این شاخص‌ها و نقاط قوت منطقه مورد نظر خود به خوبی دفاع ‌کنند.

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اضافه کرد: در نهایت اعضای شورا پس از بررسی پرونده‌ها و ارزیابی شاخص‌ها، به هر یک از شهرهای مطرح شده امتیاز می‌دهند و در نهایت شهرهائی که حدنصاب امتیاز را کسب کنند برای ثبت ملی انتخاب می‌شوند.

گفتنی است؛ ویدا توحدی در پایان جلسه با سفر به پنج شهر مذکور از کارگاه‎های تولید، مراکز عرضه و فروش صنایع دستی و نیز ظرفیت‌های موجود صنایع دستی شهرهای موردنظر بازدید به عمل آورد./ روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان،