تصمیمات جدید ایران درباره کاهش تعهدات برجامی/ سخنگوی دولت: از امروز بالای ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی می‌کنیم

علی ربیعی، سخنگوی دولت، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در یک نشست خبری گام دوم ایران در کاهش تعهدات برجامی را اعلام کردند.

به گزارش «انتخاب»، عراقچی در ابتدای این نشست اعلام کرد که هدف ایران از این اقدامات حفظ برجام است، هرچند ممکن است اگر طرف مقابل از این فرصت‌های ۶۰ روزه استفاده نکند، منجر به پایان برجام شود.

وی از مهلت ۶۰ روزه دیگر خبر داد و گفت: « امروز نامه‌ ظریف به موگرینی ارسال می شود و به صراحت بندهایی از برجام درباره عدم تعهد به غلظت اورانیوم اعلام خواهد شد.»

معاون سیاسی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به اینکه ایران خواهان استمرار برجام است ولی اگر کشورهای اروپایی نتوانند خواسته‌های ایران را برآورده کنند، طبیعی است که ایران روند کاهش تعهدات خود در برجام را پی می‌گیرد.

عراقچی همچنین با اشاره به مواد ۲۶ و ۳۶ برجام اشاره کرد که این اقدام ایران نقض برجام نیست و در جلسه شورای حکام این موضوعات را مطرح خواهند کرد.

عراقچی همچنین با اشاره به تماس تلفنی روسای جمهوری ایران و فرانسه آن‌ را سازنده توصیف کرد و افزود: «ما این گفتگو را مثبت ارزیابی می‌کنیم و تلاش کشورهای اروپایی و چین و روسیه برای یافتن راه حل مشهود است و روسای جمهوری دو کشور توافق کردند تا زمینه‌های انجام دور جدیدی از گفتگوها بین طرفین فراهم شود تا بتوانیم وارد گفتگوهایی شویم که به راه حلی معقول و مشترک دست یابیم.»

عراقچی همچنین افزود: «در کمیسیون مشترک برجام بحث‌های خوبی انجام شد و قرار شد وزرای خارجه هم دیدار کنند. اما مهم این است که نیازهای ایران به ویژه در حوزه نفتی مورد توجه قرار گیرد.»

عراقچی: اگر آمریکا تحریم‌ها را لغو کند می‌تواند به مذاکرات برگردد

عراقچی در عین حال با گلایه از اروپایی‌ها گفت: «اینکه اروپایی ها نتوانستند خواسته های ما را برآورده کنند به این معنی نیست که رایزنی های دیپلماتیک تعطیل شده باشد و ایده‌ای نباشد.»

وی تاکید کرد که با خروج قطعی آمریکا از برجام دیگر مفهومی به‌نام ۱+۵ وجود نداد اما آمریکا می‌تواند در صورت برداشتن تحریم‌ها و بازگشت به شرایط قبل از تحریم در جلسات ایران و ۱+۴ حضور پیدا کند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاران با اشاره به پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران، اشاره کرد: «گام دوم با دستور رئیس جمهوری امروز برداشته شد. ما رونوشت تغییراتی را که اعمال می‌شود به نماینده آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران تحویل می دهیم و تا ساعاتی دیگر فرآیند غنی‌سازی بالاتر از ۳.۶۷ درصد آغاز می‌شود و احتمال فردا صبح که نماینده آژانس برای نمونه‌گیری می‌رود این غنی‌سازی بالاتر از ۳.۶۷ خواهد بود.»

کمالوندی همچنین افزود: «مبنای غلظت اورانیوم بر اساس نیاز ایران خواهد بود.»

سخنگوی دولت: غلظت غنی سازی براساس نیاز ایران انجام می‌شود

همچنین علی ربیعی در این نشست، اظهار کرد: رسانه ها و افکار عمومی دنیا به نحوی نگران رفتار آمریکا در قبال برجام هستند.

وی ادامه داد: به طور مقدماتی اعلام می‌کنم که دستورالعمل ما این است که از ۳/۶۷ عبور خواهیم کرد و مقدار غلظت غنی سازی براساس نیاز ما انجام می‌شود.

سخن‌گوی دولت اظهار کرد: از ابتدای برجام دو طیف وجود داشتند که یکی می‌گفت بی جهت وارد مذاکره شدید، برجام فایده ای نداشت و از ابتدا نباید وارد می شدیم و در واقع یک پوچ انگاری نسبت به برجام ابراز می‌کردند و الان هم معتقدند برجام نباید باشد.

وی افزود: عده‌ای دیگر هم می گفتند که باید تحت هر شرایطی در برجام بمانیم اما به رغم همه تنوع نظرات در کشورمان که لازم هم هست، تصمیمی که ما گرفتیم به نفع صلح جهانی بوده است و سازوکارهای امنیتی جهان را تامین می کرد و آمریکا اشتباه استراتژیکی انجام داد که از برجام خارج شد.

ربیعی ادامه داد: برجام منافع همگان را تامین می کرد، اما به هر قیمتی هم حاضر نیستیم در برجام بمانیم. ولی همانطور که گفتم به رغم همه تنوع دیدگاه ها در کشور، تصمیمی که دولت می گیرد در چارچوب منافع ملی است و پشتیبانی انسجام همگانی را هم در آن تصمیم در نظر می گیرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما در زمینه تصمیم گیری در قبال برجام، در سایه اجماع حرکت می کنیم، گفت: هرچند که خروج آمریکا از برجام برای به هم زدن نظم و انسجام جامعه ایرانی بوده و این را هم اعلام کرده اند، ولی در نظر داریم که انسجام جامعه را در این زمینه حفظ کنیم.

ربیعی در بخشی از این نشست با اشاره به اقدام انگلیس در توقف تفتکش حامل سوخت ایرانی ، تصریح کرد: انگلیس این کار نه همسو با اتحادیه اروپا، بلکه همسو با سیاست های امریکا انجام داد. آنان ادعا می کنند که این کار را با همراهی اتحادیه اروپا انجام داده اند اما ما شاهد بوده ایم که کشورهای مهم عضو اتحادیه اروپا مثل اسپانیا به این مسئله اعتراض کردند و سایر کشورهای اروپایی هم بابت این اتفاق اعلام نگرانی کردند.

وی افزود: این شواهد نشان می دهد که این موضوع مرتبط با اتحادیه اروپا نیست، بلکه این دزدی دریایی ناشی از همسویی انگلیس با سیاست های امریکاست.