استانداز خوزستان:

صنایع استان خوزستان باید در “طرح جوانه‌ها” همکاری کنند

استاندار خوزستان از افزایش تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش طرح جوانه‌ها در سال آینده خبر داد و اظهار کرد: صنایع استان باید در طرح جوانه‌ها به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود شرکت داشته باشند و من آنها را مکلف و‌ موظف به همکاری در این طرح برای سال آینده خواهم کرد.

احمدرضارستمی: به گزارش خبرگزاری خورنا در آیین اختتامیه طرح جوانه‌ها که امروز یکشنبه ۱۶ تیرماه ۹۸ در تالار اجتماعات شهرک نفت اهواز برگزار شد غلامرضا شریعتی گفت: رشد سرمایه‌های انسانی و افزایش کیفیت آنها اصلی ترین عامل توسعه یک کشور به حساب می‌آید بطوریکه هیچ کشور توسعه یافته‌ای را در حال حاضر نمی‌توان یافت که بدون تکیه بر سرمایه‌های درونی خود به رشد و توسعه همه‌جانبه دست پیدا کرده باشد.

استاندار خوزستان اضافه کرد: البته اگر چه توسعه امری درون زا است و باید با اتکا به ظرفیت‌های درونی کشور صورت بگیرد اما در عین حال نیز می‌توان از تجارب دیگر کشورها هم در این زمینه به عنوان نقش مکملی استفاده کرد.

وی موثرترین راه تحقق عدالت اجتماعی را تامین فرصتهای برابر برای عموم جامعه دانست و تصریح کرد: به طور مثال اگر در آموزش و پرورش فرصتهای آموزشی به صورت نابرابر ایجاد شود نتیجه آن چیزی جز ازدیاد فقر، بیکاری، حاشیه‌نشینی و مهاجرت نخواهد بود. لذا برقراری این فرصتهای برابر از جمله وظایف اصلی مسئولین است و اگر به این کار مبادرت نکنند بدون شک به وظیفه خود عمل نکرده‌اند.

شریعتی در ادامه یادآوری می‌کند: از ابتدای تصدی مسئولیت در استان خوزستان تمام سعی خود را به کار بستیم که تفکر عدالت ورزی و توسعه ‌محوری را در قسمتهای مختلف استان مخصوصا در آموزش و پرورش در دستور کار خود قرار دهیم. زیرا زیبنده خوزستان نیست که فرزندان آن به هر دلیلی بخواهند یا از تحصیل باز بمانند و یا اینکه کیفیت تحصیلی نامناسبی داشته باشند.

استاندار خوزستان ضمن اشاره به طرح بورس تحصیلی جوانه‌ها گفت: این طرح از جمله طرحهای عدالت محور در سطح آموزش و پرورش استان است که با شعار تقویت انگیزه‌های تحصیلی در بین دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار از سال گذشته در استان خوزستان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که ایجاد طرحهای تشویقی در آموزش و ‌پرورش باعث افزایش پیشرفت تحصیلی دانش ‌آموزان و افزایش میل آنها به حضور در مدارس می‌شود لذا ما با هدف ارتقای عدالت اجتماعی و آموزشی و نیز برای ایجاد پویایی و‌ نشاط هرچه بیشتر در بین دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار استان، یک بورس تحصیلی تحت عنوان جوانه‌ها را برای دانش‌آموزان مستعد این مناطق تدوین کردیم.

شریعتی طرح بورس تحصیلی جوانه‌ها را یک کار تازه‌ای در کشور دانست و عنوان کرد: امسال در نخستین سال اجرایی شدن این طرح در حدود یک‌هزار و ‌۲۵۰ دانش‌آموز پایه اول متوسطه در مناطق کم‌برخوردار شهری و روستایی و مدارس شبانه‌روزی استان تحت پوشش این بوریسه تحصیلی قرار گرفتند.

استاندار خوزستان افزود: البته در سالهای آینده نه تنها این طرح با جدیت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد بلکه تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش آن نیز افزایش خواهد یافت.

وی در مورد چگونگی دریافت این بورسیه تحصیلی توضیح داد: در این طرح هر دانش‌آموزی که بتواند در آزمونهای ارزشیابی تحصیلی که در مناطق کم‌برخوردار استان برگزار می‌شود بیشترین حد نصاب نمرات را کسب کند پاداشی به میزان یک میلیون تومان به عنوان بورسیه تحصیلی دریافت می‌کند.

شریعتی گفت: طرح جوانه‌ها باعث رشد کیفی شاخص‌های آموزشی در بین دانش‌آموزان استان شده است بطوریکه امسال با اجرایی شدن آن در بین ۱۲۰ هزار دانش‌آموز مشمول این طرح، ما شاهد بودیم که ۸۴صدم تا یک نمره به معدل کل نمرات این دانش‌آموزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزوده شده است.

استاندار خوزستان هزینه طرح جوانه‌ها را نزدیک به به ۱/۵ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این طرح علیرغم هزینه کمی که برای آن شده است ولی نتایج به وجود آمده از آن به علت هدف‌گذاری دقیق و مناسبی که از ابتدا در مورد آن صورت گرفته چندین برابر بوده است.

وی در ادامه از افزایش تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش طرح جوانه‌ها در سال آینده خبر داد و اظهار کرد: صنایع استان باید در طرح جوانه‌ها به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود شرکت داشته باشند و من آنها را مکلف و‌ موظف به همکاری در این طرح برای سال آینده خواهم کرد.

شریعتی با بیان اینکه ما وحدت را در عین کثرت می‌پذیریم و اجازه نمی‌دهیم که انسجام و همبستگی بین مردم در استان خدشه دار شود اظهار کرد: طرح‌هایی مانند جوانه‌ها نتیجه برنامه‌ریزی‌های جامع و عادلانه‌ای است که تمامی نتایج حاصل از آن نیز در یک فضای رقابتی سالم و‌ به دور از هرگونه تبعیضات جنسیتی، قومی یا نژادی بدست آمده است لذا به کسانی که خواسته یا ناخواسته در مورد وجود تبعیض در استان صحبت می‌کنند تذکر می‌دهم که این طرحها و اقدامات عدالت محور دولت را نیز در استان مدنظر داشته باشند.

استاندار خوزستان در پایان گفت: ما خوزستانیها باید به جای انعکاس اخبار منفی از استان، سعی کنیم که از طریق برنامه‌ریزی در جهت اجرای طرحهای فرهنگی و اجتماعی مثمرثمر، فضایی را ایجاد کنیم که اخبار مثبت بیشتری از استان به بیرون منعکس شود تا از این طریق بتوانیم برکت الهی بیشتری را نصیب استانمان بکنیم.