یاد‌داشتی در واکنش به اتفاقات اخیر دانشگاه خاتم‌الانبیاء بهبهان

بی‌فرهنگی فرهنگی

 

فرهنگ فارسی معین واژهٔ «فرهنگ» را مرکب از دو واژهٔ «فر» و «هنگ» به معنای ادب، تربیت، دانش، علم، معرفت و آداب و رسوم تعریف کرده‌است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعریف خود از فرهنگ آنرا اینگونه توصیف میکند:
نظام واره ای است از«عقاید و باورهای اساسی»، «ارزش ها، آداب و الگوهای رفتاری» ریشه دار و دیرپا و «نمادها» و «مصنوعات» که ادراکات، رفتار و مناسبات جامعه را جهت و شکل می‌دهدو هویت آن را می‌سازد.

این تعریف خود روشن‌ترین گواه بر اهمیت بی حد و مرز مفهوم فرهنگ در جامعه و متولیان پاسداری، اصلاح و اشاعه آن می‌باشد. متولیانی که عمدتا با عناوین مسئول فرهنگی متصدی این مسئولیت حیاتی می‌شوند اما گاهی حتی در عمل به نازل‌ترین سطوح مسئولیت خود ناتوان نشان داده‌اند.

در چند روز اخیر اخباری مبنی بر اعمال فشار و توهین لفظی یکی از مسئولان فرهنگی دانشگاه خاتم‌الانبیا بهبهان نسبت به نمایندگان یکی از تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه در فضای مجازی منتشر شده بود.

با پیگیری موضوع از طریق چند از دوستان صالح بر صحت ادعای اعضای این تشکل و خطای معاونت فرهنگی این دانشگاه یقین حاصل شد.

متاسفانه برخورد منفعلانه و غیرمسئولانه نهادهای نظارتی،
دامنه ناراحتی را از این دانشگاه به چندین دانشگاه و تشکل دانشجویی دیگر تسری بخشیده که این موضوع منتج به نامه ده تشکل دانشجویی استان خطاب به ریاست جمهوری و درخواست عزل فرد مرتکب این خطا شده است.

فارغ از هرگونه نتیجه این رفتار هماهنگ را نوعی رفتار مسئولانه جهت احقاق حقوق صنفی این تشکلهای قانونی میدانم که در برابر تضییع حقوق یکی از مجموعه‌های هم صنف خود سکوت نکرده‌اند.

البته سوابق این‌گونه اعتراضات مدنی در جریانهای دانشجویی نشان داده معمولا افراد خاطی متناسب با خطای مرتکب شده بازخواست و توبیخ نمی‌شوند و به واسطه سفارشات و توصیه‌نامه‌ها یا مصلحت اندیشی ناظران با کمترین هزینه و گاهی حتی طلبکارانه در جایگاه خود ابقا می‌شوند.

نتیجه این قضاوت مصلحتی اما، تشدید دامنه نارضایتی‌ها و تکرار‌ رفتارهای قلدرمآبانه متصدیانی از این دست خواهد بود که نهایتا بصورت یک خشم فروخورده روح جریان دانشجویی را آزرده و بر بدبینی ایشان نسبت به برخوردهای تبعیض‌آمیز با فعالین دانشجویی مهر تایید خواهد زد.

رفتار غیر مسئولانه برخی متصدیان و به تبع آن عدم نظارت و یا داوری غیرعادلانه ناظران، به همین سادگی می‌تواند یک مطالبه قانونی را به یک چالش و بحران بالقوه تبدیل نماید. رفتاری که این روزها تبدیل به یکی از هنرهای غیرقابل انکار بسیاری از مسئولان و مدیران دهه چهارم انقلاب اسلامی شده است که نتیجه این رفتارها به وضوح در نگاه مردم به مسئولان و افت شدید اعتماد عمومی نسبت به عملکرد این قشر نمایان است.

جامعه و در پیشگاه آن تتمه جریان روشنفکری، اما همچنان نا‌امیدانه، امید به اصلاح این رویه خطرناک دارند.

در انتها امید آن می‌رود ریاست دانشگاه خاتم‌الانبیا بهبهان و نهادهای نظارت بر عملکرد مسئولان فرهنگی به ویژه نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه یاد شده، با هدف احقاق حقوق تضییع شده و پیشگیری از تعمیق شکاف بین جریان دانشجویی و بدنه مدیریتی دانشگاه و نیز ممانعت از اشاعه تنش در سطوح دیگر، ضمن تشکیل گروه حقیقت یاب با رعایت شرط عدالت و انصاف، نسبت به برخورد با خاطی/خاطیان احتمالی و دلجویی از متضررین این رخداد و خاتمه آن اهتمام ویژه به عمل آورند.

 

رشید زلقی/ فعال فرهنگی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • علی عجب!!! از کدام دوست صالح خبر گرفتید اخوی؟؟؟ عجب دنیای عجیبی .همچی نوشتید که انگار فاجعه شده اگر مسوول فرهنگی دانشگاه در مقابل خواسته ی نابجای یک دانشجویی ایستاد میشود بی فرهنگی؟ راستی شماها که کاسه از آش داغتر شدید از همان دانشجوی بوقلمون صفت و منفعت طلب که ابتدا مسوول بسیج بوده و حالا مخالف بسیج شده کسب خبر کردید؟؟؟ راستی اطلاع دارید که چرا شلوغش کرده؟ بسیجیان از این بادها نمی لرزند . تشکل دانشجویی نامبرده مدعی شده که در تقسیم بودجه فرهنگی دانشگاه خاتم بهبهان عدالت رعایت نشد ؟؟؟ جناب زلقی عزیز از کجا اطلاع دارید که دکتر میری در تقسیم بودجه بین تشکلها عدالت را رعایت نکرده و به تشکل بسیج بودجه بیشتری داده؟ والعاقبه للمتقین