دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان عنوان کرد:

کوتاه شدن دست دلالان عراقی از گندم و دام زنده خوزستان/ کشف ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ۲۷۰ میلیارد ﺭﯾﺎﻝ ﮐﺎﻻﯼ ﻗﺎﭼﺎﻕ در استان

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان گفت: دلالانی با هدف سودجویی بیشتر قصد داشتند که دام‌های زنده و گندم استان را به بهای ارزان خریده و پس از انتقال آن به کشور عراق با قیمتی چند برابر به فروش برسانند که خوشبختانه با همکاری و هماهنگی مسئولین اجرایی و انتظامی استان از این مسئله جلوگیری شد.

احمدرضارستمی: به گزارش خبرگزاری خورنا در نشست خبری کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان که امروز چهارشنبه ۱۲ تیر ۹۸ در سالن جلسات معاونت سیاسی، اجتماعی استانداری خوزستان برگزار شد ﺭﺿﺎ ﻧﺠﺎﺗﯽ اظهار کرد: استان خوزستان به دلیل داشتن حدود ۷۰۰ کیلومتری مرز آبی و خاکی و مراودات مرزی فراوان با کشورهای همسایه یکی از استانهای مهم در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان هدف اصلی تشکیل این کمیسیون را حمایت از تولید و اشتغال کشور دانست و‌ گفت: این کمیسیون با دستور ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺩﺭ ۱۲ ﺗﯿﺮﻣﺎﻩ ۱۳۸۱ ﺗﺎﺳﯿﺲ ﺷﺪه است که ریاست ستاد مرکزی آن برعهده شخص رئیس‌جمهور بوده و در استانها نیز استاندار ریاست کمیسیون استانی آن را برعهده دارد.

وی عنوان کرد: کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خوزستان در سالجاری با توجه به بحث تحریمهای موجود توانسته در دو موضوع مهم جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به داخل کشور و نیز ممانعت از خروج کالاهای اساسی به خارج عملکرد بسیار مناسبی داشته باشد.

نجاتی با بیان اینکه کالای قاچاق می‌تواند ضربات جبران ناپذیری را به تولید و اشتغال کشور وارد کند اظهار کرد: از آنجایی که وضع تحریمهای جدید برضد کشور باعث ایجاد یک اختلاف قیمتی بین کالاهای اساسی در داخل و خارج کشور شده است این کمیسیون تمام تلاش خود را به کار بسته است که حتی‌الامکان کالاهای اساسی مورد نیاز مردم مثل گندم و دام زنده از خوزستان به خارج کشور قاچاق نشوند.

وی در ادامه ضمن ببان این مطلب که خوزستان در زمینه ممانعت از قاچاق گندم و دام زنده به کشور عراق تاکنون بهترین عملکرد را در سطح کشور داشته است توضیح داد: دلالانی با هدف سودجویی بیشتر قصد داشتند که دام‌های زنده و گندم استان را به بهای ارزان خریده و پس از انتقال آن به کشور عراق با قیمتی چند برابر به فروش برسانند و علاوه بر آن عده‌ای هم می‌خواستند با خرید کل گندم خوزستان و سپس معدوم کردن آن به اقتصاد کشور لطمه وارد کنند که خوشبختانه با همکاری و هماهنگی دستگاههای اجرایی و نیروهای امنیتی و انتظامی استان از این اقدامات جلوگیری شد.

نجاتی همکاری و همراهی دولت و مردم را بهترین راه مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از تولیدات داخل را همکاری نزدیک بین مردم و دولت دانست و‌ افزود: دولت‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند به تنهایی در ‌این زمینه‌ها به موفقیت دست پیدا کنند زیرا مردم نیز باید در سوی دیگر این ماجرا با حمایت از تولیدات داخل و عدم استقبال از کالاهای قاچاق، نقش به سزایی را در این زمینه‌ها به عهده بگیرند.

وی ضمن اشاره به اقدامات کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان در سال گذشته گفت: یکی از کارهای مهمی که در امر جلوگیری از قاچاق سوخت در سال گذشته صورت پذیرفت اجرای طرح پلاک گذاری ادوات کشاورزی بود که در این راستا با همکاری جهاد کشاورزی و شرکت پخش فراورده‌های نفتی در حدود شش‌هزار و ‌۵۶۶ دستگاه تراکتور و ‌کمباین زیر ۱۳ سال از مجموع هشت‌هزار و‌ ۲۳۷ دستگاه تراکتور و کمباین موجود در استان پلاک‌گذاری شدند.

نجاتی اجرای ساماندهی جامع انبارهای استان را یکی دیگر از طرحهای بسیار خوب استان در امر مبارزه با قاچاق کالا دانست و افزود: در راستای اجرای این طرح سال گذشته در حدود ۳۸ هزار و ۹۸۲ انبار موجود در سطح استان خوزستان ثبت شده است.

وی ادامه داد: همچنین تشکیل کمیته ساماندهی شناورها و انضباط بخشی به ترددهای دریایی در استان، ابلاغ دستورالعمل ساماندهی و تجهیز بنادر و اسکله ها، طرح پایش مجاری عرضه سوخت و‌ نظارت بر امر فرآیند تخصیص، تحویل و‌ مصرف سوخت به سهمیه بگیران و نیز پیگیری در اجرای طرح ملی استاندارد سازی مشتغات نفتی در دستگاههای و شرکتهای ذی‌ربط هم از دیگر اقدامات کمیسیون مبارزه با کالا و ارز استان خوزستان بوده است.

نجاتی افزود: البته راه‌اندازی یک ‌سامانه ثبت معاملات نفتی به نام ثامن جهت کنترل سهمیه‌های سوخت، اجرای طرح پلاک‌کوبی دامهای سنگین شهرستانهای مرزی، پیگیری و نصب و راه‌اندازی دستگاههای x ray در مبادی ورودی و خروجی دو ‌مرز شلمچه و چذابه، پیگیری طرح فروش فرآورده‌های نفتی به ساکنین روستاهای مرزی در شعاع ۲۰ کیلومتری و غیره هم از دیگر اقداماتی است که این کمیسیون در سال ۹۷ انجام داده است.

وی با بیان اینکه بیشترین درصد کالاهای قاچاق کشف شده در سال گذشته را لوازم خانگی و ‌مواد خوراکی تشکیل داده‌اند عنوان کرد: سال گذشته مرزبانی و نیروی انتظامی استان توانستند در بین سایر دستکاههای اجرایی استان بیشترین میزان کشفیات را در زمینه کالاهای قاچاق داشته باشند.

نجاتی میزان ارزش ریالی کشفیات کالاهای قاچاق استان را ببش از ۲۷۰ میلیارد تومان دانست و‌ اظهار کرد: در سال گذشته متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌های قاچاق در شعبه‌های رسیدگی کننده استان نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود ۳۱ درصد کاهش پیدا کرد.

وی ضمن اشاره به افزایش ۲۸/۱ درصدی تشکیل پرونده‌های قاچاق نسبت به سال قبل در استان خوزستان گفت: سال گذشته میزان وصول جرائم از محکومین قاچاق نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر آن در حدود ۲۴/۹ درصد افزایش یافته بود.

نجاتی بیان کرد: در سال گذشته نه تنها تعداد پرونده‌های متشکله با موضوع قاچاق ارز نسبت به سال قبل‌تر یک رشد دو برابری پیدا کرده است بلکه بیش از ۱۲/۳ میلیارد ریال کالای خوراکی قاچاق و مضر سلامت جامعه نیز کشف و انهدام شده است.

وی در پایان با بیان اینکه ارزش کالاهای ثبت شده در قبض انبار سازمان اموال تملیکی استان در سال گذشته یک رشد دو هزار و ۲۳۷ درصدی داشته است اظهار کرد: فروش بیش از ۴۸/۳ میلیارد ریال کالای تعیین تکلیف شده توسط سازمان اموال تملیکی و همچنین فروش دو‌ میلیارد ریال کالاهای تعیین تکلیف شده به شرط صادرات از دیگر اقدامات کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خوزستان در سال ۹۷ بوده است.