گفتگو در ساحل/نگاهی متفاوت به رودخانه رامشیر

خورنا – فرزاد شعبانی

نوشتاری به قلم حسن بهبهانی (پژوهشگر ادبی – دینی)

با سیلابی شدن رودخانه در چهل سال پیش، بافت سنتی رامشیر به خاطره ها پیوست و شهری با خانه ها و خیابان‌های جدید بر ویرانه های سابق بناشد!
پس چه پیوندی مستحکمتر و ناگسستنی تر از پیوند رامشیر با رودخانه!

رودخانه/نعمت از یاد رفته!
رودخانه رامشیر و چشم انداز ساحل زیبا و طولانی آن نعمتی از نعمت های خداوند است و باید بپذیریم که مثل بسیاری از نعمتها از آنها غافلیم!
به قول حافظ:
نزدی شاهرخ و فوت شد امکان حافظ
چه کنم بازی ایام مرا غافل کرد
سال ها پیش با الهام از رودخانه و ساحل شهرمان سروده بودم :
دیدن دوست در ساحل رود
سخن از گذشته ها
زیبا نیست!

حالت رؤیایی:
رودخانه و ساحل و کرانه های آن مثل آسمان پر ستاره برای آدمی حالت رؤیایی دارد!
جوانانی که برای ماهیگیری در ساحل نشسته اند و برای صید ماهی لحظه شماری می کنند، مردی که روی ماسه‌ها به نظاره جریان آب در بستر رودخانه نشسته و در اندیشه عمیقی غرق شده است و کودکانی که با پدر در گرمای طاقت فرسا تن به آب سپرده اند و کشتزارهای بالادستی رودخانه همه و همه تابلوی زیبایی در کنار رودخانه خلق می کنند که حس زیبا شناسانه انسان را اشباع می کنند!
چه شکوه و شوکتی و چه حس شاعرانه ای و فراتر از آن حسّ به خود بالیدن که شهر کوچک و فاقد امکانات مان از چه زیبایی طبیعی خارق العاده ای برخوردار است که بسیاری از شهرها از آن محرومند!

غروب ساحل
وقتی که آفتاب، خسته از نور افشانی می خواهد غروب کند و رنگ طلایی اش در رودخانه منعکس می شود و نسیم ملایمی که از رودخانه می وزد و روح و روان آدمی را نوازش می دهد، حس عمیق و لطیفی را در وجود آدمی برمی انگیزد!

الهام بخشی رودخانه و ساحل
برای کسی که ادیبانه می اندیشد و نقاشی که روی بوم تصویری خلق می کند، فصل های مختلف رودخانه و کرانه های آن می تواند زمینه ساز آفرینش یک داستان زیبا و شعر پر احساس و دلنوشته ای سودمند و سوزناک و تابلوی زیبایی باشد!
مگر نه اینست که رودخانه و ساحل از بهار و تابستان و پاییز و زمستان احساس و الهام می گیرد!

گفتگو در ساحل
نشستن پیر و جوان در امتداد ساحل رودخانه و سخن از گذشته و آینده و مرور خاطرات و پیچیدن صدای خنده شان و موج کوچک آبهای کناره رود خانه چه زیبا و دل انگیزا ست!

حوادث تلخ
باید این حقیقت تلخ را هم به یاد داشت که در بستر رودخانه ها بطور کلی و رودخانه رامشیر بطور خاص، حوادث تلخ و ناگواری اتفاق افتاده است از مرگ عزیزان تا تخریب خانه‌ها و ازبین رفتن مزارع و کشتزارها!

مراقبت!
امیدوارم خانواده های محترم مراقب فرزندانشان باشند تا در هنگام شنا و تفریح در رودخانه شاهد تکرار این اتفاقات ناگوار نباشیم.
همینطور مسئولان گرامی بستر رودخانه را بصورت کامل ایمن کنند تا این نعمت الهی باعث و بانی هیچگونه آسیب و خسارتی به دارایی مردم نشود.

سخن پایانی: یک آرزو
کاش امکاناتی مانند قایق سواری و دیگر امکانات تفریحی فراهم شود تا خانواده‌های رامشیری بتوانند ساعاتی فارغ از مشکلات گوناگون در ساحل رودخانه خوش بگذرانند و خستگی جسمی و روحی خود را به دست جاری آب بسپارند و از رودخانه و نسیم و ساحل، طراوت و تازگی را هدیه بگیرند!
به امید آنروز