شاخص و معیار توسعه محیط زیست خوزستان متر و اندازه ندارد/ روند کاشت درختان در خوزستان نیازمند اصلاح و تغییر است

حجت میر عالی در گفت وگو با خورنا با بیان این که درخت می تواند در زیبا سازی، هویت بخشی و مقابله با گرمای هوا و آلاینده های هوا در خوزستان موثر باشد، اظهار کرد: شهرهای مختلف استان خوزستان نیازمند توجه و برنامه ریزی مناسب برای کاشت درخت و خدمات این حوزه هستند.

وی با بیان این که شهرهای مختلف استان خوزستان دارای طبیعت و اقلیم مختلف بود و تنوع جغرافیایی خوزستان یک فرصت مناسب برای توسعه فضای سبز فراهم کرده است، گفت: آیا نظم و برنامه خاصی برای کاشت درخت در استان خوزستان وجود دارد؟

این کارشناس محیط زیست با بیان این که بخش های شمالی اندیمشک دارای اشتراک های جغرافیایی با استان لرستان است، عنوان کرد: درختانی مانند کنوکارپوس، کهور و اکالیپتوس با چه هدفی در شهری مانند اندیمشک کاشته می شود؟

وی با اشاره به این که اندیمشکظرفیت کاشت درختان مختلفی مانند کنار، زیتون، برهان گلی و مرکبات را دارد ولی به آن توجه مناسب نمی شود، افزود: شهرهایی مانند بهبهان، دزفول، ایذه، باغ ملک و مسجد سلیمان نیز با اقلیم مختلفی برخوردار ولی الگوی کشت درخت در خوزستان بدون برنامه، آینده نگری،ظرفیت شناسی و برنامه ریزی شده است.

میرعالی طبیعت و اقلیم خوزستان را یک سرمایه ملی دانست و با ییان این که بی توجهی به این حوزه آینده اجتماعی استان با چالش مواجه می شود، خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری نیز در این زمینه رهنمودهای مختلفی را خطاب به شهروندان و مسئولان بیان کرد، ولی آیا به این نظرات توجه و در راستایی تحقق آن ها گامی برداشته شده است؟

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: رویکرد کاشت درخت در استان خوزستان نیازمند اصلاح و برنامه ریزی مشخص بوده و متاسفانه در این زمینه هیچ عزم و اراده ای وجود ندارد و حتی برای فرهنگ سازی و آموزش شهروندان برنامه ریزی نشده و خدمات این حوزه باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که سبز بودن بودن درخت معیار و ملاک مناسبی برای تعیین و تطابق آن با اقلیم یک منطقه نیست، تصریح کرد: کاشت درخت می تواند به تعداد و شیوه مناسب سد راه آلاینده هوا و گرما در استان باشد و امیدواریم در این حوزه چاره اندیشی مناسبی انجام شود.

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *