معاون میراث فرهنگی خوزستان خبر داد:

رونمایی از میل و سنگ باستانی جهان پهلوان تختی در مسجدسلیمان + تصاویر

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از رونمایی میل و سنگ باستانی دوران ورزشی جهان‎پهلوان تختی طی مراسمی در مسجدسلیمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خورنا پیمان نبهانی امروز پنج‎شنبه ششم تیرماه ۹۸ ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی معاونت برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان رونق گردشگری ورزشی در سطح استان است.

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی استان خوزستان عنوان کرد: آیین پهلوانی و جوانمردی آن‎چنان ارزشمند است که یونسکو آن را به عنوان هدیه ملت ایران به فرهنگ جهان در فهرست میراث معنوی فرهنگ بشری ثبت کرده است.

او ادامه داد: امروزه ‎روز تلاش‌های فراوانی در سطح جهانی صورت می‎گیرد تا اخلاق و ارزش‎های معنوی در جامعه ترویج و توسعه یابد و از این‎رو بازخوانی این میراث فرهنگی، ایرانی و اسلامی به ارتقای اخلاق در ورزش و به تحکیم هویت سنتی و ملی مدد می‌رساند.

نبهانی با اشاره به این‎که زورخانه پوریای ولی شهرستان مسجدسلیمان به ساخت ۱۳۱۸ در فهرست آثار ثبت ملی شده قرار دارد تصریح کرد: این مجموعه تاریخی، ورزشی، فرهنگی، هنری و گردشگری به عنوان یکی از معدود پروژه‎هایی است که با هدف فرهنگ‎سازی و رونق گردشگری ورزشی در فضایی که مورد احترام جامعه ایرانی است در سال ۹۴ و با تکیه بر علایق و سلیقه‎های شخصی و با طراحی و سرمایه‎گذاری مینا حقانی و با دریافت مجوز بهره‎برداری از اداره‎کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان با رعایت موارد پیشگفته، با نام هزار و یک شب شروع به کار کرد.

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری میراث فرهنگی خوزستان بیان کرد: در ادامه فعالیت‎های مجموعه تاریخی، فرهنگی، هنری و گردشگری هزارویکشب و همزمان با نکوداشت هفته فرهنگ پهلوانی و زورخانه‎ای، از میل‎ها و سنگ‎های باستانی مرمت‎شده دوران ورزشی جهان پهلوان تختی توسط هزارویک شب رونمایی شد.

وی با بیان این‎که برنامه با هماهنگی‎های صورت گرفته میان مینا حقانی سرمایه‎گذار مجموعه و معاونت برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و حضور سیدمسلم موسوی به عنوان نماینده این معاونت و جمعی از مدیران، ورزشکاران و پیشکسوتان ورزشی و هنرمندان و خانواده‎ها اجرا شد افزود: این مراسم با اجرای ورزش زیبای زورخانه‎ای آغاز و در ادامه، کودکان و نوجوانان شاهنامه‎خوان و نقال که توسط مینا حقانی مدرس دانشگاه و مربی هنرهای نمایشی کودکان، آموزش دیده بودند به هنرنمایی پرداختند و با تشویق همگان مورد استقبال قرار گرفتند.

نبهانی اضافه کرد: در پایان برنامه حقانی از جوانان و هنرجویان فعال زورخانه قدردانی و هدایایی به رسم یادبود و سپاس تقدیم آنان کرد. همچنین نشان پرنده صلح نیز به پاس روز فرهنگ پهلوانی پیام‎آور صلح جهانی، از سوی حقانی به دو کودک دارنده مقام اول در نقالی اهدا شد.َ

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: گردشگری ورزشی به عنوان یکی از ظرفیت‎های مغفول و کمتر شناخته‎شده در این حوزه، به دلیل جذابیت ورزشی و ایجاد فرصت‎های اشتغالی‌زایی در منطقه هدف و نیز بدلیل وسعت بازار هدف در اولویت‎های معاونت برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری اداره‎کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قرار گرفته و تلاش برای فرهنگ‎سازی و رونق این فعالیت پولساز در استان با جدیت تمام آغاز شده است./منبع: روابط عمومی میراث فرهنگی خوزستان