معاون آموزش و پرورش خوزستان خبر داد:

کاهش ۴۲/۸ درصدی تقاضای انتقال فرهنگیان از استان خوزستان

معاون آموزش و پرورش خوزستان گفت: علیرغم سال گذشته که تعداد فرهنگیان متقاضی نقل و انتقال از استان در حدود سه هزار نفر بوده‌اند امسال این رقم تحت تاثیر عواملی چون افزایش حقوق فرهنگیان در مناطق جنگی و همچنین درگیر شدن بخش زیادی از آنها به بحث سیل اخیر تا ۴۲/۸ درصد کاهش پیدا کند.

احمدرضارستمی: به گزارش خبرگزاری خورنا در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که امروز دوشنبه سوم تیرماه ۹۸ در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد حرج چلداوی گفت: تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش خوزستان متاثر از عواملی چون پراکندگی جغرافیایی است و از آنجاییکه ما جمعیت روستایی بسیار پراکنده‌ای داریم که در برخی مناطق حتی یک رقمی هم می‌شوند لذا برای پوشش تحصیلی آنها به نیروی فراوانی نیاز است.

معاون آموزش و پرورش استان خوزستان ادامه داد: افزایش جمعیت دانش‌آموزی و همچنین بازنشستگی بسیار بالای معلمین در استان از جمله عوامل دیگری است که همیشه نیاز خوزستان را در بحث جذب نیروهای آموزشی جدید افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه امسال نزدیک به دو هزار و ۸۰۰ نفر از معلمین خوزستانی بازنشسته می‌شوند اظهار کرد: این رقم سال به سال افزایش یافته و‌ در سال ۱۴۰۰ به رقم چهار هزار نفر خواهد رسید.

چلداوی خوزستان را دارای بالاترین نرخ فرهنگی متقاضی نقل و انتقال از استان دانست و توضیح داد: مشکلات زیستی محیطی و بدی آب و هوا از جمله عوامل اصلی‌ نقل و انتقال پرسنل آموزش و پرورش به خارج از استان بوده است که این مسئله نیز همیشه به عنوان یک عامل تاثیرگذار در بحث کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش خوزستان مطرح بوده است.

معاون آموزش و پرورش خوزستان افزود: البته علیرغم سال گذشته که تعداد متقاضیان نقل و انتقال از استان در حدود سه هزار نفر بوده‌اند امسال این رقم تحت تاثیر عواملی چون افزایش حقوق فرهنگیان در مناطق جنگی و همچنین درگیر شدن بخش زیادی از آنها به بحث سیل اخیر تا ۴۲/۸ درصد کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: همچنین یکسری عوامل بیرونی دیگری چون داشتن بیماری‌های لاعلاج و نیز انتقال نیروی آموزش و پرورش به دستگاه‌های دیگر مثلا در بحث انتخابات و انتصابات دولتی هم از جمله عواملی می‌باشند که نیازهای استخدامی را در خوزستان برای آموزش و پرورش افزایش می‌دهد.

چلداوی با بیان اینکه نیاز به نیروی انسانی در آموزش و‌پرورش خوزستان سال به سال افزایش می‌یابد اظهار کرد: در سال گذشته ۳۴۲ هزار ساعت در هفته یعنی معادل ۱۴ هزار و‌ ۲۵۰ نفر نیرو برای شروع سال تحصیلی نیاز داشتیم که این رقم امسال تحت تاثیر کاهش نیرویی که هرساله در اثر عواملی چون بازنشستگی، نقل و انتقالات و افزایش جمعیت دانش‌آموزی در استان به وجود می‌آید به ۱۶ هزار و ۷۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

معاون آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: از این تعداد ۱۶ هزار و ۷۰۰ نفر که برای سال تحصیلی آینده نیاز داریم ما در حدود هفت‌هزار و ۴۰۰ نفر آن را باید از بین نیروهای حق‌التدرسی جذب شده در فاصله بین سالهای ۹۴، ۹۵، ۹۶ تامین کنیم و ۹ هزار و ۳۰۰ نفر باقیمانده را نیز از میان نیروهای رسمی آموزش و پرورش به کار بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: تامین ۹ هزار و ۳۰۰ نفر از میان نیروهای رسمی آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم در سال تحصیلی آینده به دلایل مختلف کار بسیار مشکلی بوده که لازم است تا دیر نشده برای این چالش بزرگ یک راه چاره‌ای مناسب اندیشیده شود.

چلداوی در پایان پیشنهاد داد: برای جبران کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش خوزستان باید شورای آموزش و پرورش خوزستان در قالب مصوبه‌ای از دولت و مجلس بخواهد که با اعمال ردیفهای بودجه‌ای ویژه‌ در احکام فرهنگیان خوزستان، انگیزه‌ کافی برای نگهداشت آنها را در استان فراهم کند و همچنین از استاندار، نمایندگان و شورای آموزش و پرورش استان نیز می‌خواهیم همانند کاری که دولت در سیستان و بلوچستان می‌کند و یکسری ردیفهای استخدامی ویژه استانی در آنجا ایجاد می‌کند در استان خوزستان نیز سالانه دوهزار ردیف استخدامی ویژه خارج از سهمیه، برای استان خوزستان مطالبه کنند.