رئیس دادگستری خرمشهر در هفته ی قوه قضاییه خبر داد :

۲۰۰ پرونده طلاق در سه ماه ی اول سال جاری در خرمشهر

عباس مدحجی: دادستان ، رییس دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف شهرستان خرمشهر با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تبریک هفته ی قوه قضاییه ، گزارشی از عملکرد دادگستری شهرستان ارائه دادند.

رئیس دادگستری خرمشهر با اشاره به حضور مستمر عراقی ها، کاروانهای راهیان نور و زایرین اربعین حسینی در خرمشهر گفت: جمعیت شناور خرمشهر بسیار بیشتر از جمعیت رسمی و سرشماری شده ی آن است واین حجم از جمعیت ، کار بیشتری را دربر میگیرد.

نعمت الله روشن روان در بیان عملکرد سیستم قضایی در سال گذشته به موارد زیر اشاره کرد:

برگزاری جلسات مستمر و بازرسی شعب مختلف

بررسی عملکرد ماهیانه شعب

تشکیل کمیته کاهش اطاله دادرسی

بازرسی مستمر از زندان ها

رسیدگی های فوق العاده به موارد خاص

کاهش مدت زمان رسیدگی از ۸۰ روز به ۴۰روز

رعایت حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع

ملاقات آزاد در تمام روزها بدون محدودیت

سامانه ثنا و ارائه ابلاغ الکترونیکی

دفتر حمایتی ایثارگران

دفتر خدمات قضایی

افتتاح دوشعبه کیفری و حقوقی

برخورد قاطعانه با مخلین امنیت و سارقین

مبارزه با قاچاق کالا

استفاده از شوراها در مصالحه(تامبلغ ۲۰میلیون تومان)

حمایت از تولید و سرمایه گزاری و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی

کاهش ورودی پرونده ها به میزان ۲۱/۸درصد

 

روشن روان درباره باور عامه آزاد شدن سارقین گفت: عامه مردم فکر میکنند که سارقین براحتی ازاد میشوند ولی درسیستم قضایی اینگونه نیست و اگر مدارک کافی وجود داشته باشد براحتی آزادی صورت نمیگیرد. دستگاه قضا با کسی تعارف ندارد . قریب به ۸۰ درصد زندانیان ما سارقین هستند و این درحالی ست که ما با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم.

وی در اشاره به آمار پرونده ها هم گفت: افزایش پرونده های دادگاه خانواده بخصوص طلاق( ورود ۹۰۰پرونده طلاق در سال گذشته و ۲۰۰پرونده در سه ماهه ی ابتدایی سال جاری)، کاهش پرونده های تیراندازی ، افزایش پرونده اعتیاد.

دادستان خرمشهر نیز از مبارزه جدی با موارد امنیتی خبر داد و گفت: با گروهای و فرقه های معاند و تکفیری هم برخوردهایی صورت گرفته است و همچنین قضات ما در برخورد با تیراندازی ها و قدرت نمایی با سلاح قاطعانه اقدام میکنند و در این راستا ۲۳۲پرونده تیر اندازی تشکیل و ۸۳نفر دستگیر شدند.از طرفی هم ما بدنبال کاهش جمعیت کیفری زندان ها هستیم و تمهیداتی با کمک انجمن حمایت از زندانیان اندیشیده ایم.

حمید مرانی پور افزود: کمیته ای برای جمع اوری ادله برای موارد زمین خواری و متصرفین زمین ها مشغول به کار است. امنیت تبعه های عراقی در دستور کار ماست . سرقت سیم برق از معضلات شهرستان بوده که امسال با شناسایی سارقین و خریداران سیم ها ، این سرقتها کاهش پیدا کرده است.

مرانی در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با شکایت شهردار از اعضای شورا گفت : از جنبه ی عمومی پرونده درحال بررسی ست ولی شهردار در حوزه خصوصی ، رضایت رسمی و کتبی خود را اعلام کرده است . در حوزه عمومی قرار نهایی دادسرا صادر شده و پرونده بجرم تخریب اموال عمومی به دادگاه کیفری ارجاع شده است.مرانی در خصوص تخلفات بخش هایی از شهرداری مثل اتوبوسرانی گفت: تاکنون گزارشی رسمی یا غیر رسمی بدست ما نرسیده است و اگر بدست ما برسد انرا پیگی یخواهیم کرد.

مهدی کعبی رئیس شورای حل اختلاف خرمشهر نیز در پایان جلسه ضمن تبریک هفته قوه قضاییه و تشکر از حضور اصحاب رسانه ، به ارائه آمار پرونده های ورودی و مختومه بسنده کرد.