سرپرست آموزش و‌پرورش خوزستان:

آموزش و‌ پرورش خوزستان در پنج سال آینده با کمبود شدید نیرو مواجه خواهد شد؛ سالانه دو هزار معلم باید استخدام شود

سرپرست آموزش و‌پرورش خوزستان با بیان اینکه که خوزستان در پنج سال آینده با کمبود شدید نیرو در بحث آموزش و پرورش مواجه خواهد شد اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود که برای رفع این کمبود با همکاری دولت و نمایندگان مجلس ما سالانه دو هزار نیروی جدید را به بدنه آموزش و پرورش استان چه بصورت رسمی یا حق‌التدرسی وارد کنیم.

احمدرضارستمی: به گزارش خبرگزاری خورنا در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که امروز دوشنبه سوم تیرماه ۹۸ در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد ﻣﻬﺪﯼ ﺭﻓﯿﻌﯽ ﺩﻫﮑﺮﺩﯼ ضمن اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: برطبق این سند «تعلیم و تربیت عمومی» مهمترین وظیفه‌ای است که بر عهده آموزش و پرورش قرار دارد. یعنی آموزش و پرورش باید بتواند در کنار مباحث آموزشی که دارد انسانهای مومن، با برنامه، منظم، قانون‌مدار، عقلانی، توسعه‌یافته و غیره را نیز تربیت کند.

سرپرست آموزش و ‌پرورش خوزستان ضمن انتقاد به غلبه برخی از شاخصه‌های آموزشی بر اهداف اصلی آموزش و پرورش گفت: از آنجایی که نمره‌گرایی و کنکور در حال حاضر فضای روانی سنگینی را بر مدیران مدارس ما وارد کرده است و‌ باعث مغفول ماندن وظیفه اصلی آموزش و پرورش در بحث تعلیم و تربیت دانش‌آموزان شده است لذا ما باید با تقویت کارگروههای مشورتی ذیل شورای آموزش و پرورش استان نسبت به ارتقای تعلیم و تربیت عمومی دانش‌آموزان برطبق قانون مجلس و سند تحول آموزشی اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: برای موفقیت هرچه بیشتر در امر تعلیم و تربیت عمومی دانش‌آموزان باید در گام اول مدیران مدارس و مراکز آموزشی ما تبحر، مهارت و نگرش لازم علمی را در این زمینه داشته باشند تا بتوانند معلمان خود را نیز در این خصوص کارآمد‌تر کنند.

رفیعی در ادامه با بیان اینکه عالمانه کار کردن انجمن اولیا و مربیان نیز می‌تواند نقشی مهمی در ارتقای تعلیم و تربیت عمومی دانش‌آموزان داشته باشد توضیح داد: نظارت اولیا دانش‌آموزان بر کار مدیران و آنها را پاسخگو کردن باعث تقویت هرچه بیشتر بنیه مدارس و مدیران آنها و بالطبع ارتقای سطح تعلیم و تربیت عمومی در بین مدارس می‌شود.

سرپرست آموزش و پرورش خوزستان ارتقاء کیفیت‌ آموزشی در مناطق محروم را سومین عامل افزایش سطح تعلیم و تربیت عمومی دانست و گفت: از آنجایی که در استان خوزستان بیشترین افت‌ تحصیلی دانش‌آموزان مربوط به مناطق محروم است لذا تمرکز اصلی و تخصصی ما باید تنها برای افزایش کیفیت آموزشی در این مناطق منحصر شود.

وی ادامه داد: البته تقویت نقش شوراهای مشورتی مدارس و افزایش کیفیت تصمیم‌گیری آنها نیز می‌تواند در افزایش سطح تعلیم و تربیت عمومی دانش‌آموزان استان مثمر‌ثمر باشد که این مسئله هم در رویکرد جدید آموزش و پرورش استان در دستور کار قرار گرفته است.

رفیعی عنوان کرد: یکی دیگر از رویکردهای مدنظر برای رشد سطح تعلیم و تربیت عمومی در استان ارتقاء میزان بهر‌ه‌وری در شاخصه‌های آموزشی است البته تقویت تفکر اقتصادی به جای تفکر مالی نیز باید در دستورکار ما قرار بگیرد زیرا با توجه به وضعیت تحریمی که کشور را به محدودیتهایی دچار کرده است ما نیاز داریم که در آموزش و پرورش تفکر اقتصادی داشته باشیم.

سرپرست آموزش و ‌پرورش خوزستان تقویت فعالیت‌های فوق برنامه را نیز یکی دیگر از مولفه‌های اصلی موفقیت در تعلیم و تربیت عمومی دانست و خاطرنشان کرد: از آنجایی که پیش‌زمینه شناخت هرگونه استعداد غیر‌درسی در بین دانش‌آموزان از طریق برگزاری فعالیت‌های فوق برنامه‌ای میسر است لذا ما سعی داریم که در رویکرد جدید آموزش و پرورش استان نگاه ویژه‌‌تری به این فعالیتهای فوق برنامه‌ای داشته باشیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به لزوم تقویت نگاه نرم‌افزاری در آموزش و ‌پرورش استان به عنوان راهکاری لازم برای رسیدن به تعلیم و تربیت علمی گفت: متاسفانه وجود یک نوع سخت‌افزار محوری نهادینه شده در آموزش و ‌پرورش استان ما را از فکر کردن برای یافتن روشهای خوب تعلیم و تربیت دور کرده است بطور مثال امروز که هشتمین روز تصدی سرپرستی اینجانب در آموزش و پرورش استان است ۷۰ درصد وقت کاری من با مراجعاتی در زمینه اشتغال و فشارهای روانی ناشی از آن که هیچ ربطی به رسالت اصلی مجموعه آموزش و پرورش ندارد گرفته شده است.

رفیعی یادآور شد: البته تعامل با دیگر دستگاههای اجرایی و تقویت مباحث نظارتی و نیز توجه به مسئله محوری به جای مشکل محوری هم از جمله دیگر رویکردهای جدیدی است که توسط آموزش و پرورش استان برای ارتقای هرچه بیشتر مبحث تعلیم و تربیت علمی دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

سرپرست آموزش و‌ پرورش خوزستان در ادامه به بحث کمبود نیروی انسانی در اداره متبوعش اشاره کرد و توضیح داد: اگرچه براساس آخرین برآوردهای به عمل آمده مجموع کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش استان در حدود ۱۶ هزار و ۷۰۰ نفر است ولی از آنجایی که هفت‌هزار و ۴۰۰ نفر این کمبودات از طریق نیروهای حق‌التدریسی موجود در بدنه آموزش و ‌پرورش استان تامین خواهد شد خالص کمبود ما در این زمینه ۹ هزار و ۳۰۰ نفر می‌باشد.

وی خبر داد: امسال با توجه به امتیازی که در بحث مناطق جنگی به استان خوزستان داده است میزان انتقال فرهنگیان به خارج از استان در حدود ۴۲/۸ درصد کاهش یافته است یعنی برخلاف سال گذشته که تعداد فرهنگیان مهاجرت کرده در حدود ۷۷۴ نفر بوده است امسال این تعداد به ۳۳۱ نفر رسیده است.

رفیعی در پایان با بیان اینکه که خوزستان در پنج سال آینده با کمبود شدید نیرو در بحث آموزش و پرورش مواجه خواهد شد اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود که برای رفع این کمبود با همکاری دولت و نمایندگان مجلس ما سالانه دو هزار نیروی جدید را به بدنه آموزش و پرورش استان چه بصورت رسمی یا حق‌التدرسی وارد کنیم.