در کارگروه سلامت و امنیت غذایی خوزستان:

استاندار خوزستان: کوتاهی در لایروبی و آهک‌پاشی جویهای فاضلاب روباز مساوی با عزل شهردار است

استاندار خوزستان ضمن تاکید بر لایروبی و آهک پاشی جویهای فاضلاب رو باز در استان گفت: هر شهرداری که در این زمینه کوچکترین کم کاری داشته باشد سریعا عزل خواهند شد.

احمدرضارستمی: در دومین کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان که روز چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸ در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد غلامرضا شریعتی ضمن اعلام این مطلب گفت: شهرداران و فرمانداران باید مباحث مربوط به بهداشت آب آشامیدنی و‌ همچنین لایروبی و آهک‌پاشی جویهای فاضلاب روباز شهرهای خود را به صورت مداوم و مرتب در تقویم سالانه خود داشته باشند و در هر جلسه از شورای سلامت استان تنها گزارشی مختصر از اقدامات خود را ارائه دهند و نباید عادت کنند که این وظایف همیشگی خود را با فشار از بالا انجام دهند.

وی با بیان اینکه شهرستان کارون سابقه بیماری التور را در سالهای گذشته دارد اظهار کرد: شهرداری و شورای شهر کارون به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند خدمت به مردم است و کشمکشهای درونی آنها دارد شهر را به ناکجا می‌برد.

شریعتی ادامه داد: البته شورای شهر با مزاحمتهای فراوانی که در کار شهرداری ایجاد می‌کند مانع انجام وظایف شهرداری در زمینه آهک‌پاشی و لایروبی جویهای روباز نیز شده است.

استاندار خوزستان بیماری پر فشاری خون را دارای تبعات اجتماعی بالا دانست و توضیح داد: عدم توجه به بحث فشار خون بالا باعث می‌شود که خطر سکته‌های مغزی و قلبی افزایش یافته و معلولیت‌های جسمی و حرکتی را در خانواده‌ها به وجود بیاورد که این معلولیتها نه تنها مشکلاتی را در زمینه نگهداری این افراد برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند بلکه اگر فرد مذکور تنها نان‌آور خانواده باشد و معلولیت وظیفه نان‌آوری وی را مختل کند چه بسا این خانواده به فقر مطلق گرفتار خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت به خوبی در بحث فشار خون و بیماری دیابت ورود کرده است اظهار کرد: همه مسئولین استانی و کشوری وظیفه دارند که در زمینه طرحهای ارتقا سلامتی که وزارت بهداشت در سطح جامعه پیاده می‌کند نهایت همکاری و مساعدت را داشته باشند.

استاندار خوزستان ضمن تاکید بر آگاهی‌بخشی هرچه بیشتر به جامعه در زمینه عوارض ناشی از فشار خون بالا گفت: ﺍﯾﻨﮑﻪ ۴۹ ﺩﺭﺻﺪ ﻣﺮﺩﻡ مبتلا به ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻥ ﺑﺎﻻ از این بیماری ﺧﻮﺩ آگاهی چندانی ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ در حقیقت امری بسیار نگران کننده بوده ﻭ از عدم اطلاعرسانی صحیح به جامعه در مورد نشانه‌های این بیماری حکایت دارد.

وی در ادامه وضعیت آب اهواز را در سالجاری بسیار نامطلوب دانست و بیان کرد: افت ﻓﺸﺎﺭ ﺁﺏ و اینکه مناطقی از شهر اهواز برای ساعتها دچار قطعی آب می‌شوند و یا اینکه در طول شبانه‌روز فقط چند ساعت دارای آب هستند همگی حکایت از وضعیت نامطلوب آب اهواز در سالجاری دارد که این وضعیت نسبت به سال گذشته نیز بدتر شده است البته ناگفته نماند که دمای هوای امسال نسبت به سال گذشته هم خیلی بالاتر رفته است ولی این مسائل به هیچ عنوان دلیل محکمی برای ضعفهای موجود نمی‌باشد.

ﺷﺮﯾﻌﺘﯽ اضافه کرد: البته ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺁﺏ کل استان خوزستان ﺑﻪ ﺟﺰ شهر ﺍﻫﻮﺍﺯ نسبت به سالهای گذشته خیلی ﺑﻬﺘﺮ ﺷﺪﻩ است ﺍﻣﺎ همچنان ﻣﻄﻠﻮﺏ ﻧﯿﺴﺖ و برای رسیدن به یک شرایط خوب و پایدار باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.

اﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ضمن اشاره به انشعابات غیر‌مجاز آب در اهواز گفت: ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺍﻧﺸﻌﺎﺑﺎﺕ ﻏﯿﺮﻣﺠﺎﺯ ﺩﺭ ﺍﻫﻮﺍﺯ ﺯﯾﺎﺩ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﺮﻭﺯ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺩﺭ ﻭﺿﻌﯿﺖ آب این شهرستان ﺷﺪﻩ است مطلب ﺩﺭستی می‌باشد ﺯﯾﺮﺍ فراوانی انشعابات غیر‌مجاز باعث کاهش قدرت مدیریت و برنامه‌ریزی می‌شود.

وی ادامه داد: ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺩﺭ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﺗﺎﻣﯿﻦ استان ﻣﺼﻮﺏ ﮐﺮﺩﯾﻢ ﮐﻪ همه ﺍﻧﺸﻌﺎﺑﺎﺕ غیر‌مجاز را ﺑﺎ ﻫﺰﯾﻨﻪ مختصری انشعاب قانونی بدهیم ﺗﺎ علاوه بر برخوردار شدن تمامی مردم از آب سالم و ﺑﻬﺪﺍﺷﺘﯽ ﻣﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﺘﻮﺍﻧﯿﻢ وضعیت ﻣﺼﺮﻑ آب ﺭﺍ به درستی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻭ ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﮐﻨﯿﻢ.

شریعتی تصریح کرد: وظیفه اصلی شرکت آب و فاضلاب اهواز تامین آب سالم و بهداشتی است و فراوانی انشعابات غیر مجاز به هیچ عنوان نباید بهانه‌ای شود تا این شرکت از وظیفه اصلی خود کوتاهی کند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه وضعیت تامین آب در شرق اهواز به مراتب نسبت به غرب آن وضعیت نامناسب‌تری دارد اظهار کرد: اگر چه سال گذشته به خاطر اقداماتی انجام پذیرفت ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺁﺏ این منطقه ﮐﻤﯽ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﯾﺎفته بود ولی متاسفانه ﺑﻪ علت عدم انجام برخی اقدامات لازم در این زمینه، باردیگر نابسامانی‌هایی در وضعیت آب این منطقه از اهواز به وجود آمد؛ سال گذشته علیرغم اینکه ﺩﻭ ﻣﺨﺰﻥ ۲۵ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﺘﺮﻣﮑﻌﺒﯽ ﺩﺭ مناطق ﻣﻨﺒﻊ ﺁﺏ ﻭ ﮐﻮﯼ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺍﻫﻮﺍﺯ پس از ۲۰ سال مجددا وارد مدار کردیم ولی متاسفانه به علت عدم استفاده از فیلتراسیون مناسب در این مخازن، ما شاهد بروز مشکلاتی دوباره در آب این مناطق شدیم.

استاندار خوزستان اضافه کرد: البته ﺍﺯ ۲۰ ﺭﻭﺯ ﭘﯿﺶ باردیگر ﻓﻌﺎﻟﯿﺖهایی ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺁﻏﺎﺯ ﻭ قرار است که تا ۱۵ تیرماه با تعویض فیلتراسیون قدیمی و جایگزینی آن با یک ﻓﯿﻠﺘﺮﺍﺳﯿﻮﻥ جدیدی که ﻗﺪﺭﺕ ﺁﻥ ﺍﺯ پنج ﻫﺰﺍﺭ ﺑﻪ ۲۰ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﺘﺮﻣﮑﻌﺐ رسیده است وارد مدار شود ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ می‌توان گفت که ۹۰ ﺩﺭﺻﺪ ﻣﺸﮑﻼﺕ آب ﺷﺮﻕ ﺍﻫﻮﺍﺯ حل خواهد شد.

ﻭﯼ در پایان ضمن اشاره به تصفیه‌خانه شرق اهواز گفت: اگر چه این تصفیه‌خانه وارد مدار شده است ولی همچنان به دلیل اینکه کلکتورها و ایستگاههای پمپاژ آن از قبل زده نشده بود، قادر به تصفیه تمامی فاضلاب شرق اهواز نیست؛ البته شرکت آب و فاضلاب اهواز قول داده است که ظرف سه ماه آینده نسبت به حل این مشکلات نیز اقدامات اساسی انجام دهد.