فرشته صورت زخمی ها/برای پروفسور عبدالجلیل کلانتر هرمزی؛ فرزند رامهرمز

از معدود پزشکانی بود که در دوران تحصیل در دانشگاه انگلستان که فوق تخصص می خواند، از او دعوت کردند دریکی از بیمارستان‌های چلسی دست به چاقوی جراحی ببرد و عمل کند. تبحر پزشک ایرانی، آن‌قدر انگلیسی‌ها را متعجب کرد که از دکتر کلانتر هرمزی دعوت کردند با بهترین شرایط و تسهیلات در انگلستان سیتی زن بماند و شهروند این کشور شود، اما بر اساس گفته خود به خاطر مادر و کشورش به ایران برگشت.

در زمانه ای که موضوع جمع های خانوادگی و عمومی بر محور اقتصاد، تجارت و درآمد بیشتر می چرخد،
در دنیای امروز که برخی انسان ها حساب های مالی خود را بدون کم و کاست محاسبه می کنند، در دیاری که بعضی آدمیان برای پیشبرد اهداف خود از هر وسیله ای استفاده می کنند و به زعم آنها هدف وسیله را توجیه می کند، اقدامات خیرین نیک اندیش در تمامی زمینه ها ما را به آینده و به تداوم کارهای خیر در جامعه امیدوار می کند. در این میان، پزشکی با نیات خیرخواهانه، جمعی از همکاران انسان دوست را گرد هم آورده و برایند نهایی آن، تاسیس موسسه مرهم (marhamportal.ir) با هدف التیام دردمندان و بیماران ناتوان از پرداخت هزینه های بیماری بوده است. با جراحی های مداوم و التیام زخم های ژنتیک و محیطی سر و صورت، به نام پزشک فرشته صورت زخمی ها معروف شد.

اگر کسی دکتر کلانتر را نشناسد در برخورد اول بدلیل پاکی ذات و سلامت نفس که از نشانه های دوری کبر و غرور ایشان می باشد و در حد متعالی دارای این خصوصیت است، ممکن است باور نکند با بهترین متخصص این مرز و بوم و همان پروفسور عبدالجلیل کلانتر هرمزی معروف روبرو شده است.

خاطرم است در جایی از محضرشان پرسیده بودم؛ جناب دکتر  تا کی ادامه می دهید؟ و پاسخ زیبایشان این بود؛ تا زمانی که توان دارم و این بیماری مانند فلج اطفال ریشه کن شود و به روز بتوانیم درمان کنیم.
در سفر دزفول که در زمستان ۹۷ برنامه ریزی شد، بدلیل بدی هوا تقریبا مطمئن بودیم که پرواز فرودگاه دزفول لغو می شود. پرواز دزفول لغو شد اما با زحمت فراوان و در آن هوای طوفانی و از طریق پرواز اهواز خود، خانواده و همکاران تیم پزشکی مرهم را به بیماران منتظر در دزفول رساندند.

– تا توانی به جهان خدمت محتاجان کن
به دمی یا درمی یا قلمی یا قدمی

چه بیمارانی که بدلیل نقصان شکاف لب و کام یا بیماری های سر و گردن به واسطه درمان رایگان دکتر کلانتر و تیم پزشکی شان از پستوی خانه خارج و درمان شدند و به زندگی برگشتند.
برخی از آنان دانش آموز بودند و منجر به تاسیس اولین دبیرخانه کشوری بیماریابی و درمان رایگان شکاف لب و کام دانش آموزان سراسر استان خوزستان در رامهرمز شد.

-بنده خوب خدا !

شما معنای شعر معروف ‘عبادت به جز خدمت خلق نیست’ را تجلی بخشیدید.
چه جوهره ای در لقمه حلال مادر مهربان و پدر بزرگوارتان بوده است که اینچنین شیدای خدمت به انسان های محروم شده اید؟ در این ۲۰ سال خسته نشده اید؟ اینهمه سفر با هزینه های شخصی برای خدمت به دیگران؟
۵۰۰ نفر از بهترین پزشکان متخصص، جوان و باتجربه و حتی غیر پزشک را با چه دم مسیحایی گرد هم آورده اید؟
رکورد های ویزیت و عمل جراحی در اندازه های استانی، کشوری و جهانی یکی پس از دیگری توسط دکتر کلانتر و تیم پزشکی مرهم ثبت شدند که باعث افتخار شهر، استان و کشورمان شده است.
و ما عموماً از اندوخته های ارزشمندی که در اختیار داریم، غافل هستیم.

-پیشنهاد:

اینک در کوتاه مدت حداقل کاری که می توان انجام داد نام گذاری یکی از خیابانهای بزرگ یا میادین اصلی و یا ساختمان درمانی و بیمارستانی شهر و یا حتی مرکز استان به نام ایشان است.
در مراحل بعد تلاش جهت الگوسازی اقدام نیک ایشان و همکارانشان برای معرفی چهره ماندگار کشوری در رشته پزشکی است که به عهده فرمانداری، شبکه بهداشت و سایر شهروندان با حمایت استانداری خوزستان می باشد.
هر چند بیش از آنچه شخص دکتر کلانتر موافق این پیشنهادها باشد – که هرگز نبوده است – جامعه امروز ما نیاز به معرفی و پاسداشت الگوهایی اینچنین ارزشمند و در دسترس دارد.

امید حسین زاده – رامهرمز
خرداد ۹۸

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *