رئیس مرکز بهداشت خوزستان:

خوزستانی‌ها دو برابر حد استاندارد نمک مصرف می‌کنند/ نیمی از مبتلایان به فشار خون در استان از بیماری خود بی‌اطلاع هستند

رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: میزان مصرف نمک خوراکی در استان خوزستان دو برابر حد استاندارد آن است بطوریکه برطبق مطالعات تحقیقی (استپس) مشخص شده است که هر فرد خوزستانی به طور متوسط روزانه بالای ۱۰ گرم نمک خوراکی مصرف می‌کند که این میزان باید هرچه سریعتر با فرهنگ سازی مناسب به حد نرمال آن یعنی زیر پنج گرم در روز کاهش پیدا کند.

احمدرضارستمی: در دومین کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان که امروز چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸ در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد دکتر ﻣﻬﺪﯼ ﺣﺴﯿﻨﯽ ﺯﺍﺩﻩ گفت: اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا یکی از موضوعات بسیار مهمی است که اجرای موفق آن در استان به یک مشارکت همگانی در نیاز دارد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تعداد مرگ‌های ناشی از بیماریهای غیر‌واگیر را در دنیا سالانه ۳۸ میلیون نفر عنوان کرد و افزود: ۲۸ میلیون نفر از این تعداد مربوط به کشورهای فقیر بوده که ۱۶ میلیون نفر آن نیز به صورت مرگ زودرس یعنی مرگ در سنین زیر ۷۰ سال است.

وی با بیان اینکه ۸۲ درصد مرگهای زودرس ناشی از بیماریهای غیر واگیر در کشورهای فقیر به وقوع می‌پیوندد اظهار کرد: تخمین زده می‌شود از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۵ هزینه درمان بیماریهای غیر واگیر در کشورهای فقیر به مبلغی در حدود هفت ﺗﺮﯾﻠﯿﻮﻥ دلار برسد که اگر این مبلغ در زیرساختهای رفاهی این کشورها هزینه شود چه بسا می‌توانست تحولات بسیاری را در زندگی مردم این کشورها ایجاد کند.

حسینی زاده ادامه داد: همچنین عامل مرگ سالانه ۱۷/۵ میلیون نفر در جهان بیماریهای قلبی است کما اینکه ۸/۲ میلیون نفر نیز در اثر سرطان، چهار میلیون نفر به علت بیماریهای مزمن تنفسی و نیز ۱/۵ میلیون نفر هم به علت بیماری دیابت جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: بیماریهای غیر واگیر عمدتا شامل بیماریهایی چون سرطان، دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی، بیماریهای مزمن تنفسی، اختلالات روانی و غیره می‌باشند که عوامل خطر زای آن یا رفتاری بوده مثل مصرف الکل و دخانیات، رژیم غذایی ناسالم و نداشتن فعالیت کافی بدنی و یا به علت یکسری عوامل خطر زای متابولیکی مثل دیابت، اضافه وزن، چربی‌ و فشار خون بالا است؛ این بیماریها با مداخلاتی که صورت می‌گیرد کاملا قابل پیشگیری هستند.

وی ضمن اشاره به سند ملی کنترل و پیشگیری بیماریهای غیرواگیر گفت: برﻃﺒﻖ این سند باید در فاصله سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴ ﺧﻄﺮ ﻣﺮﮒ و میرهای ﺯﻭﺩﺭﺱ( مرگ زیر ۷۰ سال) ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ‌ﻫﺎﯼ ﻗﻠﺒﯽ ﻋﺮﻭﻗﯽ، ﺳﺮﻃﺎﻥ، ﺩﯾﺎﺑﺖ ﻭ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼﻫﺎﯼ ﻣﺰﻣﻦ ﺭﯾﻮﯼ تا ۲۵ ﺩﺭﺻﺪ در کشور ﮐﺎﻫﺶ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻣﺼﺮﻑ ﺍﻟﮑﻞ نیز ﺗﺎ ۱۰ ﺩﺭﺻﺪ، متوسط ﻣﺼﺮﻑ ﻧﻤﮏ ﺗﺎ ۳۰ ﺩﺭﺻﺪ، ﻣﺼﺮﻑ ﺩﺧﺎﻧﯿﺎﺕ ﺩﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎﻻﯼ ۱۵ ﺳﺎﻝ ﺗﺎ ۳۰ ﺩﺭﺻﺪ ﻭ همچنین ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻥ ﺑﺎﻻ هم ﺗﺎ ۲۵ ﺩﺭﺻﺪ ﮐﺎﻫﺶ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﺪ.

حسینی‌زاده مصرف بالای نمک خوراکی را عامل اصلی فشارخون، سکته مغزی و قلبی دانست و‌ عنوان کرد: متاسفانه میزان مصرف نمک خوراکی در استان خوزستان دو برابر حد استاندارد آن است بطوریکه برطبق مطالعات تحقیقی (استپس) مشخص شده است که هر فرد خوزستانی به طور متوسط روزانه بالای ۱۰ گرم نمک خوراکی مصرف می‌کند که این میزان باید هرچه سریعتر با فرهنگ سازی مناسب به حد نرمال آن یعنی زیر پنج گرم در روز کاهش پیدا کند.

این مقام مسئول در مورد آخرین وضعیت شیوع بیماری فشار خون بالا در استان خوزستان گفت: برطبق مطالعات صورت گرفته در کشور ۲۷ درصد خوزستانیهای بالای ۱۸ سال دارای فشار خون بالا هستند که نزدیک به ۵۰ درصد این تعداد، از بیماری خود کاملا بی‌اطلاع هستند.

وی اضافه کرد: البته از آن ۵۰ درصدی هم که از بیماری خود اطلاع دارند تنها ۳۳ درصد تحت مراقبت پزشکی قرار دارند و از این ۳۳ درصد هم متاسفانه فقط ۳۰ درصد درمان مناسب را دریافت می‌کنند که رقم فوق‌العاده ناچیزی است.

حسینی‌زاده عنوان کرد: سالانه در کشور نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در اثر بیماری‌های منتسب به فشار خون جان خود را از دست می‌دهند که این رقم بسیار بالایی است و‌ در استان خوزستان نیز به همین منوال میزان مرگ و میرهای ناشی از فشار خون و بیماریهای قلبی و عروقی بسیار بالا است.

وی ضمن تاکید بر شناسایی هرچه بیشتر مبتلایان به بیماری پر فشاری خون در سطح جامعه گفت: ما اگر بتوانیم بیمارانی را که هنوز شناسایی نشده‌اند را هرچه زودتر مورد شناسایی و پیگیری قرار دهیم و سپس این افراد شناسایی شده را با فراخوان دادن، تحت مراقبت و پیگیری‌های مناسب پزشکی در چهارچوب طرح تحول سلامت قرار دهیم بی‌شک خواهیم توانست به طور چشمگیری از میزان معلولیت‌ها، مرگ و میرهای ناشی از سکته‌های مغزی و قلبی و همچنین بیماریهای کلیوی که در اثر عدم آگاهی فرد از ابتلا به بیماری و یا پیگیری نکردن وی به وجود می‌آید به طور چشمگیری جلوگیری کنیم.

حسینی‌زاده در پایان با بیان اینکه طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا تا ۱۵ تیرماه همچنان ادامه دارد اظهار کرد: این طرح به منظور ثبت فشار خون افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران مزمن کلیوی است و افراد می‌تواند با مراجعه به مراکز بهداشتی یا ایستگاههای سیار موجود در مناطق پر ازدحام و یا به صورت خود اظهاری و از طریق ورود به سامانه سلامت اقدام به ثبت فشار خون خود در این سامانه بکنند.