۲.۴ میلیون تن کالاهای اساسی از بندر امام خمینی (ره) در حال تخلیه است

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور گفت: ۲.۴ میلیون تن کالاهای اساسی از بندر امام خمینی (ره) در حال تخلیه و انتقال به استان‌های مختلف کشور است

خورنا | هدایت اله ترحم : به گزارش خورنا به نقل از ایرنا خدارحم امیری زاده گفت: عمده ترین کالاهای اساسی وارداتی از بندر امام خمینی (ره) شامل ۱.۲ میلیون شکر خام (زرد)، ۶۰۰ هزار تن برنج و ۶۰۰ هزار روغن خام خوراکی است که بخش عمده‌ای از وارد کشور شده و بخش دیگری نیز در حال تخلیه است.
وی با اشاره به اینکه شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران مسئولیت نظارت بر واردات کالاهای اساسی از طریق بندر امام خمینی (ره) را برعهده دارد افزود: استان خوزستان هم اکنون به مرکز واردات کالاهای اساسی و ذخیره سازی آن تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور افزود: بخش مهمی از شکر خام وارداتی از کشورهای هندوستان، کوبا و برزیل به واحدهای تصفیه شکر واحدهای نیشکری خوزستان انتقال یافته تا به شکر سفید تبدیل شوند.

امیری زاده افزود: روند تخلیه کالاهای اساسی از کشتی‌های اقیانوس پیما در بندر امام خمینی (ره) و انتقال آنان به استان‌های مرکزی کشور بدون وقفه ادامه دارد.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و امور دارایی پنجشنبه هفته گذشته از روند تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) بازدید کرد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور گفت: عملیات انتقال ۱۰۰ هزار تن گندم تولیدی خوزستان به استان سیستان و بلوچستان از طریق دریا (بندر امام خمینی) شروع شده است.
امیری زاده با اشاره به اینکه تاکنون ۲۰ هزار تن گندم خوزستان به سیستان و بلوچستان ارسال شده و ۲۰ هزار دیگر نیز در حال بارگیری برای حمل به این استان جنوب شرق کشور است افزود: این دومین بار است که گندم تولیدی استان از طریق دریا به سیستان و بلوچستان حمل می‌شود.
حدود ۱.۳ میلیون تن گندم در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ در خوزستان به قیمت تضمینی از کشاورزان خوزستانی خریداری شده است که بخش اعظم آن از طریق دریا، ریلی و جاده در حال حمل به ۲۳ استان کشور است.
مصرف سالانه گندم در خوزستان حدود ۶۰۰ هزار تن است.
قبل از بروز سیلاب مهیب فروردین ماه امسال، پیش بینی می‌شد حدود ۲ میلیون تن گندم در خوزستان تولید شود ولی سیلاب حدود ۷۵۰ هزار تن گندم آماده برداشت را از بین برد