گزارش تصویری بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی در اهواز با حضور رهبر مندائیان ایران

به مناسبت روز جهانی صنایع دستی سومین نشست کارگروه تاریخ انجمن تاریانا خوزستان با حضور رهبر مندائیان ایران و تنی چند از صنعتگران صنایع دستی استان در محل خانه سمن‌های استان خوزستان در اهواز برگزار شد.

احمدرضارستمی: به گزارش خبرگزاری خورنا در ابتدای این نشست که با موضوع « صنایع دستی، میراث مشترک خوزستان » برگزار شده بود مریم ایزدی کارشناس هنر و صنایع دستی استان در مورد تاریخچه صنایع دستی ایران و خوزستان از دوره باستان تا عهد قاجاریه و معاصر توضیحاتی را ارائه کرد و سپس در ادامه نیز گنزورا نجاح چحیلی رهبر مندائیان ایران هم علاوه بر تاریخچه ورود صابئین مندایی به ایران و معرفی لباس رسمی آنها به انواع صنایع دستی صابئین مندایی مثل پارچه‌بافی، میناکاری و قلم کاری بر روی فلزات گرانبها نیز اشاره کرد و در پایان هم به صراحت یادآور شد که صابئین مندایی احساس افتخار و مباهات می‌کنند از اینکه بتوانند با صنایع دستی خود موجبات سربلندی نام ایران را در جوامع بین‌المللی فراهم کنند.

در ادامه این نشست نیز نگین نجفی حاجی‌پور یکی از صنعتگران موفق اهوازی و دارنده دو‌ نشان ملی مرغوبیت از سازمان صنایع دستی ایران هم در مورد انواع دست بافته‌های عشایر بختیاری در استان خوزستان مثل گلیم، جاجیم، موج، قالی، سیاه چادر و غیره توضیحاتی را ارائه کرد.

سپس در بخش دیگر این نشست اشکان زارعی رئیس کارگروه تاریخ انجمن تاریانا خوزستان در مورد ارتباط بین صنایع دستی و هویت ملی به ایراد سخنرانی پرداخت.

پایان بخش این نشست نیز سپیده زمانی راد نویسنده کتاب «کهن پیشه‌های سرزمین خوز» در مورد فصل‌های مختلف این کتاب توضیحاتی را ارائه کرد.

تصاویر: