واکنش تند احمدی‌نژاد به طرح اصلاح انتخابات

خورنا: رئیس جمهور با بیان اینکه همه تلاش خود را برای جلوگیری از به تصویب رسیدن قانونی برخلاف قانون اساسی را انجام می‌دهیم خطاب به نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان مردم اجازه ندهند اقدامات خلاف قانون اساسی در پرونده کاری آنان ثبت شود.

محمود احمدی نژاد در اولین همایش ملی قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز یکشنبه درمرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی و با میزبانی معاونت حقوقی رئیس جمهور برگزار شد در واکنش به طرح اصلاح قانون انتخابات که کلیات آن امروز در مجلس تصویب شد، گفت: صرفنظر از اینکه این طرح به چه سرنوشتی دچار می‌شود نفسش خلاف قانون اساسی است و نمایندگانی که سوگند خوردند خلاف قانون عمل نکنند نباید پول، هزینه و وقت مردم را برای تصویب قانونی مغایر قانون اساسی صرف کنند.

وی انتخابات آزاد را حق مردم دانست و گفت: انتخابات آزاد هم اصالت دارد و هم ضرورت و اینکه حدود انتخاب رئیس جمهور بر اساس اعتقادات یک گروهی محدود شود درست نیست و این مغایر با روح قانون اساسی است.

رئیس جمهور افزود: اینکه رئیس جمهور کاغذ دستش بگیرد و برای تایید مذهبی بودن و یا سیاسی بودنش امضا جمع کند خلاف قانون است و با این طرح مجلس قانون اساسی تغییر می‌کند اما تغییر قانون اساسی راه خود را دارد و ما نباید کاری بکنیم که حضور مردم کم رنگ شود.

وی با بیان اینکه اصل ۱۱۶ قانون اساسی نحوه برگزاری انتخابات را بر عهده قانون گذاشته است و نه ویژگی‌های رئیس جمهور را گفت: قانون اساسی ویژگی‌های رئیس جمهور را احصا کرده و در دو اصل نیز تاکید کرده که نظارت بر عهده شورای نگهبان است و تا به حال نیز همین طور بوده است.

احمدی نژاد گفت: بعضی‌ها فکر می‌کند اگر مردم را محدود کنند خودشان سر جای‌شان می‌مانند اما این طور نیست.

وی با تاکید بر اینکه ما همه تلاش خود را برای جلوگیری از نقض قانون به کار خواهیم برد، گفت: نمایندگان مردم هم نباید اجازه دهند این اقدام خلاف قانون اساسی در پرونده کاری آنان ثبت شود. اگر کسانی می خواهند وارد انتخابات شوند بروند به دنبال تامین نظر مردم تا مردم به آنان رای دهند.

رئیس جمهور ضمن انتقاد از این که طرح مجلس اختیارات وزارت کشور را محدود کرده است، گفت: مجلس چطور می‌خواهد اجرای انتخابات را که حق وزارت کشور است بگیرد و به دست دادستان کل بدهد. در طول ۳۳ سال گذشته وزارت کشور انتخابات را بر عهده داشته و اگر اشتباهی داشته است برای همه بوده و اگر کارش درست بوده نیز برای همه بوده است و همه از این سیستم انتخاب شده‌اند.

وی افزود: این طرح تمام کارها و انتخابات گذشته را زیر سوال می‌برد و در این مقطع کار درستی نیست و به قول یک شخصی شوخی کرد و گفت که یک دفعه نام فرد را هم می‌نوشتند و خیال همه را راحت می‌کردند.

احمدی نژاد ادامه داد: بعضی‌ها خیال می‌کند هنوز در زمان قاجار هستیم و در زمان استبداد که یک مجلس پیدا کردیم و این مجلس پناه مردم است، خیر این طور نیست، دستاوردهای ملت و انقلاب فقط در مجلس خلاصه نمی‌شود.

به گزارش مهر،وی خاطرنشان کرد: تلاش برای دخالت در حوزه اجرا قابل قبول نیست چرا که رئیس جمهور با انتخاب مستقیم مردم انتخاب می‌شود و رای حداقل ۵۰ درصد به علاوه یک کل مردم ایران را دارد. اما نمایندگان که با حداقل رای مردم به مجلس می‌روند نمی‌توانند وظایف رئیس جمهور را محدود سازند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *