رسالت خبرنگاری

خورنا – فرزاد شعبانی

نوشتاری به قلم استاد رضا خدری
(از پیشکسوتان مطبوعات و رسانه‌ کشور)

رسالت خبرنگاران امتداد راه رسالت انبیا و اولیای الهی و در جهت حفظ ارزش های معنوی جامعه است

قبل از این که به رسالت و وظیفه خبرنگار در رسانه های مختلف مانند روزنامه ها، مجلات، خبرگزاری ها و صداوسیما بپردازم به این موضوع اشاره می کنم که من از مهرماه ۱۳۴۷ بیش از نیم قرن پیش، در دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی تهران دانشجو شدم و از همان موقع نیز همزمان با تحصیل، در روزنامه کیهان خبرنگار و مشغول خدمت شدم (۱۰ سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی) در دانشکده اساتید بزرگواری مانند پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات اجتماعی، دکتر حمید نطقی، دکتر عبدالرحمن فرامرزی، دکتر ناصر رحیمی، دکتر پاردلان، و… به ما دانشجویان درس روزنامه نگاری می دادند

هدایت درست جامعه از سوی خبرنگاران مردم را به راه راست و انتشار هر گونه مطالب نادرست جامعه را به سمت انحراف هدایت خواهد کرد. همان طوری که مدیران کارآمد و ناکارآمد در سطح مدیران داریم، متاسفانه در بین خبرنگاران هم چنین وضعیتی وجود دارد که یک خبرنگار با دریافت یک کارت هدیه پنجاه هزار تومانی و یا بیشتر در اختیار مدیران و مسئولان ناکارآمد شهرش است و طبق خواسته آنان مبادرت به انعکاس خبر می کند.
در صورتی که خبرنگار، به معنی درست کلمه، عنصری است که زبانش می‌تواند شمشیری باشد که قداره‌بندان روزگاران و قدرتمندان دوران‌ها را عاصی بگرداند و کجی‌ها و کاستی‌هایشان را بر ملا سازد و ای بسا که بسیاری از آنان را به صراط مستقیم هم رهنمون باشد و بالعکس و ایضاً قلمش می‌شود که تبری ستبر و قدر باشد که ناپاکی‌های گذشته‌ی ساکنین زمین را از حال و هوا، قول و فعل و گفتار و کردار آدم‌های حال و آینده، قطع کند و کجی‌ها و کاستی‌های هر عصر و هر نسلی را بعد از خودش، به راستی و صافی مبدل کرده و صیقلی نماید.

خبرنگار به عنوان بازوی اطلاع رسانی جامعه، نقش مهم و انکار نشدنی در عصر اطلاعات برعهده دارد. در دنیای کنونی با توجه به فناوری های ارتباطی پیشرفته و سهولت دسترسی به اخبار، همچنان بهترین راه کسب خبر موثق از راه خبرنگاران متعهد امکان پذیر است. آنانی که تمامی سختی کار را برای تهیه کردن و رساندن خبرها به مخاطبان می پذیرند و می کوشند تا دقت و صحت را سرلوحه فعالیت های خود قرار دهند. خبرنگار و روزنامه نگار فردی به شمار می رود که با اتکاء به ذوق و استعداد شخصی خویش، پس از گذراندن دوره آموزش تخصصی و با توجه به مسوولیت اجتماعی این حرفه به کسب، تهیه، جمع‌آوری و تنظیم اخبار و انتقال آنها به مخاطبان بپردازد. در این میان بسیاری از فعالان عرصه خبر و رسانه با خطرهای فراوانی در این حوزه روبرو شده اند اما همواره کوشیده اند تا در مسیر تحقق آرمان های سرزمین خویش تلاش کنند.