پارکبان، شیوه جدید اخاذی در آبادان

خورنا: دیربازی‌ست در هر کوچه و خیابان حتی در پس کوچه و باریکه‌هایی شهرمان وجود افرادی به اصطلاح پارکبان‌ به چشم می‌خورد و اما آنچه در این میان بیشتر شهروندان را آزار می‌دهد سکوت مدیران شهری بر این ناعدالتی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، این روزها در هر کوچه و خیابان حتی در پس کوچه و باریکه‌هایی که نمی‌توان بر آنها نامی نهاد وجود پارکبان‌ها به‌صورت محرز و آشکار چشم و دل هر رهگذر و شهروندی را می‌آزارد.

پارکبان‌هایی که فعالیت آنها بنا به گفته مسئولان شهری زیر هیچ نهاد و یا ارگان نظارتی وجود ندارد و البته همین مسئولان متفق‌القول هستند که نحوه فعالیت این پارکبان‌ها کاملاً غیرقانونی است.

این پارکبان‌ها با رشد قارچ‌گونه خود و بدون ترس و واهمه از هرگونه نظارت بر کارشان تا می‌توانند جیبشان را از خودروسواران از همه با خبر می‌چربند.

با وجود اینکه تاکنون پیگیری‌هایی بسیاری در خصوص حذف این ناهنجاری در شهرستان آبادان صورت گرفته اما این معضل همچنان بر قوت خود باقی بوده و به جرأت می‌توان گفت روز به روز نیز تقویت می‌شود.

پارکبانان که در این روزها با پارو کردن پول سر از پا نمی‌شناسند با شکار لحظه‌ها و پارک هر خودرویی در هر نقطه‌ای از شهر از آب گل آلود ماهی گرفته و بر کیسه زر خود سکه‌‌ای دیگر می‌افزایند.

به نگاهی گذرا به هر منطقه و محله‌ای در این شهر می‌توان به بی‌توجهی و عدم نظارت بر پارکبان‌ها در آبادان به خوبی پی برد و آن را به‌عنوان پدیده‌ای در کشور نام نهاد.

در این رابطه صحبت برخی شهروندان را انعکاس داده که می‌خوانیم…

*برای پارک خودروی خودم مجبور به پرداخت رشوه می‌شوم

احمد رحیمی ۴۲ ساله ساکن منطقه امیری آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس در آبادان اظهار کرد: تمام کوچه پس کوچه‌های منطقه امیری را پارک‌بان‌ها احاطه کرده‌اند.

وی افزود: برای پارک کردن خودروی شخصی‌ام روبه‌روی درب منزل نیز باید به پارکبان‌ها رشوه دهم، رشوه می‌گویم چون نمی‌توان فعالیت غیرقانونی این افراد را پذیرفت و هر آن به دلیل عدم پرداخت ۵۰۰ تومان احتمال دارد خودروی من مورد لطف خط خطی شدن این آقایان پارکبان قرار بگیرد.

این شهروند آبادانی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه تاکنون در این خصوص شکایت‌های متعددی به شهرداری کرده‌ایم اما تاکنون هیچ توجه و برخوردی با اینگونه افراد صورت نگرفته است!

وی اضافه کرد: منزل ما پارکینگ ندارد به همین دلیل برای پارک خودرو‌ درب منزلم هر روز با پارکبان‌ها دچار مشکل می‌شوم و نمی‌دانم این موضوع تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد!

رحیمی در پایان با ابراز گلایه‌مندی از شهرداری تصریح کرد: امیدوارم مسئولان شهری به‌ویژه شهردار هر چه سریع‌تر نسبت به رفع این معضل ناتمام در شهرستان اقدام کند تا شهروندان بیش از این در پارک خودروی خود در محله و محدوده سکونتشان دچار مشکل نشوند.

*پارکبان‌ها از مردم اخاذی می‌کنند

زهرا ریاحی ۳۵ ساله نیز در خصوص این معضل دیرینه در شهرستان چنین عنوان کرد: وجود پارکبان‌ها در هر گوشه و کنار این شهر به ویژه در معابر و مناطق پر تردد واقعاً همه مردم را کلافه کرده است.

وی افزود: چندی پیش برای خرید به بازار رفتم که به محض پارک خودروام در یکی از کوچه‌های نسبتاً دورتر از محل خرید با سر و کله پارکبانی مواجه شده که سریعاً اقدام به نوشتن یک قبض کرد.

این شهروند آبادانی ادامه داد: با کمی بحث مجبور به پرداخت ۵۰۰ تومان هزینه شده که همین امر سبب شد تا با نیروی انتظامی تماس گرفته و خواستار رسیدگی به این وضع شوم.

وی با گلایه‌مندی از وضعیت بی‌نظارتی بر پارکبان‌های سطح شهرستان بیان کرد: چرا برای پارک در هر منطقه‌ای از شهر باید به پارکبان‌ها پول پرداخت شود؟ این افراد زیر نظر چه نهاد یا سازمانی فعالیت می‌کنند؟ چرا هیچ کس نمی‌پرسد که اینها چگونه و چرا از مردم اخاذی می‌کنند؟!

ریاحی همچنین عنوان کرد: اگر مخالف خواست پارکبان‌ها پولی پرداخت نکنیم اجازه پارک خودرویمان را نمی‌دهند و مجبوریم به منطقه‌ای دیگر رفته و به پارکبانی دیگر هزینه پارک بپردازیم!

وی در پایان از مسئولان نظارتی نظیر شهرداری، نیروی انتظامی و فرمانداری خواست در این خصوص موضوع را با دقت بیشتری دنبال کنند.

*این بیماری در حال شیوع است!

دیگر شهروند آبادانی در این خصوص تصریح کرد: واقعاً تاسف انگیز است که حتی در خیابان‌های اصلی این شهر هیچکس وجود پارکبان‌ها و نحوه فعالیت غیرقانونی آنها را نمی‌بیند؟

وی با اشاره به اینکه شهرستان آبادان همواره میزبان مهمانان و مسافران از شهرهای دور و نزدیک است به‌ویژه این امر در روزهای تعطیل و ایام آخر هفته به خوبی نمایان و مشهود می‌شود، گفت: یارکبان‌های آبادان واقعاً خوش به حالشان است زیرا با وجود نبود پارکینگی با ظرفیت بالا و قابل قبول در سطح شهر خوب می‌توانند از این راه سود و درآمد کسب کنند.

این شهروند اضافه کرد: شاید مسئولان نظارتی و قضایی باید وارد کار شوند زیرا تاکنون که اقدام مؤثری از سایر ارگان‌ها و دستگاه‌های موجود در شهر در خصوص رفع این معضل انجام نگرفته است.

*مسئولان شهری قادر نیستند، مسئولان استانی ورود کنند

وی با اشاره به اینکه رشد پارکبان‌ها در آبادان چون بیماری مسری و واگیردار در حال شیوع است، گفت: پارکبان‌های سطح شهر تنها سودجویانی هستند که روز به روز به راحتی در حال پر کردن جیب خود از راه غیر شرعی و غیرقانونی هستند.

این شهروند در پایان اظهار کرد: اگر مسئولان شهری توانایی نظارت بر پارکبان‌ها را ندارند باید این موضوع به استان گزارش داده شود تا از مرجع و از راهی دیگر بتوان معضل آن را ریشه‌یابی و حذف کرد.

*نظارت شهرداری کمرنگ است

دیگر شهروند آبادانی نیز  عمده دلیل رشد روزافزون پارکبان‌ها را در سطح شهر چنین عنوان کرد: شاید در سایه نظارت‌های کمرنگ شهرداری بر عملکرد شرکت‌های پارکبان بوده که امروز شرکت‌های غیرقانونی و پارکبان‌های تقلبی در سطح شهر شکل گرفته‌اند.

اما سخن یکی از پارکبان‌ها قابل توجه است!

یکی از ماموران به اصطلاح پارکبان‌ در یکی از مراکز مهم و مرکزی شهر که مامور اخاذی از مردم در یکی از خیابان‌ها است می‌گوید: خودمان هم میدانیم که این پول گرفتن‌ها الکی است اما چکار کنیم باید به یک طریقی در این شهر نان خورد.

وی گفت: من یک کارگرم از ۵۰۰ تومان دریافتی تنها ۱۰۰ تومان عاید من می‌شود و مابقی را آقای … که الان در حال ساخت و ساز ساختمان در منطقه … می‌برد.

وی که نمی‌خواست نامش عنوان شود افزود: چون می‌دانند این کار غیر قانونی است به ما گفتن در مقابل برخی افرادی که اعتراض می‌کنند و با مسئولان ارتباط دارند سریع کوتاه بیاییم و از آنها هزینه نگیریم!

وی گفت: امیدوارم ما زیر نظر شهرداری قرار بگیریم و از بیمه هم بهره‌مند شویم حداقل خیالمان از ادامه کارمان راحت‌تر خواهد بود.

وی افزود: صاحب کار ما با همه ارتباط دارد و نمی‌گذارد کسی جلوی کارش را بگیرد که اگر اینطور نبود الان بیش از ۵ یا ۶ سال است که دارد فعالیت می‌کند چرا کسی توی شهر جلوی آن را نگرفته است!.

و اما صحبت‌های شهردار آبادان…

*تاکسیرانی و شهرداری نسبت به پارکبان‌ها اقدام قضایی کرده‌اند

محمودرضا شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس در آبادان در خصوص معضل پارکبان‌ها در منطقه چنین عنوان کرد: من با فعالیت پارکبان‌ها به شیوه کنونی کاملاً مخالف هستم.

وی افزود: به صراحت می‌گویم شهرداری مجوز هیچ پارکبانی را صادر نکرده است و البته سازمان تاکسیرانی در این راستا متولی است و اگر بخواهد به پارکبانی اجازه کار و فعالیت بدهد باید با ما هماهنگ کند.

شهردار آبادان ادامه داد: این معضل با وجود پیگیری‌های قضایی و استانی همچنان برقرار است و موجبات نارضایتی بسیاری از شهروندان را فراهم آورده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر سازمان تاکسیرانی در حال برنامه‌ریزی است که پارکبان‌ها را در نقاطی از شهر که ضرورت دارد به مزایده گذاشته و آنهایی که مستعد و آماده هستند در آن شرکت کرده و اقدام به فعالیت قانونی می‌کنند.

شیرازی گفت: هم واحد حقوقی شهرداری و هم واحد حقوقی سازمان تاکسیرانی هر دو اقدام قضایی نسبت به پارکبان‌های سطح شهرستان کرده که اکنون مراحل آن در دادگاه در حال پیگیری است.

وی در پایان از شهروندان خواست با سعه صادر بیشتری با شهرداری تعامل داشته و همکاری کنند.

*شرکت‌های محافظتی – مراقبتی زیر نظر مؤسسه انتظام و پلیس پیشگیری خوزستان هستند

فرمانده انتظامی آبادان نیز در خصوص نحوه نظارت بر پارکبان‌های این شهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: نیروی انتظامی تنها وظیفه نظارت بر کار پارکینگ‌ها و پارکبان‌ها را در منطقه بر عهده دارد.

احمد چنداز افزود: شرکت‌هایی محافظتی ـ مراقبتی در راستای ارائه خدمات پارکینگی وجود دارند که زیر نظر مؤسسه انتظام و پلیس پیشگیری استان خوزستان کار خود را انجام می‌دهند.

*پارکبان‌ها زیر نظر مستقیم شهرداری هستند

فرمانده انتظامی آبادان با بیان اینکه برخی اوقات شبهاتی ایجاد می‌شود که برخی پارکینگ‌ها متعلق به نیروی انتظامی بوده و درآمد حاصل از آن نیز به جیب این اداره می‌رود، افزود: با صراحت می‌گویم که هیچ پارکینگی در آبادان متعلق به نیروی انتظامی نیست.

وی با بیان اینکه بر اساس اساسنامه، احداث پارکینگ یکی از اموری است که با همت و تعامل شهرداری یا بخش خصوصی انجام می‌شود، گفت: بر این اساس پارکبان‌ها زیر نظر مستقیم شهرداری بوده و مسئولیت آنها بر عهده این ارگان است.

احمد چنداز با بیان اینکه در این راستا در صورت مشاهده تخلفات شهروندان می‌توانند با مراجعه و یا تماس با نیروی انتظامی منطقه، درصدد رفع مشکل خود برآیند.

*معضل پارکبان‌ها حذف می‌شود/ مجوزها را لغو می‌کنیم

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی آبادان نیز در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس در آبادان عنوان کرد: در نظر داریم همه پارکبان‌های سطح شهر را جمع‌آوری کرده و مجوز‌های آنها را لغو و باطل کنیم.

وی افزود: پیش از این هر پارکبان، گوشه‌ای از شهر را در اختیار گرفته و بنا به گفته خودشان مجوز را از نیروی انتظامی، دادستانی و فلان ارگان گرفته و با بهانه کردن این عذر، درآمدهای هنگفتی به جیب می‌زدند اما امروز با اجرای این برنامه در سطح شهرستان درصدد حذف کامل معضل پارکبانی در آبادان هستیم.

عبدالحسین مکوندی در پایان گفت: از شهروندان می‌خواهیم در این راستا با تاکسیرانی، شهرداری و نیروی انتظامی تعامل بیشتری داشته و موارد تخلف را گزارش دهند.

با این همه توضیحات اما باز هم نمی‌توان ضعف و بی‌تفاوتی مدیریت شهری را در خصوص حذف و ریشه‌کن کردن معضل پارکبان‌ها در سطح شهرستان نادیده گرفت!

با وجود اینکه صحبت‌های ضد و نقیضی در خصوص اهداف اعطای مجوز به پارکبان‌های شهری و نحوه فعالیت آنها به گوش می‌رسد اما هیچ عذر و بهانه‌ای نمی‌تواند رشد بی‌رویه و  روزافزون افرادی را سد کرد که با وجود پنهان شدن نام و نشانشان امروز در گوشه‌ای نشسته و سیل درآمدهای نابه‌جای حاصله از این راه را به سوی خود هدایت می‌کنند.

=======

مریم خبازی

=======