مشایی تایید نشود، الهام می آید

خورنا: حسن‌غفوری فرد از چهره‌های شناخته شده اصولگراست که هم تجربه کار اجرایی در دولت به عنوان وزیر را در کارنامه خود دارد و هم سال‌ها نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی.

او همچنین به عنوان یک چهره تشکیلاتی شناخته شده است.در حاشیه مجمع عمومی جبهه پیروان خط امام و رهبری گپ و گفتی با این استاد دانشگاه امیرکبیر داشتیم و از او درباره تاثیرگذاری جهبه پیروان خط امام و رهبری در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، تحلیل رفتار انتخاباتی دولت و جبهه پایداری پرسیدیم.

وی با اشاره به سوابق جبهه پیروان بر تاثیرگذاری این جبهه بر انتخابات تاکید می‌کند. غفوری فرد همچنین مشایی را نامزد اصلی دولت می‌داند و می‌گوید: دولت تلاش دارد نظر مساعد شورای نگهبان برای تایید صلاحیت مشایی را جلب کند.

گفت وگوی «تهران امروز» با غفوری فرد را در ادامه می‌خوانید.

هم‌‌اکنون که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم درباره طیف سیاسی که جناب‌عالی عضو آن بوده و فعالیت دارید گفته می‌شود تاثیر زیادی بر این رویداد بزرگ سیاسی ندارد. آیا این مسئله را می‌پذیرید؟

طیف ما تاثیر ندارد؟!

منظورم تاثیرگذاری طیفی است که در ادبیات رایج سیاسی کشور به عنوان «اصولگرایان سنتی» از آن یاد می‌شود؟

نمی‌دانم منظور شما از اصولگرایان سنتی چیست؟ ما یک جریان به عنوان اصولگرا بیشتر نداریم و نمی‌دانم معنای اصولگرایان سنتی و غیرسنتی چیست؟

سوالم را به صورت دیگر مطرح می‌کنم؛‌۱۵ تشکل عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری چقدر در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده تاثیرگذاری خواهند داشت؟

اگر جبهه پیروان خط امام و رهبری منظورتان است برعکس نظر شما معتقدم در رویدادهای سیاسی بسیار موثر بوده و تا این لحظه درحقیقت موثر‌ترین گروه در انتخابات ریاست‌جمهوری جبهه پیروان خط امام و رهبری است. چراکه این جبهه هم در فعالیت‌های تشکیلاتی فعال هستند و هم مردم را تشویق می‌کنند که در انتخابات‌ها حضور پر رنگ داشته باشند.

الان جبهه پیروان خط امام و رهبری برای انتخابات چه اقدامی انجام داده است؟

جبهه پیروان خط امام و رهبری از مدت‌ها قبل در تدارک مقدمات انتخابات است ولی سیاست ما تبلیغات زیاد نیست. بلکه بنای ما کارهای اصولی است. مدت‌هاست در حزب موتلفه اسلامی و در گروه‌های دیگر جبهه پیروان خط امام و رهبری، جامعه اسلامی مهندسین، جامعه اسلامی ورزشکاران، جامعه اسلامی کارمندان و… بحث انتخابات مطرح است. ویژگی‌های لازم برای یک رئیس‌جمهور مناسب در حال بررسی است.

البته توضیحی درباره سوال قبل بدهم؛نه اینکه دیگر اصولگرایان سنتی تاثیری بر انتخابات‌ها ندارند، بیشتر از سوی رسانه‌های جبهه پایداری مطرح می‌شود. این رسانه‌ها معتقدند دوره طیف سنتی اصولگرایان به پایان رسیده است. می‌گویند پایگاه اجتماعی اصولگرایان مربوط به پایداری و طیف تحول‌خواهان است…

البته خوشحال می‌شویم جبهه پایداری، ایثارگران،‌رهپویان و… فعال باشند. اینها همه از اعضای داخل جبهه اصولگرایان هستند. ما از فعالیت‌های اینها واقعا خوشحال می‌شویم و امیدواریم این گروه‌ها بیشتر از قبل فعال شوند. اما اینکه آنان ما را نفی کنند بحث دیگری است. البته تاکنون من چنین چیزی نشنیده‌ام. ما که آنان را نفی نکرده و حتی از فعالیت‌های آنان استقبال می‌کنیم.

به عبارت دیگر شما می‌گویید جبهه پیروان خط امام و رهبری همچون گذشته دارای پایگاه اجتماعی است؟

بله. حتما اینطور است و شما در انتخابات آینده پایگاه اجتماعی جبهه پیروان خط امام و رهبری را خواهید دید.

مصداق این پایگاه اجتماعی در انتخاباتی‌های ریاست ‌جمهوری گذشته چه بود؟

جبهه پیروان خط امام و رهبری در انتخابات مجلس نهم به صورت مستقل لیست ارائه نداد.بلکه هماهنگ با جبهه متحد اصولگرایان وارد انتخابات شد. اما تعداد افرادی که از لیست جبهه متحد اصولگرایان به مجلس راه یافتند در یک بازشماری حدود ۱۴۰ نفر بودند.

البته منظور من انتخابات‌هایی است که رقابت بر سر یک کرسی بود مانند انتخابات ریاست‌جمهوری؟

در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز غیر از دو دوره قبل که آقای دکتر احمدی‌نژاد بدون تاکید و حمایت جبهه پیروان خط امام و رهبری وارد شد و رای آورد، در انتخابات قبل ‌که‌جبهه پیروان خط امام و رهبری آقای ناطق نوری را پیشنهاد کرده بود و هم در انتخابات قبل‌تر که آقای هاشمی رفسنجانی معرفی شد، نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای داشت. البته آن زمان هنوز این تشکیلات به عنوان جبهه پیروان خط امام و رهبری مطرح نبود و به عنوان تشکل‌های همسو بود. آن زمان نه اسمی از پایداری بود نه ایثارگران و رهپویان. می‌دانید که جبهه پایداری یک تشکل تازه تاسیس است و در انتخابات مجلس اعلام موجودیت کرد. همچنین جمعیت ایثارگران و رهپویان نیز تشکل‌های جدید هستند و قبل از همه اینها جبهه پیروان خط امام و رهبری فعالیت می‌کرد.

بحثی که الان بیشتر از سوی جبهه پیروان خط امام و رهبری مطرح است مبنی بر اینکه سیاست این جبهه وحدت و انسجام اصولگرایان است. برخی معتقدند این موضوع به ویژه درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آینده دور از واقعیت است. شما نظر دیگری دارید؟

اینکه بگوییم ما دنبال وحدت هستیم که دور از حقیقت نیست. اینکه وحدت ایجاد می‌شود یا نمی‌شود بحث دیگری است. جبهه پیروان خط امام و رهبری چون از ابتدا متشکل از تشکل‌های همسو بود تلاش ما این بود در انتخابات با همه اصولگرایان به وحدت برسیم. اکنون نیز سیاست ما همین است. تلاش ما بر این است بتوانیم در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم به یک کاندیدای واحد رسیده و همه اصولگرایان زیر یک پرچم واحد و محور مشخص جمع شوند.

سازوکاری برای این موضوع مشخص کردید؟

فعلا کار ما بررسی سازوکارها است. روش و تلاش ما همیشه ایجاد اتحاد بین اصولگرایان بوده و هنوز هم این روش را ادامه می‌دهیم و تلاش خواهیم کرد اصولگرایان حداقل به یک اتحاد نسبی برسند و اکثریت بر یک نامزد توافق کنند. این تلاش در جریان است بعدا هم خواهد بود. اما اینکه آیا به این موضوع خواهیم رسید یا خیر بحث دیگری است. همین کار را در انتخابات مجلس نیز انجام دادیم و تلاش کردیم جبهه پایداری نیز به ما بپیوندد ولی نیامدند. برای ریاست‌جمهوری نیز می‌خواهیم جبهه متحد اصولگرایان تشکیل شده و جبهه پیروان خط امام و رهبری، ایثارگران، رهپویان و حتی پایداری ذیل آن متحد وارد انتخابات شوند.

تاکید جبهه پیروان خط امام و رهبری همیشه وحدت حول جامعتین بود و طبق اخباری که منتشر شده هم‌‌اکنون نیز رهبران پیروان خط امام و رهبری تلاش دارند از طریق دبیران کل جامعتین یعنی آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله یزدی سایر گروه‌های اصولگرا را دور هم جمع کنند. چقدر امکان دارد این بار وحدت از این طریق حاصل شود؟

جبهه پیروان خط امام و رهبری همیشه زیر نظر روحانیت بودند. تلاش داریم از راهنمایی‌ها و ارشادات جامعتین استفاده کرده و با آنان هماهنگ عمل کنیم. برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده نیز همین سیاست را در پیش می‌گیریم. تلاش داریم اصولگرایان با کمک و هماهنگ با روحانیت و جامعتین عمل کنند. در این راستا بخشی از این هماهنگی به جبهه پیروان خط امام و رهبری مربوط است و بخش دیگرش به سایر تشکل‌ها مربوط است که به این تلاش‌ها پاسخ مثبت بدهند یا خیر.

برخی معتقدند دوره شیخوخیت و ریش سفیدی حتی بین اصولگرایان پایان یافته است. با توجه به این موضوع شیخوخیت مد نظر شما در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده جواب می‌دهد؟

ما فکر می‌کنیم کسانی هستند که پیشکسوت‌های انقلاب هستند و از یاران نزدیک امام خمینی(ره) بودند. حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی قبل از انقلاب و از سال ۴۲ با امام خمینی(ره) ارتباط داشته و هم‌‌اکنون از یاران مقام معظم رهبری هستند. معتقدیم نقش این افراد در انتخابات‌ها حتما باید پر رنگ باشد. برای ما نیز همیشه پاسخ می‌دهد. پایداری نیز همین روش را انتخاب کرده است. بالاخره این جبهه از ابتدا برای جمع کردن اعضای خود سراغ آیت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله خوشوقت رفته و شیخوخیت این بزرگواران را پذیرفتند.

البته جبهه پایداری نیز با مشکل روبه‌رو شده و الان به دو طیف «قم» و «تهران» منشعب شده اند.

فکر نمی‌کنم مشکلی باشد. بالاخره در کار سیاسی سلایق مختلف حضور دارند. ممکن است داخل خودمان اختلاف سلایقی وجود داشته باشد ولی مهم آن است که مثلا اگر آیت‌الله مهدوی‌کنی نظری بدهند آن نظر در جبهه پیروان خط امام و رهبری حتما موثر خواهد بود.

درباره پایداری چیزی نگفتید؛‌اینکه به دو طیف تبدیل شده است؟

شایعاتی وجود دارد ولی نمی‌خواهم وارد بحث آنان شوم. آنان باید خودشان به این موضوع پاسخ دهند.

تحلیل شما از نامزد جبهه پایداری برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم چیست؟

من از داخل آنان اطلاعی ندارم تا بگوییم نامزدشان چه کسی است.

بر اساس مواضع اعضای این جبهه که منتشر می‌شود تحلیل کنید. مواضع اعضای جبهه پایداری نشان می‌دهد غلامحسین الهام که اخیرا به دولت بازگشته است نامزد مشترک طیف «تهران» جبهه پایداری و دولت است.در نهایت مواجهه آیت‌الله مصباح با این موضوع چه خواهد بود؟

فکر می‌کنم نامزد اصلی دولت، آقای مشایی است. بنده اینطور اطلاع دارم. حالا اگر او با مشکلی مواجه شد الهام گزینه قوی برای دولت است که به پایداری نیز بسیار نزدیک است.

درباره فعالیت‌های انتخاباتی جریان انحرافی خبر دارید. از مدت‌ها پیش گفته می‌شد این جریان ستادهای انتخاباتی خود در شهرستان‌ها را فعال کرده است. آیا با توجه به ارتباط‌هایی که با شهرستان‌ها دارید این موضوع صحت دارد؟

آقای مشایی اخیرا در لرستان سخنرانی داشت که بوی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری داشت. اطلاعات ما نیز همین است که ایشان قصد دارد به‌طور جدی وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شود. اما اینکه صلاحیتش تایید شود یا خیر بحث دیگری است.

احتمال تایید صلاحیت آقای مشایی چقدر است؟

فکر می‌کنم ایشان به صورت جدی وارد عرصه انتخابات می‌شود.

منظورتان این است که این جریان قصد تحت فشار قرار دادن شورای نگهبان برای تایید صلاحیت مشایی را دارد؟

خیر. شورای نگهبان با این مسائل هیچ گاه تحت فشار قرار نمی‌گیرد. شورای نگهبان نهاد مستقلی است که با رهبری نیز ارتباط گسترده دارد. اما آن طرف، یعنی دولت امیدوار است مشایی تایید صلاحیت شود و از سویی تلاش دارد نظر مساعد شورای نگهبان را جلب کند.

اجازه دهید پایان بخش مصاحبه ما نامزد جبهه پیروان خط امام و رهبری باشد. اخیرا فعالیت‌های آقای لاریجانی افزایش پیدا کرده و برخی منابع پر رنگ شدن حضور رئیس مجلس در جمع‌های مردمی را انتخاباتی تفسیر می‌کنند. با توجه به اینکه آقای لاریجانی در انتخابات سال ۸۴ نامزد جبهه پیروان خط امام و رهبری بود و ارتباط‌های ایشان با جبهه شما زیاد است،‌سوال من این است که ایشان قصد ورود به انتخابات را دارند؟

الان هیچ‌کس نگفته است نامزد جبهه پیروان خط امام و رهبری آقای لاریجانی است. هنوز ما وارد مصادیق نشده‌ایم.

اگر ایشان وارد انتخابات شوند قوی‌ترین گزینه آقای‌لاریجانی خواهد بود؟

اینطور نیست. البته نمی‌گویم ایشان نامزد جبهه پیروان خط امام و رهبری است یا خیر. چرا که جبهه پیروان هنوز بحثی درباره مصادیق انتخاباتی نداشته است. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ آقای لاریجانی نامزد ما بودند ولی تاکنون ما وارد بحث مصادیق ریاست‌جمهوری نشدیم. تا این لحظه نیز دفتر و نزدیکان آقای لاریجانی اعلام کردند که تمایلی برای حضور به انتخابات ریاست‌جمهوری ندارند و قصد دارنددر همان مجلس بمانند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *