استاندار خوزستان خبر داد:

پیش بینی رشد ۲۰ درصدی خرید گندم از کشاورزان استان خوزستان/ ۷۷۰ نفر سیل زده خوزستانی بیمه تامین اجتماعی شدند

استاندار خوزستان ضمن پیش‌بینی یک رشد ۲۰ درصدی برای خرید گندم در سالجاری گفت: تاکنون دولت با پرداخت یکهزار و ۸۵۰ میلیارد تومان به کشاورزان توانسته است که در حدود ۹۳ درصد پول خرید گندم آنها را پرداخت کند.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در جلسه قرارگاه استانی ستاد بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده استان که با حضور معاون عمرانی وزیر کشور در استانداری خوزستان برگزار شد غلامرضا شریعتی ضمن اشاره به دستور رئیس جمهور در مورد تعمیرات واحدهای سیلزده استان تا سه ماه آینده گفت: برای تحقق هرچه سریعتر این امر کلیه مسئولین ذی‌ربط استانی باید دست به دست هم داده و به صورت هفتگی گزارشات پیشرفت کاری خود را به استانداری ارائه دهند تا هرچه سریعتر شرایط عادی به این مناطق سیلزده استان برگردد.

استاندار خوزستان در ادامه با بیان اینکه زمینهای کشاورزی مناطق سیلزده نیز باید هرچه سریعتر برای کشت تابستانه مهیا شوند اظهار کرد: همه دستگاهها اجرایی استان باید همانند دوران سیل با بسیج تمامی نیروها و امکانات خود شرایط کشت تابستانه را برای تولید و معاش کشاورزان مناطق سیل زده استان فراهم کرده و سازمان جهاد کشاورزی نیز باید در این زمینه پیگیری‌های لازم را به عمل بیاورد و‌ نتایج این پیگیری‌ها را نیز ‌به استانداری خوزستان گزارش دهد.

وی توجه به تبعات اجتماعی و روانی مناطق سیل زده استان را بسیار مهم دانست و افزود: از آنجایی که امروزه هرگونه کم توجهی به این تبعات اجتماعی، نتایج ناگواری چون افزایش حاشیه نشینی و غیره را در بر خواهد داشت لذا لازم است که رسیدگی به آن به صورت جدی از الان در دستورکار متولیان مربوطه قرار بگیرد.

شریعتی ادامه داد: در حوزه اجتماعی در حال حاضر چهار طرح در مناطق استان سیلزده استان اجرایی شده است که این طرحها شامل مداخله در بازتوانی زنان، کودکان و سالمندان، طرح تسهیلگران اجتماعی روستایی، طرح به کارگیری ظرفیت اردوهای جهادی استان جهت کمک به بازسازی و بهسازی مناطق آسیب دیده از سیلاب اخیر و همچنین طرح مدیریت حمایت‌های اجتماعی خیرین در مناطق سیل زده استان است.

استاندار خوزستان از برگزاری یک جشنواره فیلم و عکس تحت عنوان سیلاب همبستگی در استان طی یک ماه آینده خبر داد و‌ توضیح داد: هدف اصلی این جشنواره که با همکاری امور اجتماعی استانداری خوزستان برگزار می‌شود ثبت رویدادهای فرهنگی و اجتماعی رخ داده در سیلاب اخیر و همچنین بازتاب حمایت‌های مردمی و‌ دولتی در این زمینه است.

شریعتی در مورد میزان اعتبارات اجتماعی تخصیص یافته به مناطق سیلزدگان استان گفت: از محل اعتبارات شورای اجتماعی کشور تاکنون نه تنها بیش از دو‌ میلیارد تومان برای مدارس مناطق سیلزده استان و چهار میلیارد تومان برای تقویت اورژانس‌های اجتماعی تخصیص یافته است بلکه برای اجرای طرح مداخلات اجتماعی در این زمینه هم اعتباری در حدود ۲۵۰ میلیون تومان به بهزیستی و ۲۰۰ میلیون تومان به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص یافته است.

استاندار خوزستان عنوان کرد: علیرغم خسارت ۲۸ درصدی که در اثر سیلاب اخیر به زمینهای آبی کشاورزی استان وارد شده است ولی تاکنون یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته یک افزایش ۱۳ هزار تنی را نشان می‌دهد.

وی در ادامه ضمن پیش‌بینی یک رشد ۲۰ درصدی برای خرید گندم در سالجاری گفت: تاکنون دولت با پرداخت یکهزار و ۸۵۰ میلیارد تومان به کشاورزان توانسته است که در حدود ۹۳ درصد پول خرید گندم آنها را پرداخت کند.

شریعتی یادآور شد: اگر چه در بخش تولید کلزا در حدود ۳۰ درصد سطح زیر کشت استان بابت سیلاب اخیر به کل از بین رفته است ولی خوشبختانه تاکنون بیش از ۴۵ هزار تن کلزا از کشاورزان خربداری شده است که این مقدار در مقایسه با سال گذشته یک رشد ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد و در بحث چغندر نیز اگرچه تازه شروع کرده‌ایم ولی احتمال خرید ۸۰۰ هزار تنی وجود دارد.

استاندار خوزستان در پایان از معرفی دو هزار نفر از ساکنین مناطق سیلزده استان به تامین اجتماعی برای دریافت بیمه بیکاری خبر داد و افزود: تاکنون بیش از ۷۷۰ نفر از آنها پذیرفته شده است و تحت پوشش این بیمه قرار گرفته‌اند و پرونده مابقی نیز در دست بررسی است.