مدیرکل بیمه سلامت خوزستان:

صنایع آلاینده تنها برای سلامت مردم هزینه تراشی می کنند/ ۸۵ درصد بیمه شده‌های بیمه سلامت، بیمه شده رایگان هستند

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان گفت: صنایع تولید بیماری می کنند اما بیمه سلامت، تامین اجتماعی یا دیگر بیمه ها باید خرج کنند.

علی خسروی امروز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸ در گفت وگو با خورنا اظهار کرد: با توجه به وقوع گردو خاک و فعالیت صنایع در خوزستان و آثار جنگ باید نسخه واحدی برای خوزستان پیچیده شود تا امکاناتی که در حال خرج صنایع می شود برای دیگران نیز هزینه شود.

وی با طرح این سوال که چرا مردم از بیمارستان های شرکت نفت یا پتروشیمی استفاده نمی کنند، تصریح کرد: در این اماکن باید به روی مردم باز شود٬ پزشکان در بیمارستان شرکت نفت حضور دارند اما بیماری وجود ندارد در حالی که در بیمارستان ها دولتی ازدحام زیاد است.
مدیرکل بیمه سلامت خوزستان افزود: صنایع باید همکاری کنند در غیر این صورت اوضاع همین است.

خسروی گفت: بخش دولتی نیز گنجایش کافی برای پذیرش بیمار ندارد که بیمار مجبور می شود به بخش خصوص برود و با مراجعه به بخش خصوص زیر خط فقر می رود.

وی یادآور شد: مردم برخی عمل ها را در اصفهان انجام می دهند چون به راحتی نوبت می دهند و عمل می کنند.
مدیرکل بیمه سلامت خوزستان با انتقاد از بی تفاوتی و بی مسئولیتی صنایع در برابر سلامت مردم استان و تبعیض در بخش درمان ، بیان کرد: تبعیض در بخش درمان وجود دارد و اگر صنایع وارد نشوندهمین طور ضربه می خوریم.

خسروی تصریح کرد:صنایع تولید بیماری می کنند اما بیمه سلامت، تامین اجتماعی یا دیگر بیمه ها باید خرج کنند.

وی با تاکید بر پرداخت حق بیمه و عوارض آلایندگی توسط صنایع خوزستان، گفت: صنایع باید به اندازه تولید آلایندگی حق بیمه هایشان را پرداخت کنندو اگر نمی خواهند حق بیمه پرداخت کنند بابد درهای بیمارستان ها را به روی مردم باز کنند.

خسروی با اشاره به خدمات رسانی بیمه سلامت به سیل زدگان در سیلاب فروردین ماه امسال، افزود: به محض هشدا وقوع سیل در خوزستان دو تصمیم درون استانی اخذ شد که نخستین تصمیم این بود که بیمه‌شدگان با ارائه شماره کارت ملی از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند شوند اما مشاهده شد که با این روش دچار تنش شدیم که برخی از افراد حتی شماره کارت ملی خود را حفظ نبودند.

وی گفت: بنابراین تصمیم گرفتیم تنها با ارائه نام و نام‌خانوادگی همچنین یک دستگاه سونوگرافی در یکی از مناطق سیل‌زده در نزدیکی حمیدیه مستقر کردیم که ۷۳۰ نفر در روز اول سونوگرافی انجام دادند، اما متوجه شدیم که هیچکدام از این افراد روستایی نبودند و تنها از شهر به روستا می‌آمدند و سونوگرافی رایگان انجام می‌دادند.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان اضافه کرد: با افزایش آگاهی و سطح سواد مردم که در چنین شرایطی این افراد آسیب‌دیده باید از این امکانات برخوردار شوند، مشکلات کمتر می‌شود و سیل‌زدگان از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند می شوند.

خسروی با بیان این که در مناطق سیل‌زده ۲ هزار و ۳۰۰ ویزیت پزشک، و ۸۰۰ ویزیت ماما انجام شده است، عنوان کرد: همچنین کمک‌های غیرنقدی بین سیل‌زدگان توزیع شد و در حال حاضر یک کانکس مجهز به یک تخت جراحی سرپایی، پزشک و دارو به صورت سیار در نظر گرفته شده تا طبق صلاحدید معاونت درمان یا هلال احمر در مناطق سیل‌زده استقرار یابد و خدمات لازم را ارائه دهد.

وی با بیان این که در ماه مبارک رمضان نیز پکیج‌های مواد غذایی بین سیل‌زدگان توزیع می‌شود، گفت: خوزستان دو میلیون و چهارصدهزار بیمه شده دارد که یک میلیون و سیصدهزار نفر از این تعداد بیمه شده روستایی هستند، یعنی ۸۵ درصد بیمه شده‌های بیمه سلامت، بیمه شده رایگان هستند.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان گفت:طبق تفاهم‌نامه‌ای که جدیداً منعقد شده است بخش درمان کمیته امداد به بیمه سلامت واگذار شد که این افراد نیز ۷۴هزار بیمه شده هستند که ۱۲هزار روستایی و ۶۲هزار شهری هستند و کار درمانی آنها به بیمه سلامت سپرده شده است و دفترچه بیمه سلامت برای این افراد در حال صادر شدن است.

خسروی با بیان این که یکی از مهم‌ترین اقدامات تجمیع بیمه‌ها بود که فرآیند آن آغاز شده است افزود: زیرا زمانی که بیمه‌شدگان کمیته امداد به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند همه متوجه می‌شدند که این فرد تحت پوشش کمیته امداد است که با این کار شأن و کرامت مردم بهتر حفظ می‌شود.

وی بیان کرد: سه‌هزار و ۳۷۶ نفر از تعداد بیمه‌شدگان سلامت بیماران خاص هستند که در سال‌های گذشته تقریباً دوهزار و ۵۰۰ میلیارد دلار در بحث درمان بیماری‌های خاص هزینه شد.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان ادامه داد: همچنین یک‌هزار و ۷۹۳ مؤسسه طرف قرارداد بیمه سلامت خوزستان هستند که از این تعداد ۷۷۸ داروخانه و یک‌هزار و ۱۵ مطب و آزمایشگاه هستند.
به گفته خسروی در سال ۹۷ مجموع مبلغی که به درمان اختصاص یافته و تسویه شده است، چهارهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است.

وی گفت: در خصوص پرداخت‌ها به مراکز دانشگاهی تا دی‌ماه و بانک‌های خصوصی نیز تا آبان‌ماه ۶۰ درصد حساب‌ها، تسویه‌حساب شد.

وی اضافه کرد: همچنین استارت نسخه الکترونیکی در حمیدیه با ۴۰هزار نفر جمعیت زده شده است اما با توجه به وقوع سیل وقفه‌ای در کار ایجاد شد اما در روزهای اخیر مجدداً این کار ادامه دارد که موجب رضایتمندی مردم نیز شده است.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان گفت: اگر تا پایان این ماه به اهداف خود در بحث نسخه‌نویسی الکترونیک برسیم، این کار را به شهرهای دیگر گسترش می‌دهیم که در حال حاضر چندین شهر اعلام آمادگی کرده‌اند.

خسروی افزود: در پرداخت زودتر حساب‌ها یکی از موارد به موقع رسیدن اسناد است که فعلاً بیمارستان رازی به عنوان پایلوت انتخاب شده است تا در سال ۹۸ رسیدگی به اسناد به صورت الکترونیکی و آنلاین انجام شود تا سریع‌تر مبالغ پرداخت شود اگر در سطح پیشگیری کار نشود هر چه در درمان خرج کنیم، کم است.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم در زمینه پیشگیری اقدام کنیم نیازمند کمک رسانه‌ها هستیم و اگر بخواهیم در این زمینه برخورد قهری داشته باشیم امکان دارد در بحث بهداشت و درمان جواب برعکس بگیریم.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان اذعان کرد: در سال ۹۷ سه داروخانه دارای داروی تاریخ گذشته و یا مشکلات بهداشتی، لغو مجوز قرارداد شدند که همچنان یکی از این داروخانه‌ها تعلیق است.

خسروی یادآور شد: یکی از قوانین وزارت بهداشت حضور مسئول فنی که داروساز است، در داروخانه‌ها است، زیرا در صورت عدم حضور وی مشکلات زیادی بیماران را تهدید میکند.

وی گفت: در سال ۹۸ با دو داروخانه که تنها موسس آنها وجود داشت، اما در خارج از کشور زندگی می‌کرد، قرارداد بسته نشد.