معاون عمرانی وزیر کشور عنوان کرد:

تخصیص بیش از ۲۹ هزار میلیارد ریال برای جبران خسارات مناطق سیل زده کشور/استانهای معین خوزستان در بلاتکلیفی به سر می‌برند

معاون عمرانی وزارت کشور ضمن اشاره به مصوبه ۲۳ اردیبهشت هیات دولت در مورد مناطق سیل زده کشور گفت: برطبق این مصوبه حدود ۲۹ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال برای بازسازی و جبران خسارت مناطق سیلزده کشور در نظر گرفته شده است که از این مقدار ۲۵ هزار میلیارد آن به صورت تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد چهار درصد پرداخت می‌شود.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در جلسه قرارگاه استانی بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده استان خوزستان که امروز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸ در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد مهدی جمالی نژاد گفت: اگرچه در طول سال گذشته بحرانهای مختلفی در کشور به وجود آمده است ولی همزمانی وقوع سیلاب در ۲۵ استان کشور در واقع یک تجربه بسیار سختی بود که برای رفع خرابی‌های حاصل از آن در حال حاضر یک قرارگاه سازندگی کشوری تشکیل شده است.

معاون عمرانی وزیر کشور با بیان اینکه دستگاههای اجرایی هیچ استانی همانند خوزستان در مقابل سیلاب اخیر عملکرد مثبت و منسجمی نداشته‌اند اظهار کرد:
طی ارزیابی‌های صورت گرفته در ۲۱ استان کشور ۱۶۲ هزار و ۳۷۷ واحد مسکونی در اثر سیلاب اخیر دچار خسارت شده است که از این تعداد یازده هزار و ۸۴۶ واحد شهری و ۵۶ هزار و ۴۶۹ واحد روستایی باید مجددا بازسازی شوند.

وی ادامه داد: همچنین در این ۲۱ استان کشور تعداد واحدهای تعمیری شهری و روستایی نیز در حدود ۱۰۱ هزار و ۶۲ واحد مسکونی است.

جمالی‌نژاد عنوان کرد: در حال حاضر ۲۷ هزار و ۶۲۴ نفر متقاضی برای دریافت تسهیلات احداثی و تعمیری به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و تعداد عقد قراردادها در این زمینه هم یک‌هزار و ۳۵۵ واحد بوده است.

معاون عمرانی وزارت کشور ضمن اشاره به مصوبه ۲۳ اردیبهشت هیات دولت در مورد مناطق سیل زده کشور گفت: برطبق این مصوبه حدود ۲۹ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال برای بازسازی و جبران خسارت مناطق سیلزده کشور در نظر گرفته شده است که از این مقدار ۲۵ هزار میلیارد آن به صورت تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد چهار درصد است.

وی در ادامه بر استفاده از ظرفیت‌ استانهای معین و خیرین مسکن‌ساز آنها در بحث بازسازی مناطق سیل زده خوزستان تاکید کرد و گفت: بلاتکلیفی استان‌های معین یکی از ایراداتی است که در خوزستان و سایر استانهای سیلزده کشور به وفور مشاهده شده است به طوریکه استان کرمان به عنوان معین شهر حمیدیه و استان اصفهان به عنوان معین اهواز و همچنین دیگر استانهای معین خوزستان علیرغم اینکه تمامی دستگاههای آنها برای کمک رسانی بسیج شده‌اند ولی همچنان با نوعی بلاتکلیفی در این زمینه مواجه هستند.

جمالی نژاد در پایان با بیان اینکه قرارگاه سازندگی ماموریت دارد که بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده کشور را تا آخر پیگیری ‌کند خاطر نشان کرد: برطبق دستور رئیس‌جمهور ﺗﺎ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺳﺎﻝ ۱۳۹۸ ﺑﺎﺯﺳﺎﺯﯼ و نوسازی کلیه ﻭﺍﺣﺪﻫﺎﯼ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ کشور و از جمله خوزستان به پایان خواهد رسید ﻭ ﻭﺍﺣﺪﻫﺎی مسکونی خوزستان هم که به تعمیر نیاز دارند نیز ﻃﯽ سه ﻣﺎﻩ ﺁﺗﯽ مرمت خواهند شد.