مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه:

تاریخ و فرهنگ ایران را نمی‎توان منقطع به مخاطب عرضه کرد

موزۀ هفت‌تپه به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، میزبان کارگاه آشنایی کودکان با شاهنامه بود.

به گزارش خورنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین‎الملل اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، این کارگاه آموزشی که به ابتکار پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه برگزار شده بود، مورد استقبال کودکان ۹ تا ۱۳ سال و والدین آن‎ها قرار گرفت.

در این کارگاه آموزشی علاوه بر شاهنامه‌خوانی، نقالی و آشنایی با برخی شخصیت‌های شاهنامه و دیگر برنامه‌های جنبی، کودکانی نیز از یک گروه نقالی شوشتر به اجرای نقالی پرداختند.

عاطفه رشنویی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه نیز در ادامه این برنامه با بیان این‎که موزۀ هفت‌تپه برای نخستین بار است که رویدادی در حوزۀ زبان فارسی برگزار می‌کند، دربارۀ برگزاری این رویداد تازه گفت: اگرچه فعالیت‌های این پایگاه بر دورۀ ایلامیان متمرکز است، اما زنجیرۀ فرهنگی منطقۀ چغازنبیل و هفت‌تپه در برگیرنده همۀ دوره‌ها از پیش از تاریخ تا دوران معاصر است و لذا براین اساس نمی‌توان تاریخ و فرهنگ ایران را به طور منقطع به مخاطبان معرفی کرد.

وی با اشاره به وجود آثار تمدنی در شمال خوزستان از دوره‌های پیش از تاریخ تا دورۀ اسلامی گفت: حیات پیوستۀ انسان ایرانی در این منطقه باعث شده است که موزۀ هفت‌تپه آثاری را در یک بازۀ زمانی هفت‌هزارساله، یعنی از پیش از فراگیری خط تاکنون را در خود حفظ و به مخاطبان عرضه کند.

رشنویی تصریح کرد: با توجه به اهداف آموزشی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه این پایگاه در صدد است که این آموزش‌ها را از کودکان آغاز و آنان را هرچه بیشتر با فرهنگ این مرز و بوم در هر زمینه‎ای اعم از دینی، عرفی و تاریخی آشنا کند و لذا براین اساس و باتوجه به شعار امسال ایکوم (شورای بین‌المللی موز‌ه‌ها) که همانا « تأثیر موزه بر جوامع محلی اطراف» است، ما تصمیم داریم تا یک سری دوره‎های کوتاه‎مدت را برای جوامع محلی اطراف‎مان برپا کنیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه ادامه داد: بنابراین برپایی کارگاه شاهنامه‎پژوهی و شاهنامه‎خوانی، نخستین اتفاقی بود که با آن به استقبال شعار روز جهانی موزه‎ها رفتیم و قصد داریم این برنامه را نیز به کل سال تعمیم دهیم.

وی بیان کرد: با توجه به تقارن امسال روز جهانی موزه‎ها با روز ملی گرامیداشت زبان فارسی و حکیم ابوالقاسم فردوسی ما تصمیم داریم که از این فرصت شیرین در راستای آشتی کودکان ساکن در جوامع محلی اطراف‎مان با موزه استفاده کنیم.

به گفتۀ رشنویی، برگزاری رویدادهای فرهنگی مانند کارگاه آشنایی کودکان با شاهنامه، از این پس در موزۀ هفت‌تپه ادامه خواهد یافت.