فرماندار تبریز: اتصال جریان برق علت آتش‌سوزی بازار تبریز بود/۱۲۵ مغازه از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد ‌آسیب دیدند

خورنا به نقل از روابط عمومی فرمانداری تبریز، بهروز مهدوی در مراسم پرداخت خسارت بیمه‌گذاران زیان‌دیده حادثه آتش‌سوزی سرای ایکی قاپیلار بازار تاریخی تبریز اظهار داشت: روز چهارشنبه آخرین مهلت اعلام دلیل آتش‌سوزی توسط آتش‌نشانی بود که مقرر شد روز یکشنبه دلیل آتش‌سوزی را اعلام کنند و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط آتش‌نشانی و نظر کارشناسان دادگستری، اتصال سیم‌های برق ضلع جنوبی ساختمان مغازه‌های مرکزی سرای دو دری باعث این حرق تشخیص داده شد.

وی افزود: شرایط بعد از حریق و حرارت زیاد ناشی از حریق موجود در مغازه‌ها، اطلاع‌رسانی دیرهنگام به سازمان آتش‌نشانی و وجود عوامل تسریع کننده آتش مانند اسپری‌ها، پیک نیک و سیلندر گاز مایع باعث از بین رفتن چیدمان محل حریق شدند.

فرماندار تبریز با بیان اینکه تنها نیم‌ درصد مساحت کل بازار آسیب دیده است ادامه داد : ۱۲۵ مغازه از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد در این آتش‌سوزی آسیب دیدند که تنها ۹۰ مغازه بیمه کامل داشتند و چنین حوادثی ارزش بیمه را بیشتر نشان می‌دهد.

مهدوی در خصوص جلسه با نمایندگان بیمه‌ها اضافه کرد : اختصاص مغازه‌های رایگان در اختیار اصناف به مدت یک سال توسط شهرداری تبریز، آغاز مرمت بازار از فردا (شنبه)، استمهال اقساط بانکی اصناف، اعطای تسهیلات کم بهره، تعریف ساز‌ و‌ کار برای چک‌های سوخته، توقف دریافت مالیات تصمیمات گرفته شده برای کمک به بازاریان خسارت دیده است.

وی خاطرنشان کرد: پس از این،سازمان صمت در صدور و تمدید پروانه اصناف وجود بیمه را ضروری خواهد کرد، همچنین جلسه‌ای با نیروی انتظامی برای تعریف ساز و کار حفاظت از بازار برگزار خواهد شد و خود اصناف برای استفاده از نگهبان در تیمچه‌ها باید اقدام کنند.

مهدوی گفت : اگر نگهبان حضور داشت چه بسا آتش‌سوزی سرای دو دری در همان لحظات اول با کپسول آتش‌نشانی اطفا می‌شد.

فرماندار تبریز از مسئولان بیمه‌ها درخواست کرد که مدیریت ریسک و ایمنی بازار تبریز را مطالعه کرده و همچنین از آتش‌نشانان که با همت خود مانع سرایت آتش به سراهای دیگر شدند، تقدیر کنند.

ناصر مبرقعی – عضو هیئت‌ مدیره بیمه ایران نیز در این جلسه اظهار داشت: معمولاً اعلام نتایج حوادثی نظیر آتش‌سوزی بازار تاریخی تبریز حدود یک ماه طول می‌کشد که با همت مسئولان آذربایجان شرقی این اتفاق در کمتر از یک هفته رخ داد.

انتهای پیام/