ماجرای تصاویر پخش شده در فضای مجازی درباره زباله‌های بیمارستانی در بهبهان چه بود؟

خورنا- توجه به محیط زیست از جمله مواد زائد مسئله‌ای است که در سالهای اخیر مورد توجه جهانیان قرار گرفته و سوابق تاریخی گویای آن است که انسان از ۸ الی۹ هزار سال قبل زباله‌های خود را در خارج و به دور از محل مسکونی خود جمع آوری و دفن کرده است.

از لحاظ مواد تشکیل دهنده و میزان آلودگی، به زباله های خانگی، ساختمانی، صنعتی، کشاورزی و بیمارستانی زباله اطلاق می شود. زباله های بیمارستانی (عفونی) از جمله زباله‌های ویژه ای هستند که دارای آلودگی به میزان بالا هستند و باید به صورت ویژه و جدا از سایر زباله ها معدوم و از انتشار آن ها در محیط زیست جلوگیری شود.

در حال حاضر خانه‌های بهداشت، بیمارستان و درمانگاههای عمومی به عنوان یکی از مکان‌های تولیدکننده زباله‌های عفونی به‌شمار می‌روند و با توجه به پراکندگی آنها، جمع آوری صحیح و سیستماتیک این گونه زباله ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اخیرا تصاویری از سوی فعالان محیط زیستی شهرستان بهبهان مبنی بر عدم دفن صحیح و مناسب زبالههای عفونی از سوی مراجعه مربوطه در فضای مجازی دست به دست چرخیده و موجب اشاعه نگرانی عموم شهروندان شده است.

این تصاویر گویای رها سازی زباله در مکان نامعلومی است که بصورت گسترده در فضا پخش شده است و موجب شده آژیر خطر سلامت در این شهرستان بصدا در بیاید.

دفن زباله‌‌ها در انتظار انتخاب سرمایه گذار

غلامرضا بادفر درگفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بهبهان اظهار داشت: زباله‌های عفونی تولید شده توسط واحدهای تابعه پس از استریل سازی و امحا از سوی پیمانکار مربوطه در محل معینی دفن می‌شود.

وی افزود: با توجه به پروتکلهای مربوطه و قوانین حوزه دفع پسماندهای بهداشتی این زباله‌ها نخست استریل می‌شوند که حتی پس از دفن نیز برای محیط زیست و افراد در تماس خطرناک نباشند.

مدیر دانشکده بهداشت و درمان شهرستان بهبهان بیان کرد: بهبهان به عنوان یکی از اولین شهرهای کشور است که قصد دارد امحاء، حمل و دفن زباله های عفونی را بطور کامل به سرمایه گذار بخش خصوص واگذار کند تا پس از مدت ها، شاهد حل این مشکل باشیم.

مسئولان به‌فکر افتادند؟!

کمیسیون محیط زیست بهبهان با حضور اعضای شورای شهر، شهرداری، پیمانکار زبالههای عفونی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست و نماینده دانشکده علوم پزشکی و رئیس سازمان نظام پزشکی بهبهان در شورای اسلامی شهر بهبهان تشکیل شد.

در این جلسه در خصوص مشکلات دفع غیر بهداشتی زباله های عفونی، اخبار مکرر رهاسازی این زباله ها در محیط شهر و طبیت، و مدیریت صحیح پسماند های عفونی بحث و تبادل نظر شد.

دانشکده علوم پزشکی با انتخاب پیمانکار زباله های عفونی قصد دارد، در خصوص حمل و دفع زباله های عفونی بیمارستانها، مراکز درمانی، پاراکیلینیکها، آزمایشگاهها، داروخانهه ا و مطب های خصوصی اقدام کند.

در این نشست در خصوص نرخ گذاری حمل و دفن زباله های عفونی تصمیم گیری و نرخ مورد نظر تعیین شده، که مصوبات این جلسه پس از تائید کمیته تطبیق اجرا و پیمانکار شروع بکار می‌کند.

بیشتر مراقب باشیم!

امروزه در کشورهای توسعه یافته به منظور کاهش آلودگیهای زیست محیطی حاصل از کوره های زباله سوز، زباله های عفونی در محل تولید گندزدایی شده و پس از کاهش حجم به محلهای دفن زباله منتقل میشود.

گندزدایی زباله ها در محل تولید توسط دستگاه های ویژه ای صورت می‌پذیرد که در حال حاضر زباله های عفونی بجز (ضایعات نوک تیز) در خانه های بهداشت توسط بهورزان جمع آوری و دفع می‌شود که نحوه دفع خالی از مخاطره نیست.

در صورتی که دسترسی به محل دفن بهداشتی زباله وجود داشته باشد، زباله های عفونی اعم از نوک تیز و ضایعات پانسمان و زائدات دارویی باید تحت شرایط ویژه بهداشتی و توسط وسیله نقلیه مناسب به محل دفن زباله‌های ویژه منتقل و در آن محل دفن شود.

در صورت عدم دسترسی به محل دفن بهداشتی زباله که گمان میرود تعداد زیادی از خانه های بهداشت و درمانگاه‌های عمومی با این مشکل مواجه باشند، لازم است اولا بهورزان در خصوص کاهش میزان زباله حاصل از پانسمان تا آنجا که به ضرر فرد بیمار نباشد تلاش کنند.

با توجه به تاریخ تولید و انقضای داروها از غیر قابل مصرف شدن و دور ریختن آن جلوگیری کنند و از این طریق میزان زباله های عفونی را در محل تولید کاهش دهند. کاهش حمل زباله عفونی موجب سهولت حمل و دفع آن می‌شود، سپس با هماهنگی که از طرف مسئولان انجام می شود زباله های عفونی گفته شده به همراه جعبه های ایمن در روزهای مشخصی از سطح خانه های بهداشت جمع آوری و به دستگاه زباله سوز یا محل دفن زباله های ویژه منتقل شود.

راهکارهای قابل اجرا ، یک مخزن به ابعاد طول، عرض و ارتفاع ۲ متر که سطح داخلی آن با بتون مسلح پوشیده شده و دارای درپوش مناسبی باشد.

قرار دادن ظروف مخصوص جمع آوری اجسام نوک تیز (safety box) و زباله های عفونی در داخل این مخزن به منظور جلوگیری از پخش و انتشار میکروارگانیسم های بیماری زا در محوطه اماکن مورد نظر و محیط اطراف و سپس حمل آن ها به محل دفن زباله در فواصل زمانی مشخص. – ساخت اتاقک جهت سوزاندن زباله به منظور معدوم نمودن یا سوزاندن زباله های عفونی است.

انتهای پیام/