پرداخت بیش از ۵ هزار میلیارد ریال بدهی بیمه سلامت در سال ۹۷

خورنا- علی خسروی بابیان اینکه یکی از اهداف ما در آغاز کار تسویه بدهی‌ها با مراکز طرف قرارداد بود اظهار داشت: با رایزنی‌های صورت گرفته در سال ۹۷ حدود ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به مراکز طرف قرارداد پرداخت شد.

وی افزود: این مبلغ میزان بدهی بیمه سلامت خوزستان تا پایان دی‌ماه ۹۷ است که سه‌ماهه پایانی در سال جدید محاسبه و پرداخت می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان در ادامه به افزایش جمعیت بیمه‌شدگان در خوزستان اشاره کرد و گفت: امسال براساس توافقی که در جهت تجمیع بیمه‌ها با کمیته امداد انجام شد، مددجویان کمیته امداد تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند تا ازاین‌پس با دفترچه‌های بیمه سلامت از خدمات درمانی استفاده کنند.

خسروی ادامه داد: تعداد مددجویان تحت پوشش بیمه کمیته امداد حدود ۷۵ هزار نفر است که به بیمه سلامت افزوده می‌شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر جمعیت بیمه‌شدگان ما در خوزستان حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که برابر نیمی از جمعیت استان خوزستان به‌حساب می‌آید که از این تعداد ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر روستایی و مابقی شهری هستند.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان بابیان اینکه اکنون حدود یک هزار و ۸۹۲ مرکز طرف قرارداد این بیمه در خوزستان فعال است، عنوان کرد: بااین‌وجود همچنان بیمارستان نفت با ما قرارداد ندارد چراکه باید با نرخ دولتی شرایط را بپذیرند و فرانشیز کمتری دریافت کنند اما وزارت دراین‌باره هنوز تصمیم‌گیری نکرده و حاضر به قبول تعرفه‌های دولتی برای بیمه‌شدگان نیستند.

برآورد خسارت سیل به مراکز درمانی

خسروی بابیان اینکه بیمه سلامت منابع مالی شبکه بهداشت را تأمین می‌کند، گفت: برآورد خسارت مراکز بهداشتی درمانی روستایی انجام‌شده و بیمه سلامت متعهد به پرداخت خسارت‌ها و ساخت دوباره آن‌ها است.

وی افزود: برآورد ما براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی، در اهواز ۵ مرکز به میزان یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان، در آبادان ۲۱ خانه بهداشت به میزان ۶۳۰ میلیون تومان، در شوشتر ۱۰ خانه بهداشت به میزان ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در دزفول ۸ خانه بهداشت به میزان یک میلیارد و ۳۳۲ میلیون تومان خسارت وارد شده است.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان در خصوص خدمات‌رسانی این بیمه به سیل‌زدگان بیان داشت: پس از هشدار سیل به دلیل اینکه بیشتر بیمه‌شدگان روستایی تحت پوشش بیمه سلامت هستند و تقریباً یک‌ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر بیمه‌شده روستایی در خوزستان داریم احساس کردیم که احتمال ایجاد بحران برای خدمات‌دهی به روستاییان ایجاد خواهد شد.

خسروی ادامه داد: بر این اساس احتمال داده شد که ممکن است در سیل کارت ملی و دفترچه بیمه افراد مفقود شود لذا در یک تصمیم استانی با ارائه شماره ملی برای دریافت خدمات درمانی موافقت شد اما در چند روز نخست متوجه شدیم برخی افراد شماره کارت ملی خود را نیز فراموش کرده‌اند که در تصمیم بعدی فقط بانام و نام خانوادگی و نام پدر خدمات درمانی ارائه شد تا از یک بحران درمانی در سیل جلوگیری شود.

آینده‌پژوهی سیل و شیوع بیماری‌ها

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان بابیان اینکه پیش‌ازاین نیز گفته بودم که باید آینده‌پژوهی نسبت به پساسیل انجام شود، گفت: پس از حوادث طبیعی همواره این نگرانی وجود دارد که یک بیماری به‌طور خاص اپیدمی شده و ایجاد بحران کند.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد در سیل به کمک آمدند اما پس‌ از اینکه سیل فروکش کرد از استان رفتند و ما ماندیم و سیل‌زدگانی که خانه و زندگی خود را از دست‌ داده‌اند.

خسروی بابیان اینکه با توجه به گرمای استان، پساسیل سختی خواهیم داشت، تصریح کرد: یکی از عوامل گسترش بیماری‌ها دادن غذای گرم به سیل‌زدگانی است که خارج از کمپ‌ها زندگی کرده و به سیستم‌های خنک‌کننده و سرمایشی دسترسی ندارند چراکه غذای گرم به دلیل وجود هوای گرم و رطوبت سریعاً فاسد شده و شیوع بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

مدیرکل بیمه سلامت با اشاره به اینکه نباید در حوادث کار احساسی کرد بلکه باید مسائل بهداشتی را به‌صورت علمی جلو برد، گفت: پیشنهادشده بود به‌جای غذای گرم غذای کنسروی داده شود اما همان موقع عده‌ای از این حرف ناراحت شدند.

وی تأکید کرد: در صورت ادامه این روند، امکان بیماری میکروبی و وبا بسیار است که متأسفانه مستقیماً کودکان را نشانه می‌رود.

خسروی تصریح کرد: مردم ما دوست داشتند با احساسات پاکی که دارند به مردم سیل‌زده خدمت کنند اما ما مجبوریم هشدارها را اعلام کنیم چون متولی سلامت استان هستیم.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان ادامه داد: در صورتی‌ که بهداشت رعایت نشود بیماری وبا که در اردیبهشت و خردادماه خاص استان خوزستان است شیوع پیدا می‌کند و اگر فراگیر شد کنترل کردن آن بسیار سخت می‌شود.

انتهای پیام/